لوله گالوانیزه صنعتی چیست

لوله گالوانیزه صنعتی چیست

لوله گالوانیزه صنعتی چیست

لوله گالوانیزه صنعتی چیست : امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی لوله گالوانیزه صنعتی بپردازیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید. لوله های گالوانیزه در حقیقت همان لوله های فولادی هستند که سطح آن‌ها را با استفاده از فلز روی می پوشانند. هدف از ایجاد این پوشش در واقع کاهش آسیب پذیری و جلوگیری از ایجاد خوردگی است.

زمانی که از پوشش گالوانیزه استفاده شود، به صورت کلی طول عمر لوله افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین لوله مقاومت خوبی در برابر انواع مختلف رسوبات معدنی و خوردگی ها پیدا خواهد کرد‌.

جالب است بدانید که از این لوله ها در خطوط آبرسانی نیز استفاده می‌شود. لوله های گالوانیزه به صورت آهنی یا فلزی تولید و عرضه می شوند. پوششی که تحت فرایند گالوانیزاسیون روی لوله ها ایجاد می شود، با ترکیبات آهن و فلز روی است. این دسته بندی ناشی از جنس و نوع فلزی می باشد که در لوله ها به کار رفته است لازم به ذکر است این نوع لوله از طریق نورد ورق گالوانیزه فولاد مبارکه هم گاهی اوقات تولید میگردد.

معمولا لوله های گالوانیزه حدود ۶ متر طول دارند. با استفاده از دنده پیچ ها می توان لوله های گالوانیزه را به یکدیگر متصل کرد. در نهایت هم آب بندی کار انجام می شود. در ادامه ی مطلب لوله گالوانیزه فولادی و آهنی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تفاوت لوله گالوانیزه فولادی و آهنی

 

تفاوت لوله گالوانیزه فولادی و آهنی

در ادامه‌ی بحث مربوط به لوله گالوانیزه صنعتی به تفاوت لوله های آهنی و فولادی می‌پردازیم. لوله های گالوانیزه فولادی از فولاد نرم ساخته می شوند. جا دارد این نکته را ذکر کنیم که لوله گالوانیزه فولادی و لوله گالوانیزه آهنی از نظر وزن و براق بودن با هم تفاوت هایی دارند. برای مثال لوله های گالوانیزه فولادی نسبت به نوع آهنی معمولا سبک تر هستند.

میزان براق بودن آن‌ها نیز بیشتر است. همچنین لوله های گالوانیزه آهنی نسبت به لوله های گالوانیزه فولادی در برابر اسیدها مقاوم ترند. اما به طور کلی لوله های گالوانیزه آهنی و فولادی تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند. هم اینک می خواهیم به صورت مختصر در مورد نحوه‌ی ساخت لوله های گالوانیزه فولادی صحبت کنیم.

در ساخت این لوله ها ورقه ی فولاد نرم در اثر فشاری که به آن وارد شده، از داخل قالب مخصوص عبور داده می‌شود سپس درز به وجود آمده را جوش می خورد.

پس از اینکه مراحل فوق الذکر انجام شد، باید لوله در برابر زنگ زدگی، اسید و… مقاوم شود. به همین منظور در نهایت لوله ها را در یک وان آبکاری روی اندود قرار می دهند. بدین شکل لوله های گالوانیزه تولید و وارد بازار می شوند.

لوله گالوانیزه نوع آهنی که از جنس آهن سفید نورد شده است در بازار با توجه به رنگ تیره‌ی متمایل به خاکستری که دارد، مورد شناسایی قرار می گیرد.

درزهایی که در تولید این محصول روی آن ایجاد می شوند، با استفاده از دستگاه های مخصوص درز جوش به همدیگر متصل می شوند. بعد از مراحل گفته شده لوله ها به یک مخزن خاص هدایت می شوند. این مخزن در بردارنده ی روی مذاب می باشد. به همین جهت ممکن است لوله های یاد شده را تحت نام لوله های درزدار نیز شنیده باشید.

