معرفی شرکت ذوب آهن اصفهان

معرفی شرکت ذوب آهن اصفهان

در این مقاله قصد داریم به معرفی شرکت ذوب آهن اصفهان بپردازیم. برای کسب اطلاعات کامل در این خصوص تا انتهای مقاله همراه ما باشید. کارخانه ی ذوب آهن اصفهان تحت عنوان کارخانه ی ذوب آهن آریامهر در روستای لنجان اصفهان تاسیس شد و گسترش پیدا کرد. از سال ۱۳۵۷ این کارخانه به نام کارخانه ی ذوب آهن اصفهان شناخته شد و تغییر نام داد.

در این قسمت از مقاله می خواهیم فازهای مختلف کارخانه ذوب آهن اصفهان را مورد بررسی قرار دهیم. فاز اول توسعه ی این کارخانه مربوط به پروژه ی ذوب آهن می باشد. از سال ۱۳۴۶ هجری شمسی کارهای مختلف اجرایی نظیر احداث ساختمان واحدهای مختلف شرکت شروع شد.

 این شرکت در نیمه ی اول دی ماه سال ۱۳۵۰ هجری شمسی نیز با تولید چدن از مجتمع بهره برداری شد، در آن زمان کارگاه های مختلفی نظیر کک سازی، کوره بلند شماره یک و آگلومراسیون ایجاد شدند .

در فاز دوم، پروژه توسعه ی ذوب آهن دنبال شد. در واقع در دی ماه سال ۱۳۵۱ هجری شمسی برای اینکه تولیدات شرکت به ظرفیتی معادل با ۱۹۰۰۰۰۰ تن فولاد در سال برسد اقداماتی انجام شد‌. برای مثال در این نقطه از زمان کوره بلند شماره ی دو احداث شد. همچنین بخش های مختلف شرکت مثل کک سازی، آگلومراسیون و فولادسازی و نورد توسعه پیدا کردند.

ورودی شرکت ذوب آهن اصفهان

تحولات شرکت ذوب آهن اصفهان در طول زمان

در ادامه تحولات شرکت ذوب آهن اصفهان در طول زمان را بررسی می‌کنیم، در سال ۱۳۵۷ نیز عملیات ساختمانی کمپلکس چدن به پایان رسید، در آن زمان به دلیل بروز برخی از مشکلات و مسائل پیرامون کار، دو دستگاه ماشین ریخته گری مدرن از ایتالیا خریداری و سرانجام نصب شد.

تحولات شرکت ذوب آهن اصفهان بعد از جنگ تحمیلی

در دوران جنگ تحمیلی روند رسیدن به اهداف توسعه ای خیلی وضعیت مطلوبی نداشت، اما با این حال پس از اینکه جنگ جهانی دوم به پایان رسید، این کارخانه توانست خود را به مرز تولید ۲ میلیون تن برساند ،در حقیقت این کارخانه امکانات خودش را به کار گرفت و تولیدش به بیش از ظرفیت تجهیزات رسید.در ادامه این شرکت مطالعات جامع و همه جانبه ای برای بازسازی خود با تکیه بر نیروهای متخصص و حرفه ای انجام داد.

سال ۱۳۷۴ هجری شمسی به عنوان نقطه ی آغاز دوران بازسازی شرکت اعلام شده است. در این زمان تا حد ممکن کمترین اتلاف وقت و هزینه صورت گرفت.

همچنین ظرفیت های تولید واحدهای مختلف نیز افزایش پیدا کرد. تنوع محصولات یکی از نکاتی بود که در بازه ی زمانی یاد شده به شدت مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفت. با در نظر گرفتن جمیع شرایط ظرفیت تولید این کارخانه به ۲.۲ میلیون تن در هر سال رسیده است.

تولید شمش شرکت ذوب آهن اصفهان

توسعه ی شرکت ذوب آهن اصفهان در فاز سوم

فاز سوم توسعه ی شرکت ذوب آهن اصفهان مربوط به مجتمع فولاد سبا بود. در تاریخ هشتم آبان ماه سال ۱۳۷۵ هجری شمسی قراردادی با شرکت دانیلی بسته شد. این قرارداد مربوط به عملیات طرح توسعه‌ سبا بود. این طرح پس از اینکه اولین نقشه ی اجرایی مربوط به آن تهیه و دریافت شد، کلید خورد.

