کاربرد پروفیل زد چیست؟

کاربرد پروفیل زد چیست

کاربرد پروفیل زد چیست؟

مقدمه ای بر کاربرد پروفیل زد

در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد پروفیل زد بپردازیم. تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید. قبل از ورود به بحث کاربردهای پروفیل زد جا دارد تا توضیحاتی را در خصوص ویژگی های این پروفیل ها مطرح کنیم. همان‌طور که از اسم این پروفیل پیدا است، ظاهری شبیه به حرف Z  در زبان انگلیسی دارد.

این پروفیل را در قاب سقف سازه ها نصب می کنند. زمانی که پروفیل های زد را به موازات بام ساختمان قرار دهید، این پروفیل‌ها از عرشه یا ورق سقف سازه نگهداری خواهند کرد.

تیرها یا دیوارها به گونه ای پروفیل های زد را تحت حمایت خود در می‌آورند. این پروفیل ها عضوی از فریم فولادی ثانویه می باشند.

کاربرد پروفیل زد فقط محدود به سقف نیست. بلکه دیوارها را هم در بر می‌گیرد. معمولا در پروژه هایی که مقیاس بزرگی دارند از این پروفیل ها در قسمت سقف سازه یا دیوارهای آن استفاده می‌کنند.

پروفیل های زد که از جنس فلز ساخته شده اند، برای این طراحی شده اند که فاصله ی عبور تیرها را کاهش دهند. در این وضعیت این امکان برای پروفیل ها فراهم می‌شود تا اینکه به تحمل بار اضافی عرشه سقف بپردازند. با استفاده از این پروفیل ها سقف سازه ی شما دچار افتادگی نخواهد شد.

بررسی کاربرد پروفیل زد

بررسی کاربرد پروفیل زد

اینک به بررسی کاربرد پروفیل زد می‌پردازیم. پروفیل های زد کاربردهای بسیار متنوعی دارند که در این قسمت آن‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهیم. جالب است بدانید که این پروفیل ها در تولید وسایل نقلیه و صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین برای نصب داربست و قالب های فولادی هم از این پروفیل ها استفاده می‌شود. در سازه های بزرگی مثل سازه های ایستگاه راه آهن، ریل ها و… پروفیل های زد را به کار می‌برند. پروفیل های زد در ابعاد گسترده تری نیز مداخله دارند. برای مثال یکی از بزرگترین مداخلات آن‌ها کاربردشان در سازه های مربوط به پشتیبانی از نیروگاه های خورشیدی است.

سازه های فولادی عظیم، ساخت و سازهای شهری، نرده های محافظ راه ها و… از محل های کاربرد پروفیل زد هستند. پروفیل های زد باعث می‌شوند تا روکش های نصب شده روی دیوار چسبندگی لازم را داشته باشند. همچنین با استفاده از آن‌ها نوعی پشتیبانی اضافه برای سقف به وجود می‌آید.

پروفیل های زد، دیافراگمی افقی ایجاد می‌کنند. این دیافراگم وزن عرشه سقف را تحمل می‌کند‌. در این حالت دیگر اهمیتی ندارد که چه مصالح و متریالی در آن به کار رفته است. پروفیل های زد باعث می‌شوند تا کل سقف سازه از نظر ساختاری استحکام بیشتری پیدا کند.

با این پروفیل ها پایه اصلی و پایه وسطی قسمت دهانه ی سقف افزایش داده می‌شوند. بنابراین دیگر برای ساخت سازه های وسیع نیازی نیست که از ستون های متعدد استفاده کنید.

ویژگی های پروفیل زد

ویژگی های پروفیل زد

پس از بررسی کاربرد پروفیل زد ویژگی های آن را بررسی می کنیم‌. پروفیل های زد طراحی ویژه و خاصی دارند. از آن‌ها می‌توان در کنار تیرچه های سقف و دیوار ساختمان استفاده کرد. این پروفیل ها دارای زاویه ی کمتر از ۹۰ درجه هستند.

