مقایسه تیرآهن ذوب آهن با سایر برندها

قیمت تیرآهن ذوب آهن در اصفهان

مقایسه تیرآهن ذوب آهن با سایر برندها

در این مقاله قصد داریم به بررسی تیرآهن ذوب آهن بپردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ابتدا جا دارد توضیحاتی را در خصوص تیرآهن مطرح کنیم.

تیرآهن یک نوع پروفیل می‌باشد که وظیفه ی آن این است که تنش های حاصل از نیروی خمشی و همچنین لنگر خمشی را تحمل کند.

بیشترین استفاده ای که از تیرآهن می شود در صنعت ساخت و ساز است. این محصول با استفاده از نورد گرم ساخته می شود. تیرآهن ها که می توانند به صورت معمولی یا هاش باشند، تنها در برخی از مراحل تولید با یکدیگر تفاوت دارند.

تیرآهن ذوب آهن همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، نوعی پروفیل به شکل H  و I  است. این پروفیل ها با استفاده از آلیاژهای مختلف فولادی تولید می شوند. هیچ ساختمانی بدون استفاده از این پروفیل ها قابل تصور نیست.

پروفیل های مذکور بار وارده به ساختمان را تحمل و آن را انتقال می دهند. بعلاوه بهترین گزینه برای استفاده در طراحی خرپاها، ستون ها و تیرها پروفیل های یاد شده  هستند. به قسمت میانی و اصلی تیرآهن جان می گویند. همچنین لبه ها و کناره های این پروفیل بال نامیده می شوند.

به دلیل اینکه برای انجام عملیات ساخت و ساز به حجم زیادی از تیرآهن نیاز داریم، خرید تیرآهن بخش بزرگی از هزینه های ساختمان را تشکیل می‌دهد.

 

مزایا و معایب تیرآهن ذوب آهن اصفهان

استفاده از تیرآهن ذوب آهن همواره یک سری مزایا را با خود به همراه دارد. برای مثال، بعد از اینکه عملیات ساخت و ساز به اتمام رسید، باز هم امکان توسعه ی تیرآهن ساختمان وجود دارد‌.

بعلاوه با استفاده از تیرآهن می توان چندین قطعه را به یکدیگر متصل کرد.

تیرآهن ها یکی از قطعاتی هستند که می توانید آن‌ها را به صورت پیش ساخته در کارخانه ها مشاهده کنید. تیرآهن ها در فضاهایی که ارتفاع زیادی دارند بسیار کاربردی هستند‌‌.

با استفاده از تیرآهن ذوب آهن سرعت اجرا و نصب کارها نیز بسیار بالا است. تیرآهن ها علاوه بر مزایایی که به آن‌ها اشاره کردیم، همواره معایبی هم دارند. برای مثال این گونه فلزات در برابر عوامل خارجی دچار خوردگی می شوند.

منظور ما این است که قطعات فلزی مورد استفاده در ساختمان ها در برابر تغییرات آب و هوایی دچار واکنش های شیمیایی می شوند.

این تغییرات آب و هوایی باعث می شوند تا ابعاد قطعات فلزی کاهش پیدا کنند. به همین جهت هم مخارج نگهداری و محافظت از ساختمان چندین برابر خواهد شد.

مزایا و معایب تیرآهن ذوب آهن اصفهان

 

تولید تیرآهن ذوب آهن

در تولید تیرآهن ذوب آهن در ابتدا با استفاده از جک هیدرولیکی شمش ها را وارد کوره می کنند. دمای کوره در این زمان باید ۱۱۰۰ درجه ی سانتی‌گراد باشد. باید منتظر بمانیم تا اینکه شمش ها در درون کوره پخته شوند‌. سرانجام شمش های پخته شده را بر روی رول ها قرار می دهند.

در این جا وارد مرحله ی رافینگ می شویم. در طی این مرحله تغییرات عمیقی به وجود می آیند‌.

برای نمونه طی این عملیات قطر شمش‌ها ۳بار کاهش پیدا می کند و طول آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.  در مرحله ی بعدی جا دارد که به قفسه های نورد اشاره کنیم.

حدود ۱۰ الی ۱۸ استند در این مرحله از کار وجود دارند. استندهای مذکور به واسطه ی کالیبر مشخص و معین شده اند. نهایتا با استفاده از قیچی متراژ در قسمت نورد، محصولات در طول های مختلف بریده می شوند.