اهمیت لوله گالوانیزه صنعتی

به بررسی اهمیت لوله گالوانیزه صنعتی می پردازیم. لوله ها در صنایع مختلف با اهداف گوناگونی مثل انتقال مایعات، گازها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در میان تمامی لوله های موجود لوله گالوانیزه صنعتی یا همان لوله سفید یکی از مهم‌ترین لوازم در صنایع مختلف است. سال‌ها پیش لوله های سفید یا صنعتی به منظور جایگزین شدن با لوله های سیاه وارد بازار کشورمان شدند.

به دلیل اینکه استفاده از برخی لوله ها ممکن است مشکلاتی را برای مصرف کنندگان به وجود بیاورد، نمی‌توان بدون توجه به کاربرد و ویژگی هر لوله، آن را مورد استفاده قرار داد. مثلا لوله های غیر گالوانیزه برای استفاده در شرایط مرطوب مناسب نیستند.

اگر از لوله گالوانیزه صنعتی برای انتقال سیالات استفاده کنید، با گذشت زمان لوله ها خوردگی و پوسیدگی پیدا می‌کنند‌. در چنین مصارفی لوله های گالوانیزه به دلیل مقاومت خوبی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی که فرایند گالوانیزاسیون انجام می‌شود، طول عمر لوله ها و مقاومت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. معمولا این لوله ها می توانند ۴۰ تا ۵۰ سال عمر مفید داشته باشند.

استحکام خوب این لوله ها امکان جا به جایی آن‌ها را بدون اینکه آسیب ببینند فراهم می‌کند. با توجه به مسائلی که ذکر شد، به دلیل مزیت های فراوان این جنس لوله ها با استفاده از آن‌ها در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد شد. لوله های گالوانیزه را در بازار می توانید به صورت سبک وزن یا سنگین وزن مشاهده کنید.

 

کاربردهای مختلف لوله گالوانیزه صنعتی

در قسمت های قبلی مقاله تا حدودی به کاربردهای لوله گالوانیزه صنعتی اشاره کردیم. در این بخش از مقاله موضوع را به صورت دقیق تر بررسی می‌کنیم. لوله های گالوانیزه صنعتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند از این لوله ها برای انتقال دادن آب، حرارت، تولید سازه های فلزی و… استفاده می شود.

یکی از مهم‌ترین مصارف این لوله ها برای این است که آب آشامیدنی توسط لوله های مذکور منتقل می شود. از مهم ترین دلایلی که لوله گالوانیزه آبرسانی را برای انتقال دادن آب استفاده می‌کنند این است که مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارند. علاوه بر اینکه لوله های گالوانیزه در اثر رطوبت آب دچار پوسیدگی نمی شوند، سخت تر هم خواهند شد. زیرا این رطوبت مقاومت لوله را افزایش می دهد. در هر حال این نکته را فراموش نکنید که مواد اسیدی می توانند به لوله های گالوانیزه آسیب برسانند.

لوله گالوانیزه صنعتی معمولا برای انتقال گاز استفاده نمی‌شود زیرا با گذشت زمان سطح این لوله که توسط فلز روی پوشانده شده است ، پوسته پوسته می شود ، همین پوسته پوسته شدن هم باعث می شود که جریان گاز مسدود شود. بنابراین این لوله ها نمی توانند در خطوط گازرسانی عملکرد خوب و بی خطری داشته باشند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که در ساخت تابلوهای کنار جاده ها، لوله کشی های انتقال آب و فاضلاب، لوله کشی های ساختمان، موتورخانه، تصفیه خانه، گلخانه ها، سازه های فلزی و… از لوله های گالوانیزه استفاده می شود. حتی در فنس کشی ها، صنایع کشاورزی، آبیاری، تاسیسات سازه و… هم می توان از این لوله ها بهره گرفت.

قیمت انواع لوله گالوانیزه صنعتی و آبرسانی

برای اطلاع از قیمت انواع گالوانیزه صنعتی و آبرسانی در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.

قیمت انواع لوله گالوانیزه صنعتی و آبرسانی