این عدد بیانگر انعطاف پذیری بالای پروفیل های یاد شده است. بنابراین این انعطاف پذیری باعث می‌شود تا بتوان از پروفیل های زد برای کارهای گوناگونی استفاده کرد.

یکی از ویژگی های مثبت پروفیل های زد این است که می توان بدون هیچ محدودیت خاصی به چینش آن‌ها روی همدیگر اقدام کرد.

به همین جهت این پروفیل ها جزء گزینه های محبوبی هستند که در ساختمان های مرتفع دارای اسکلت فلزی کاربرد دارند. همگام با افزایش شیب سقف، بخش خمشی پروفیل زد هم به صورت عمودی و متقارن افزایش پیدا خواهد کرد‌.

کاربرد پروفیل زد به سقف های شیب‌دار هم تعمیم پیدا می‌کند. بنابراین پروفیل های زد در سقف هایی که شیب زیادی دارند، عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارند‌. پروفیل های مذکور به دلیل قرار گرفتن بین ورق های سقف می توانند از سازه، پشتیبانی های لازم را به عمل بیاورند‌.

پروفیل های زد جزء پروفیل های قوی در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شوند‌. به همین جهت است که خیلی راحت توانایی تحمل وزن سازه های سنگین را دارند.

با وجود قدرت بالای پروفیل های زد وزن آن‌ها بسیار مناسب است. معمولا این پروفیل ها حدود ۴ تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارند. در مقایسه با قدرت و استحکام آن‌ها این وزن بسیار سبک و مناسب تلقی می‌شود.

ویژگی های پروفیل زد

مزیت های پروفیل زد و نحوه ی تولید آن

علاوه بر کاربرد پروفیل زد جا دارد به مزایای آن هم بپردازیم. به علت وزن مناسب پروفیل های زد، به راحتی می توان آن‌ها را جا به جا کرد. همچنین از دیگر مزایای آن‌ها این است که به سبک شدن وزن کلی سازه کمک می‌کنند.

پروفیل های زد یک مزیت بسیار مهم دارند که باعث می‌شود مورد پسند حامیان محیط زیست قرار گیرند. آن ویژگی هم قابلیت بازیافت پروفیل های یاد شده است. این پروفیل ها نسبت به رطوبت حساس هستند. به همین جهت ممکن است با قرار گرفتن در معرض رطوبت، پوسیده شوند‌.

به همین دلیل بهتر است آن‌ها را در محیط های خشک نگهداری کنیم. اگر در اثر اشتباه این پروفیل ها خیس شدند، جای نگرانی نیست. کافی است آن‌ها را به صورت باز بر روی زمین قرار دهید. پس از گذشت زمان اندکی، پروفیل ها به وسیله ی جریان هوا خشک خواهند شد‌.

برای تولید پروفیل زد مراحل مختلفی طی می‌شود تا محصول به دست مشتری برسد.

در گام اول باید آماده سازی ورق فلزی انجام گیرد‌. منظور این است که ورق سیاه یا ورق گالوانیزه ی مورد نیاز برای فرایند تولید تهیه شود‌.

در این مرحله حین تهیه ی ورق باید ضخامت مورد نیاز را در نظر بگیریم. در گام بعدی با انجام اقدامات لازم باید پشتیبان‌ها متصل شوند. پس از این مرحله پروفیل ها با دستگاه های مخصوص برش داده می‌شوند‌ که کت نام دارند‌.

در نهایت نیز کت ها کلاف می‌شوند و برش نهایی صورت می گیرد. پروفیل های زد را در شاخه هایی با ابعاد ۶ متر برش می دهند.

پس از اینکه پروفیل ها آماده شدند، آن‌ها را بسته بندی میکنند‌.‌ سپس به سوی انبارها می‌فرستند تا بارگیری جهت عرضه ی محصول از آن‌جا صورت گیرد.

مزیت های پروفیل زد و نحوه ی تولید آن

قیمت پروفیل زد در اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع پروفیل z  در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق اهوازی با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.