پروفیل آبرو چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پروفیل آبرو چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پروفیل آبرو چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پروفیل آبرو چیست ؟

پروفیل‌ها دسته‌ای از محصولات فلزی‌اند که در حوزه‌های ساختمانی کاربرد دارد.

پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین آن‌ها پروفیل آبرو است. در این مقاله به این سوال که پروفیل آبرو چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ پاسخ می‌دهیم.

پروفیل آبرو یکی از مهمترین انواع پروفیل‌های ساختمانی است که دارای شکل مقطعی U مانند است و برای ساخت درب و پنجره و چهارچوب در استفاده می‌شود.

این پروفیل‌ها باعث بالا رفتن استحکام فونداسیون می‌شود. پروفیل آبرو عموما برای سقف‌های شیبدار و شیروانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث هدایت آب از روی سقف به زمین می‌شود.

در سقف‌های شیروانی به سیستمی نیاز داریم که بتواند به دقت آب را بدون کوچکترین مشکلی به پایین ساختمان هدایت نماید زیرا در صورت وجود کوچکترین مشکلی، اتفاق ناگواری رخ خواهد داد.

پروفیل آبرو بهترین گزینه برا تخلیه آب از سقف ساختمان است.

در ادامه اطلاعات کاملتری درباره اینکه پروفیل آبرو چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ ارائه می‌دهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پروفیل آبرو چیست؟

مهمترین انواع پروفیل آبرو

این دسته از پروفیل‌های ساختمانی در انواع گوناگونی تولید می‌شود که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خودشان را دارند.

از جمله مهمترین انواع پروفیل آبرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروفیل آبرو لندنی:

این دسته از پروفیل‌های آبرو، ضخامتی بیشتر از 0.4 میلی‌متر و طول 3 متر داشته و عموما برای پوشش دادن سقف‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آبروی لندنی، یکی از پرکاربردترین انواع آبروهای موجود در بازار هستند. با این وجود پروفیل آبرو لندنی معایبی نیز دارد.

یکی از مهمترین معایب این پروفیل مقاومت پایین در برابر رطوبت و آب و در نتیجه فرسودگی در طولانی مدت است.

البته امروزه آبروی لندنی را با استفاده از ورق‌های فولادی گالوانیزه می‌سازند و این مشکل تا حد زیادی حل شده است.

از نظر ضخامت این پروفیل‌ها در ضخامت‌های 0.5، 0.6، 0.7، 0.8، 0.9 و 1 میلی‌متر تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

پروفیل آبرو جعبه‌ای:

این پروفیل‌ها ظاهر زیباتری نسبت به آبروهای لندنی دارند و در سقف‌ها شیروانی رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت و ساختمان‌های صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت آن‌ها نسبت به آبروی لندی معمولی، عدم مشکل زنگ زدگی است که باعث طول عمر بالاتر این پروفیل‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که این پروفیل دارای ضخامتی بالاتر از 0.4 میلی‌متر است. عموما این دسته از پروفیل‌های آبرو در ضخامت‌های 0.5، 0.6، 0.7، 0.8، 0.9، 1، 1.5 و 2 میلی‌متر تولید می‌شوند.

پروفیل آبرو فیتیله‌ای:

این پروفیل‌ها از جمله قدیمی‌ترین انواع پروفیل‌ها است و قیمت پایین‌تری نسبت به دو دسته دیگر دارد.

همچنین این پروفیل‌ها، نصب آسان و ساده‌ای دارند. پروفیل‌های فیتیله‌ای در دو ضخامت 0.4 و 0.5 میلی‌متر تولید و عرضه می‌شوند.

لازم به ذکر است که این پروفیل‌ها را از نظر شکل ظاهری نیز می‌توان دسته بندی کرد. به صورت کلی پروفیل آبرو را می‌توان به 2 دسته پروفیل آبرو یکطرفه و دوطرفه تقسیم بندی کرد.

هر کدوم از این دو دسته دارای خصوصیات منحصر به فرد خود هستند. به صورت کلی پروفیل آبرو یکطرفه دارای ضخامت 2 الی 3 میلی‌متر و طول 6 متر است.

از طرفی ارتفاع آن چیزی در حدود 16 سانتی‌متر است که البته تا حدود زیادی به دیگر ابعاد و کاربردهای آن وابسته است.

