پروفیل زد : روش ساخت و استاندارد های آن

پروفیل زد چیست

پروفیل زد : روش ساخت و استاندارد های آن

پروفیل زد، برای شناخت و آشنایی با آن، امروز قصد داریم در مقاله ی پیش رو به بررسی پروفیل زد و کاربرد آن بپردازیم. تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید. در ابتدا لازم است تا توضیحاتی را در خصوص ظاهر این پروفیل ها ارائه دهیم. پروفیل های زد، پروفیل های افقی شکل هستند که از آن‌ها در صنعت ساخت و ساز استفاده‌ی زیادی می‌شود‌.

معماری سازه، مهندسی آن، سقف سازه، ساخت سوله و… از جاهایی هستند که پروفیل های زد در آن‌ها کاربرد دارند. تیرچه ها یا دیوارهای سازه، پروفیل های زد را در ساختمان پشتیبانی می‌کنند.

معمولا این پروفیل ها را در ساختمان هایی به کار می برند که دارای اسکلت فلزی هستند. البته این بدان معنا نیست که پروفیل های زد در سازه های چوبی به کار نمی روند. حتی در سازه های چوبی می توان آن‌ها را جایگزین تیرهایی کرد که در فاصله ی نزدیکی از هم قرار دارند.

بررسی پروفیل‌های زد

شاید برایتان سوال پیش آید که علت نام‌گذاری پروفیل زد چیست؟ این موضوع بسیار جالب است که ظاهر این نوع پروفیل ها کاملا شبیه به حرف انگلیسی z  است. به همین جهت پروفیل های مذکور را با این نام می خوانند. این پروفیل ها را اغلب اوقات در قسمت قاب سقف نصب می کنند. در این حالت باید آن‌ها را موازی با بام ساختمان قرار داد.

بدین ترتیب می‌توانند از عرشه سقف پشتیبانی کنند. این نکته نیز قابل ذکر است که کاربرد پروفیل های زد فقط در قسمت سقف سازه خلاصه نمی شود، بلکه می‌توان آن‌ها را برای دیوارهای ساختمان نیز به کار برد. هدف از طراحی پروفیل های زد این است که فاصله های عبور تیرها را کاهش دهند.

در واقع قصد ما این است که سقف دچار افتادگی یا به اصطلاح شکم دادن نشود. زیرا ممکن است بر اثر فشارهایی که به عرشه سقف وارد می‌شوند، افتادگی به وجود آید.

بررسی پروفیل‌های زد

قیمت پروفیل زد

یکی از مسائلی که معمولا ذهن خریداران را درگیر می‌کند بحث قیمت است. در تعیین قیمت پروفیل، وزن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پروفیل های زد در سایزها و ضخامت های گوناگونی تولید می شوند. بنابراین سایز و ضخامت پروفیل ها از عوامل موثر بر وزن پروفیل های زد است.

بنابراین در حال حاضر نمی توان یک قیمت ثابت برای این پروفیل ها ارائه داد. اما با توجه به نکات یاده شده حین خرید یک تخمین ذهنی در خصوص قیمت خواهید داشت. یکی از جاهایی که پروفیل های زد به کار می روند در ساخت قاب ثانویه ی ساختمان است.

در واقع پروفیل ها جزء اجرای مهم این قاب ها هستند و باعث می شوند تا پشتیبانی خوبی از دیوارهای ساختمان صورت بگیرد‌. بار عمودی ستون ها می تواند بسیار سنگین باشد. به همین جهت هم پروفیل های زد تحمل این بار عمودی را تسهیل می کنند.

ویژگی پروفیل زد

در نهایت استفاده از پروفیل زد نیز امنیت و استحکام ساختمان شما را تامین می‌کند. پروفیل های زد یک دیافراگم افقی شکل ایجاد می کنند. این دیافراگم افقی شکل باعث می شود تا وزن عرشه سقف به راحتی تحمل شود. در این حالت دیگر اصلا مصالح و متریال  مورد استفاده مهم نیستند.