کاربردهای تیرآهن در ساخت و ساز

در ادامه بحث می خواهیم کاربردهای تیرآهن ذوب آهن را بررسی کنیم. همان طور که پیش از این مطرح کردیم، تیرآهن که جزء قطعات فولادی محسوب می شود، در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. تیرآهن ها باعث می شوند که سازه ی شما به میزان لازم محکم و مقاوم باشد.

همچنین با نصب تیرآهن دیگر ساختمان در مقابل فشارهای تنشی و خمشی استحکام خود را از دست نمی دهد.

تیرآهن هایی که بال پهن دارند و مقطع آن‌ها به صورت مربعی است، برای ساخت ستون های سازه به شکل عمودی به کار می روند.

یکی از ویژگی های تیرآهن ها این است که ضخامت های مختلفی دارند. به همین دلیل هم می توان از آن‌ها در صفحات کفی ستونی و همچنین صفحات فولادی استفاده کرد.

تیرآهن ها علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، کاربردهای دیگری هم دارند. برای مثال آن‌ها را به عنوان شاه تیر یا تیر اصلی هم به کار می برند. اینجا تیرها را به صورت افقی در سازه قرار می دهند.

این تیرها وظیفه دارند که بارهای اصلی را از تیر فرعی به ستون‌ها انتقال دهند.

تیرهای دیگر که تیر کلاف هم نامیده می شوند، در سقف سازه به خرپای آن وصل می شوند. نحوه‌ی قرارگیری دو تیر عرضی در قسمت سقف واجد اهمیت است. با این کار بار اصلی از ناحیه ی تیرها به ستون ها منتقل می شود.

تاریخچه کارخانه ی ذوب آهن اصفهان

تاریخچه کارخانه ی ذوب آهن اصفهان

کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان که در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد، تا سال ۱۳۵۰ طول کشید که به بهره برداری برسد.

کارخانه ی مذکور دارای چندین شرکت زیر مجموعه نیز می باشد. انواع تیرآهن، میلگردهای ساده و آجدار، ناودانی، ریل، چهار پهلو، شمش، نبشی و… در این کارخانه تولید می شوند.

تیرآهن های شرکت ذوب آهن اصفهان در سه نوع تیرآهن IPE  و  H و IPN  است. هر کدام از انواع تیرآهن های تولید شده توسط کارخانه از استانداردهای خاصی پیروی می کنند.

بنابراین یکی از راه هایی که می‌توانید به کمک آن جنس اصلی تیرآهن ذوب آهن را از جنس تقلبی تشخیص دهید، توجه به استانداردهای محصول است. هر کدام از تیرآهن هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، از انواع و مقادیر مختلفی فولاد در تولید آن‌ها استفاده شده است.

یکی از عواملی که زمان خرید تیرآهن باید به آن توجه کنید، وزن تیرآهن است. با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از وزن های موجود را انتخاب کنید.

هر چقدر که میزان وزن تیرآهن مورد تهیه ی شما بیشتر باشد، به همان نسبت هم هزینه ی بیشتری باید پرداخت کنید.

راه های تشخیص تیرآهن ذوب آهن

راه های تشخیص تیرآهن ذوب آهن

یکی از راه هایی که به کمک آن می توانید تیرآهن ذوب آهن اصفهان را تشخیص دهید، علامت اختصاری روی محصول است. علامت اختصاری که هر شرکت بر روی محصولات تولیدی خود درج می‌کند از کارخانه های دیگر متفاوت است.

بر روی هر دو طرف تیرآهن ذوب آهن اصفهان علامتی تحت عنوان ESCO  حک شده است. علامت مذکور این قطعه ی فولادی را از دیگر قطعاتی که در کارخانه ها وجود دارند، متمایز می‌کند.

کارخانه ی ذوب آهن اصفهان یک سری جداولی را در خصوص وزن و استانداردهای میلگردهای تولیدی خود منتشر کرده است. به همین جهت بهتر است قبل از خرید از فروشنده بخواهید که برگه آنالیز فنی یا پلاک بندیل را در اختیار شما قرار دهد.

قیمت تیرآهن ذوب آهن در اصفهان

برای اطلاع از قیمت تیرآهن ذوب آهن در سایزهای مختلف در کارخانه یا بنگاه با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.