آغاز عملیات به اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ برمی گردد. در سال ۱۳۸۱ هم از این واحد به صورت آزمایشی بهره برداری صورت گرفت. سرانجام پس از حضور ریاست محترم جمهور در سال ۱۳۸۲ بهره برداری به صورت رسمی شروع شد.

در نهایت با فاز چهارم پروژه سعی در اجرای طرح توازن‌سازی شد. در واقع در آن زمان دست اندرکاران طرح توسعه به این نتیجه رسیدند که با توجه به نموداری که از خط تولید موجود است، مابین ظرفیت تولید فولاد و چدن کارخانه هماهنگی وجود ندارد.

برای مثال ۲.۱ میلیون تن چدن مذاب در کوره بلند طی یک سال در مقابل ۲.۴ میلیون تن فولاد  قرار داشت. به همین جهت تصمیم بر آن شد تا با انجام دادن تعمیرات جزئی و بازسازی های لازم ظرفیت فولادسازی افزایش پیدا کند.

آن ها این افزایش را به حدود ۲.۷ میلیون تن و ۳ میلیون تن افزایش دادند. برای رسیدن به این هدف حدود ۲.۹ میلیون تن چدن در سال نیاز است. در مجتمع فولاد سبا نیز کوره قوس الکتریکی در تامین مواد شارژی با مشکل مواجه می شود.

به همین جهت لازم است تا ۳۰۰ هزار تن چدن مذاب در ابتدای کار و ۵۰۰ هزار تن در آینده به این منظور و مقصود اختصاص داده شود تا مشکلات حل شوند.

نمای داخلی شرکت ذوب آهن اصفهان

محصولات مختلف ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان محصولات مختلفی را به تولید می رساند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت‌. تیرآهن، میلگرد یا مفتول، نبشی، ناودانی، شمش های ساختمانی و…‌ از جمله محصولات کاربردی این شرکت هستند.

میلگرد ها یکی از محصولات پرکاربرد و پر فروش کارخانه هستند. میلگردهای شرکت ذوب آهن اصفهان به شکل ساده و یا آجدار هستند. این میلگردها طبق استانداردهای ملی ایران به شماره ی ۳۱۳۲ در دو نوع متفاوت دوکی و یکنواخت به بازار عرضه می شوند، از نظر سایز و ابعاد، با توجه به استانداردهای موجود برای قطرهای بیشتر از ۱۴ میلی‌متر طبق درخواست مشتری کار تحویل داده می شود.

نمای بیرونی شرکت ذوب آهن اصفهان

میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان

تولید میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان طی مراحلی صورت می‌گیرد که در ادامه خواهیم گفت‌، در گام اول شمش های فولادی با حرارت ۱۱۰۰ درجه ی سانتی‌گراد گداخته می‌شوند، سرانجام از طریق جک های هیدرولیکی به سمت نورد گرم هدایت می شوند.

در گام سوم سه مرحله فشار و کشش صورت می گیرد تا به قطر مورد نظر برسیم، در مرحله ی بعدی عملیات آج زنی در ایستگاه های مخصوص انجام می شود.

در گام پنجم میلگردها در طول استاندارد ۱۲ متری برش می‌خورند و نهایتا تهیه بندیل انجام می شود و وزن کشی میلگرد تولیدی صورت می پذیرد، در گام نهایی نیز محصول جهت کنترل به انبار ارسال می شود.

شرکت ذوب آهن اصفهان دارای زیرمجموعه های مختلفی نظیر پالایش قطران زغال سنگ، مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن، پویش معادن ذوب آهن و… است. در کارخانه ذوب آهن کارگاه های مختلف زغال، کک، اسید سولفوریک، بازیابی مواد، انرژی و بیوشیمی و… دایر هستند.

برای مثال در کارگاه بیوشیمی کارخانه ذوب آهن اصفهان بخار و آب مصرفی کارگاه های مختلف تامین می شوند. بعلاوه عملیات تصفیه ی پساب های صنعتی نیز صورت می گیرد.

 

محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان

یکی از برزگترین کارخانه فولاد ایران شرکت ذوب آهن اصفهان میباشد ، کارخانه ذوب آهن یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع شمش ، میلگرد ، تیرآهن ، نبشی ، ناودانی ، سپری ، ریل و … در ایران میباشد برای اطلاع از قیمت محصولات این شرکت با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.