 در نتیجه ی استفاده از پروفیل های زد ساختار سقف سازه محکم تر می شود. اگر وسعت سازه ی شما زیاد است پیشنهاد می کنیم که استفاده از این نوع پروفیل ها را در اولویت خود قرار دهید. زیرا با افزایش پایه های سقف، نیاز به نصب ستون های مختلف رفع می‌شود. البته پروفیل های زد کاربردهای متنوعی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید.

کاربردهای متنوع پروفیل زد

اینک نوبت به بررسی سایر کاربردهای پروفیل زد می رسد. این پروفیل ها علاوه بر اینکه در روکش دیوار چسبندگی ایجاد می کنند، در صنایع مختلف دیگر نیز کاربرد دارند. شاید فکرش را هم نکنید اما پروفیل های زد در ساخت انواع مبلمان، انبارهای مختلف، گلخانه ها و… نیز به کار می روند.

این ابزار را در ساخت و ساز کشتی ها و سازه های مشابه نیز مورد استفاده قرار می دهند. پروفیل های زد همان‌طور که قبلا اشاره کردیم در ساخت پنجره، سقف، درب و… استفاده می شوند.

با این حال در موارد زیادی به جهت ساخت فریم های فلزی نیز این پروفیل ها را تهیه می کنند. حتما در طول مسیر خود با پل‌ها، ریل‌ها و نرده های محافظ که در بزرگراه ها نصب می شوند مواجه شده اید. در داخل ساختار تمام این موارد پروفیل های زد استفاده شده است.

در کشور عزیزمان ایران کارخانه های مختلفی به تولید پروفیل زد می‌پردازند که تولیدات نهایی آن‌ها را می‌توانید در بازار تهیه کنید. معمولا کارخانه های مختلف خودروسازی از مشتریان همیشگی این پروفیل ها هستند. زیرا برای تولید انواع و اقسام وسایل نقلیه به پروفیل های زد نیاز است.

سازه های فولادی، داربست ها، قالب های فلزی و… همگی از ابزارهایی هستند که یکی از اجزای اصلی به کار رفته در آن‌ها پروفیل‌های زد است. پروفیل های زد از سبک طراحی منحصربه‌فردی برخوردار هستند و به همین جهت هم در ساخت دیوار و سقف سازه کاربرد دارند. از طرفی دیگر چون زوایای این پروفیل ها کمتر از ۹۰ درجه است، انعطاف پذیری خوبی دارند.

 

کاربردهای متنوع پروفیل زد

چند نکته تکمیلی در خصوص پروفیل های زد

جا دارد در قسمت انتهایی مقاله کمی در خصوص نحوه‌ ی ساخت پروفیل های زد با یکدیگر صحبت کنیم. این پروفیل ها ممکن است به کمک فولاد سرد تولید شوند. علت استفاده از فولاد سرد برای تولید پروفیل های زد این است که هم هزینه‌ی کمتری دارند و هم استفاده از آن‌ها حین تولید آسان‌تر است.

این کار به روش فشار دادن ورق های فولادی که ضخامت کمی دارند انجام می شود. اگر از فولاد گرم برای تولید این محصول استفاده کنید این احتمال وجود دارد که حین ساخت دچار شکستگی شود.

پروفیل های زد که با استفاده از فولاد گرم ساخته می شوند، پوشش گالوانیزه دارند و سبک وزن هستند. استفاده از روکش گالوانیزه باعث می شود تا مقاومت محصول نهایی در برابر عوامل خارجی افزایش پیدا کند. برای برش نوارهای مورد استفاده در ساخت محصول از دستگاه های برش ورق یا کت ها استفاده می شود.

در انتها کلاف هایی را خواهیم داشت که وارد خط پرس می‌شوند. پس از برش نهایی هم بسته بندی کار انجام می‌شود.

قیمت پروفیل زد در اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع پروفیل زد در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.