در خصوص پروفیل آبرو دوطرفه این مقادیر بیشتر است و عموما حداقل ضخامت پروفیل چیزی در حدود 5 میلی‌متر است.

طول این پروفیل‌ها نیز مانند پروفیل‌های یکطرفه 6 متر است.

مهمترین انواع پروفیل آبرو

اطلاعاتی درباره فرآیند نصب پروفیل آبرو در سقف

همانطور که گفته شده پروفیل آبرو برای انتقال آب از سقف به پایین ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروفیل‌ها بیشتر در سقف‌های شیروانی به کار گرفته می‌شوند. حال سوال اینجاست که شیوه نصب پروفیل آبرو چیست؟

در قدم اول برای نصب پروفیل‌های آبرو باید شرایط محیط و میزان بارندگی سالیانه و رطوبت هوا را سنجید و سپس با توجه به آن پروفیل مورد نظر را انتخاب کرد.

لازم به ذکر است که ضخامت پروفیل یکی از مهمترین پارامترها در انتخاب این مصالح است زیرا ضخامت بیشتر پروفیل مساوی است با مقاومت بیشتر آن در برابر رطوبت و خوردگی.

دومین قدم برای نصب پروفیل آبرو، انتخاب فریم‌های مناسب برای پروفیل و نصب آن بر روی سقف شیروانی است.

این مرحله نیازمند دقت در اندازه گیری، خمکاری، برشکاری به صورت دقیق و جوش دادن فریم بر روی سقف شیروانی است. پس از این مرحله باید پروفیل را بر روی فریم نصب کرد.

در قدم بعدی باید آبروی مخصوص تراس و قسمت‌های دیگر سقف را نیز نصب نمود.

در قدم آخر باید پروفیل‌های نصب شده را بررسی کرد تا کوچکترین مشکلی نداشته باشد، زیرا وجود حتی یک سوراخ کوچک می‌تواند باعث نفوذ آب از داخل سقف به ساختمان شود.

عموما هر چقدر در فرایند نصب فریم پروفیل دقت بیشتری به خرج داده شود، کیفیت پروفیل‌های نصب شده نیز بالاتر خواهد بود.

شیوه نصب پروفیل آبرو چیست

قیمت کلی پروفیل آبرو در بازار

به صورت کلی قیمت پروفیل آبرو در بازار دارای رنج گسترده‌ای است که دلیل آن پارامترهای متعدد تاثیرگذار بر قیمت این دسته از پروفیل‌های ساختمانی است.

اولین پارامتر تاثیرگذار بر قیمت پروفیل آبرو، جنس پروفیل است. عموما پروفیل‌های آبرو را از فولاد و آلیاژهای آهنی تولید می‌کنند.

در این بین پروفیل‌های تولید شده با آهن گالوانیزه به دلیل مقاومت بالاتر در برابر خوردگی کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع پروفیل آبرو دارند.

دومین پارامتر مهم در قیمت این پروفیل‌ها، نوع پروفیل و ضخامت آن است.

در قسمت‌های قبل گفته شد که پروفیل‌ها دارای 3 دسته لندنی، فیتیله‌ای و جعبه‌ای هستند که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند.

قیمت هر کدام از این پروفیل‌ها متنوع است. از طرفی هر چقدر ضخامت پروفیل بیشتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.

یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت پروفیل آبرو، برند عرضه کننده محصول، خدمات پس از فروش و ضمانت‌هایی است که برای این دسته از تجهیزات ساختمانی در نظر می‌گیرند.

لازم به ذکر است که نوساناتی که در بازار جهانی و داخلی فولاد و آلیاژهای آهنی وجود دارد نیز بر قیمت این محصولات تاثیرگذار است.

قیمت پروفیل آبرو

نتیجه گیری

پروفیل آبرو دسته‌ای از پروفیل‌های ساختمانی است که علاوه بر ساخت درب و پنجره، در سقف‌های شیروانی و به منظور انتقال آب باران از سقف به زمین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروفیل‌ها دارای سه نوع لندنی، جعبه‌ای و فیتیله‌ای هستند. هر چقدر ضخامت این پروفیل‌ها بیشتر باشد، کیفیت بالاتری داشته و طول عمر بیشتری خواهند داشت.

 

قیمت پروفیل آبرو اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع  پروفیل آبرو و پروفیل آبرو گالوانیزه در انواع ابعاد و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمایید.