محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی چگونه است؟

محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی چگونه است؟

امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی بپردازیم. در ابتدا جا دارد مسائلی را پیرامون نصب داربست و کاربرد آن مطرح کنیم. تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. داربست را سازه ی موقت فلزی یا چوبی می نامند که نقش اصلی آن حمایت از سازه اصلی است.

با نصب داربست می توان یک محل نسبتا امن را برای کار کارگران فراهم کرد. داربست ها را می توان به منظور راحت تر کردن کار در ارتفاعات استفاده کرد و موقتا آن ها را نصب نمود. داربست می تواند از صفحه ی  چوبی یا فلزی باشد.

برای اینکه داربست در محل ساخت و ساز نصب شود، لازم است تا نکاتی جهت حفظ ایمنی کار رعایت شوند. اگر داربست با حفظ ایمنی نصب نشود، می تواند برای کارگران و حتی عابران پیاده نیز خطرساز باشد. یکی از چیزهایی که مورد تایید بودن یا نبودن داربست را مشخص می کند، اتیکت است.

کارکرد اتیکت های روی داربست

علاوه بر محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی کارکرد اتیکت ها را جدی بگیرید. اتیکت های یاد شده در برابر تغییرات و تحولات آب و هوایی مقاوم هستند‌. نوشته های روی اتیکت با استفاده از ماژیک های مخصوص نگارش می شوند.

این اتیکت ها توسط ناظر داربست بندی به رنگ سبز از داربست آویزان می شوند‌. محل نصب اتیکت سبز باید در محل ورودی داربست کاملا دید داشته باشد. اگر ناظر داربست بندی کار را از نظر ایمنی و فنی مورد تایید قرار ندهد، اتیکت قرمز نصب خواهد شد‌.

 اتیکت قرمز نشان می دهد که جوازی برای کار کردن روی داربست نصب شده وجود ندارد. بنابراین اگر داربست دارای علامت قرمز خطر است، بهتر است محل ورودش با استفاده از نوار خطر بسته شود. برای حفظ ایمنی کار لازم است از تجهیزات و لوازمی که دارای استانداردهای لازم هستند، استفاده کرد.

هیچ یک از قطعات کار نباید به پایین پرتاب شوند‌. برای اینکه بست ها و گیره ها دوام و ماندگاری بالاتری داشته باشند، باید آن‌ها را داخل ظرفی قرار دهیم که در آن محتوای گازوئیل و روغن وجود دارد.

نحوه محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی

نحوه محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی

اینک جا دارد به بررسی نحوه محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی بپردازیم. یکی از مفاهیم مهمی که در این راستا جا دارد به آن اشاره کنیم، کفراژ در داربست بندی است. کفراژ در حقیقت فاصله ای است که مابین ستون های داربست دهانه وجود دارد.

در کفراژ پایه ها، این فاصله ۳ متر است و در دهانه های ابتدایی نیز با طول کمی کار می شود. به طور مثال اگر طول کار ۱۰ متر و نیم باشد، ۴ دهانه نیاز است. آخرین دهانه در این حالت ۱ متر و نیم طول دارد.

به ادامه بحث بررسی محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی می پردازیم. المان های عرضی نیز دستگیره نام دارند‌. آن ها نیز از هم ۹۰ سانتی متر و تقریبا ۱۸۰ سانتی متر از مشابه خود فاصله دارند. برای اینکه متراژ کفراژ را مشخص کنیم باید تعداد دهانه هایی که در هر جهت وجود دارند را ضرب در عدد ۳ کنیم.

در نتیجه طول هر جهت معین خواهد شد. بعلاوه برای مشخص شدن دو جهت میزان سطح کار طول را در آن ضرب می کنیم. برای ارتفاع کار پایین ترین نقطه از داربست تا آخرین بستی که نصب شده است را، در نظر می گیرند.

نکات ایمنی لازم پس از محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی

نکات ایمنی لازم پس از محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی

پس از محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی باید نکات ایمنی نصب داربست رعایت شوند. برای نصب داربست نباید از قطعاتی که شکسته و خم هستند، استفاده کنید. همچنین باید قطعات معیوب را کنار بگذارید و به هیچ وجه از آن‌ها برای تکمیل عملیات نصب داربست استفاده نکنید.

برای اینکه کار نصب را انجام دهید، لازم است که حتما یک آچار مناسب رینگی داشته باشید‌. البته نصب داربست یک کار کاملا تخصصی است. به همین جهت نباید بدون آگاهی و تجربه کافی اقدام به نصب نمود.

کسانی که کار نصب داربست را انجام می دهند، کلاس های آموزشی را گذرانده اند‌. همچنین پس از اینکه از آزمون های تئوری و عملی خود سربلند بیرون آمدند، کارشان را آغاز کرده اند.

این افراد کارت هایی دارند که نشان دهنده‌ی طی مراحل فوق الذکر توسط آن‌ها است. داربست ها می توانند به صورت فلزی، چوبی، بازویی، دو طرفه، معلق، اسکلتی، خرپا، صنعتی و… باشند‌. یکی از بیشترین داربست هایی که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده ی فراوان قرار می گیرد، داربست فلزی است.

علت محبوبیت داربست های فلزی نسبت به سایر انواع در استحکام و ایمنی بیشتر آن‌ها است. به صورت کلی اگر لازم باشد که در ارتفاعی بیشتر از ۲ متر کار کنید، باید عملیات داربست بندی را انجام دهید. به همین جهت در اغلب موارد نیاز به نصب داربست احساس می شود.

نکات ایمنی لازم پس از محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی

جلوگیری از خطرات کار با داربست

اینک به بررسی خطرات پس از محاسبه مقدار لوله داربست در ساختمان سازی می‌پردازیم. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، استفاده از داربست های فلزی نسبت به سایر انواع رواج بیشتری دارد. با این حال متاسفانه داربست های فلزی علیرغم مزایایی که دارند، ممکن است خطراتی را نیز با خود به همراه داشته باشند‌.

به همین جهت باید توجه مضاعفی به نکات ایمنی داشته باشید. خطر برق گرفتگی یکی از مهم ترین خطراتی است که حین کار با داربست یا نصب آن احتمال دارد برای کارگران به وقوع بپیوندد. خطرات دیگری نیز نظیر برخورد سر افراد با اشیاء یا سقوط افراد از ارتفاع و سقوط ابزارهای کار از بالای داربست وجود دارند.

یکی از کارهایی که برای افزایش ایمنی عملیات باید انجام شود روغن کاری منظم بست ها است‌. بهتر است هفته ای یک بار نسبت به بررسی های لازم و بازرسی عملکرد داربست به نحو صحیح اقدام شود‌. با توجه به اینکه داربست کارکردهای مختلفی حین عملیات ساخت و ساز دارد، بنابراین‌ نمی توان ضرورت استفاده از آن را انکار کرد.

به همین جهت لازم است تمامی ظرافت های کار به خوبی مورد توجه قرار گیرد تا خطرات کاهش پیدا کنند. کارفرمایان و پیمانکاران لازم است بیش از هر چیز دیگری امنیت کادر ساخت و ساز را در اولویت خود قرار دهند‌.

قیمت لوله داربست در اصفهان

اتصالات لوله داربستی

  1. مغزی داربست
  2. بست گردون
  3. رابط لوله
  4. بست چهار پیچ
  5. بست H آهنگیر

قیمت لوله داربست در اصفهان

 برای اطلاع از قیمت لوله داربستی در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق اهوازی با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.