نکات مهم درباره نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات

نکات مهم درباره نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات

با توجه به اینکه آهن آلات موادی کاربردی در صنایع مختلف به حساب می‌آیند، نوسانات قیمت آن‌‌ها برای صنعتگران از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات بسیار پررنگ است و تاثیر آن به حدی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در این مقاله سعی داریم به نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات بپردازیم و اطلاعات مفیدی در اینباره در اختیار شما قرار دهیم.

نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات

تغییر قیمت ارز چگونه باعث تغییر قیمت آهن آلات می‌شود؟

با وجود معادن متعدد سنگ آهن در کشور و کارخانه‌های تولید کننده قطعات فولادی، مواد اولیه برای تولید آهن آلات در کشور فراهم است.

با این وجود نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات بسیار کلیدی است و می‌توان ادعا کرد که قیمت آهن آلات  تابعی از نوسانات قیمت ارز، به خصوص قیمت دلار است.

البته این موضوع دلایل منطقی و غیرمنطقی متعددی دارد.

به عنوان مثال قیمت فولاد و محصولات آهنی در بازار جهانی یکی دیگر از نکاتی است که بر قیمت آهن آلات تاثیر زیادی دارد و می‌توان گفت که کاهش یا افزایش قیمت آهن و فولاد در بازار جهان یکی از اصلی‌ترین رکن‌های تعیین قیمت فولاد در بازار داخلی است.

از طرفی دستگاه‌های تولید آهن آلات عموما خارجی هستند و در نتیجه برای خرید آن نیاز به ارز است.

یا به عنوان مثال برخی از مواد اولیه تولید فولاد وارداتی هستند و در نتیجه بر قیمت آهن آلات در بازار داخلی تاثیر دارند.

لازم به ذکر است که در کنار تمامی مواردی که ذکر شد، نوسانات بازار داخلی و تورم حاکم بر کشور هم جدا از نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات، بر قیمت فولاد و آهن آلات اثر گذار است.

در ادامه سعی می‌کنیم اطلاعات دقیقی درباره نقش هر کدام از این موارد بر قیمت آهن آلات در اختیار شما قرار دهیم.

تاثیر قیمت دلار بر قیمت فولاد

نقش نوسانات ارز بر دستگاه‌های تولید فولاد و آلیاژهای آهنی

همانطور که در قسمت قبل هم ذکر شد، برای تولید آهن آلات به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز است که در کشور ما تولید نمی‌شوند.

در نتیجه برای وارد کردن این دستگاه‌ها نیازمند ارز هستیم و هر چقدر قیمت ارز بالاتر برود، قیمت این دستگاه‌های نیز بالاتر می‌رود و بالطبع این موضوع بر روی قیمت فولاد و آلیاژهای آهنی تاثیرگذار است.

علاوه بر این موضوع، این دستگاه‌ها هزینه‌های دیگری نیز دارند. به عنوان مثال هزینه تعویض قطعات، هزینه نگهداری و سرویس دستگاه، هزینه تعمیر آن و … از جمله هزینه‌های جانبی دستگاه‌های تولید آهن آلات هستند.

از آنجایی که تمام این هزینه‌ها به صورت ارزی و عموما دلاری خواهند بود، بالا و پایین شدن قیمت دلار بر روی قیمت آن‌ها و در نهایت قیمت آهن آلات اثر گذار است.

قیمت آهن آلات

تاثیر تغییرات قیمت ارز بر مواد اولیه قطعات فولادی

برای تولید آهن آلات وجود یکسری مواد اولیه از جمله گرافیت کم سولفور، سیلیکو منیزیم، منگنز، فروسیلیکو منگنز و …. الزامی است.

متاسفانه هیچ کدام از این مواد در کشور ما تولید نمی‌شوند و باید از کشورهایی مانند هند، چین، ارمنستان، گرجستان و … وارد شوند.

در نتیجه نوسانات ارزی بر قیمت این مواد هم تاثیرگذار بوده که در نهایت منجر به بالا و پایین شدن قیمت آهن آلات در بازار داخلی می‌شود.

میزان تقاضای آهن آلات و ارتباط آن با نوسانات ارز

با افزایش قیمت ارز، قیمت آهن آلات هم بالا می‌رود و در نتیجه قدرت خرید مصرف کننده پایین می‌آید. کاهش قدرت خرید مصرف کننده موجب کاهش تقاضای محصولات فولادی شده و در نتیجه رکود بر بازار آهن آلات حاکم می‌شود.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که با کاهش عرضه آهن آلات، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند که در نگاه اول عجیب است.

وقتی موضوع را به صورت کامل بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که با افزایش قیمت ارز، قیمت آهن آلات نیز افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی به دلیل عدم وجود خریدار کافی در بازار داخلی، تولید کننده دست به صادرات محصولاتش می‌زند زیرا با توجه به قیمت بالای ارز هم توجیه اقتصادی دارد و هم می‌تواند از گزند رکود موجود در بازار در امان باشد.

در نتیجه محصولات عرضه شده در بازار داخلی با قیمت بالاتری به دست مشتری می‌رسد و این یکی از دلایل کلیدی تاثیر قیمت ارز بر قیمت آهن آلات است.

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

ارتباط قیمت منابع انرژی تولید آهن آلات با قیمت ارز

تولید آهن و فولاد نیازمند منابعی مانند نفت، گاز، کک، گازوئیل و … است. از طرفی قیمت تمامی منابع انرژی ذکر شده با قیمت ارز و بخصوص دلار رابطه تنگاتنگی دارد.

در نتیجه با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت منابع انرژی که مهمترین آن‌ها نفت است بالا می‌رود و لذا تولید کننده این تفاوت قیمت را در محصولاتش لحاظ می‌کند.

در صورت پایین آمدن قیمت ارز نیز این موضوع صادق است. پایین آمدن قیمت ارز باعث پایین آمدن قیمت منابع انرژی و در نتیجه کاهش قیمت فولاد و آلیاژهای آهنی می‌شود.

جمع بندی

همانطور که ذکر شد، نقش نوسانات ارز بر قیمت آهن آلات بسیار پررنگ است.

با وجود اینکه سنگ آهن به وفور در کشور یافت می‌شود و کارخانه‌های بزرگ و کوچک زیادی در حوزه تولید آهن آلات فعالیت می‌کنند اما قیمت این محصولات شدیدا به قیمت ارز وابسته است.

به طور کلی می‌توان گفت بالا رفتن قیمت ارز به خصوص قیمت دلار باعث بالا رفتن قیمت فولاد و آلیاژهای آهنی می‌شود.

دلیل این موضوع هم تاثیر قیمت ارز بر قیمت مواد اولیه، قیمت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مورد نیاز برای تولید فولاد، هزینه تعویض قطعات دستگاه‌های صنعتی، هزینه سوخت، هزینه حمل و نقل و … است که تاثیر مستقیمی بر هزینه تولید آهن آلات دارند.

لازم به ذکر است که قیمت جهانی فولاد و آلیاژهای آهنی نیز بر قیمت فولاد در بازار داخلی تاثیرگذار است.

این عامل یکی از مهمترین عوامل در قیمت گذاری فولاد در بازار داخلی به حساب می‌آید. از آنجایی که قیمت فولاد در بازار جهانی با دلار تعیین می‌شود، نوسان قیمت دلار نقش مستقیمی در تعیین قیمت آهن آلات دارد.

نوسانات قیمت دلار مهمترین عامل تغییر قیمت فولاد در بازار داخلی

قیمت انواع آهن آلات

برای اطلاع از قیمت انواع لوله ، پروفیل ، قوطی ، نبشی ، ناودانی ، سپری آهنی ، میلگرد ذوب آهن ، تیر آهن ذوب آهن ، محصولات مفتولی ، ورق سیاه ، ورق گالوانیزه و … با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.