لوله داربستی چیست؟

لوله داربستی چیست؟

لوله داربستی چیست؟

امروز می‌خواهیم در این مقاله به بررسی لوله داربستی و ویژگی های آن بپردازیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی در این مورد تا انتهای مقاله همراه ما باشید. لوله های داربستی در واقع همان لوله های فلزی هستند که وظیفه ی نگهداری از سازه را بر عهده دارند. در حالی که لوله های صنعتی نقش انتقال دهنده را ایفاء می کنند.

در حقیقت به لوله های فلزی درزدار یا چوبی که داربست را می سازند، لوله داربستی می‌گویند. این لوله ها با آلیاژهای متنوعی تولید می شوند و در اندازه های مختلفی قابل عرضه هستند. داربست ها را از نظر میزان وزنی که دارند به دو گروه سبک و سنگین تقسیم بندی می کنند. داربست ها هم می توانند به صورت بدون درز و هم به صورت درزدار تولید و به مردم عرضه شوند.

مزیت داربست های بدون درز نسبت به داربست های درزدار این است که مقاومت و استحکام آن‌ها بالاتر است. به همین جهت هم قیمت نهایی داربست های بدون درز بیشتر از نوع دیگر آن است.

اهمیت استفاده از لوله داربستی

لوله داربستی به دلیل اینکه تامین کننده‌ی بخش زیادی از امنیت کارگران و خود ساختمان است، کاربرد بسیار زیادی دارد. کیفیت لوله های داربستی و نحوه ی اتصال آن ها نیز واجد اهمیت زیادی است. زیرا در صورت عدم وجود آگاهی و تخصص کافی حین تهیه و نصب داربست ممکن است عواقب خطرناکی در انتظار کارگران باشد.

لوله های داربستی برای افرادی که در حین عملیات ساخت و ساز مشغول به کار هستند، به عنوان تکیه گاه های امن عمل می کنند. همچنین این لوله ها در نگهداری و ساخت پروژه های عمرانی مختلف مثل پل ها بسیار موثر هستند. استفاده از داربست باعث می شود تا در نهایت یک سازه ی محکم و مقاوم بسازید. داربست ها اجزای مختلفی دارند که در ادامه می خواهیم به بررسی و بحث پیرامون آن‌ها بپردازیم.

اهمیت استفاده از لوله داربستی

اجزاء داربست

از مهم ترین اجزاء تشکیل دهنده‌ی داربست ها، لوله‌ داربستی است که به صورت فولادی یا گالوانیزه می‌باشد. همچنین به دو شکل درزدار و بدون درز در بازار به فروش می رسد. بعد از اینکه لوله‌ی داربست را تهیه کردید باید به فکر بست داربست خود باشید. با توجه به نوع میله ی داربست، بست متناسب با آن نیز باید انتخاب شود.

برای اینکه بار به زمین منتقل شود و تکیه گاهی برای داربست وجود داشته باشد، ستون داربست پیش بینی می شود. لوله های افقی و لوله های زیر تخته ای نیز نقش مهمی در قوام داربست ها دارند. برای اینکه از حرکت قطر داربست جلوگیری کنید لازم است تا لوله های مهار را به کار گیرید.

در این میان برای نصب داربست لازم است تا لوله‌ ای تحت عنوان شمع مایل بر روی زمین یا ساختمان مجاور تعبیه شود. برخی اتصالات برای اینکه لوله های داربست به پل های زیر سقف محکم شوند، به کار می روند. پل در واقع تکیه گاه لوله های زیر تخته ای میانه ای است. علاوه بر مواردی که اشاره کردیم داربست ها دارای بست های مختلفی اعم از بست گردان، بوشی، خاردار و… هستند.

همچنین برخی اجزای دیگر مثل صفحه‌ی زیر ستون، پایه ی قابل تنظیم، تخته داربست، کاور، نردبان، جک، چرخ، بالابر، سیم مخصوص و… نیز دارند.

از اتصالات داربستی میتوان به بست چهار پیچ، بست گردون، مغزی داربست، رابط لوله، بست H آهنگیر اشاره نمود.

نکات مهم در نصب لوله داربستی

باید در حین نصب لوله داربستی نکاتی را مدنظر خود قرار دهید. اگر ارتفاع سازه‌ی شما کم است بهتر است از داربست هایی استفاده کنید که ارتفاع کوتاه تر و وزن کمتری داشته باشند. باید حداکثر ارتفاع مجاز برای نصب داربست را که ۳ متر است مورد توجه قرار دهید.

اگر به عنوان کارگر ساختمان از داربست استفاده می کنید، حواستان باشد که به هیچ عنوان از کفش هایی که پوشیدن آن‌ها با امکان لغزش همراه است، استفاده نکنید. تخته های داربست باید با استفاده از طناب یا تسمه کاملا به یکدیگر متصل شوند تا استحکام کافی برای ایجاد امنیت به وجود بیاید.

اگر از داربست برای ساختمان های بلند استفاده می کنید باید از لوله های فولادی که قطری معادل با ۵ سانتی متر دارند استفاده کنید.همچنین ضخامت این لوله ها حدودا ۴ میلی متر است. پایه های عمودی داربست نیز باید حداکثر فاصله ای حدود ۲ متر داشته باشند. نردبانی که به وسیله ی آن وارد سکوی کار خواهید شد نیز لازم است با رعایت نکات ایمنی و به صورت اصولی نصب شود.

برای اینکه در انتخاب لوله های داربستی مورد استفاده به درستی عمل کنید ضروری است تا به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید. برای مثال محل مورد استفاده، جنس لوله ها، ابعاد کار و… از مواردی هستند که بسیار قابل توجه می باشند. اگر از کنار این نکات ساده و در عین حال کاربردی به سادگی رد شوید، خسارات جبران ناپذیری را در آینده متحمل خواهید شد.

نکات مهم در نصب لوله داربستی

انواع لوله داربستی

در این قسمت از نوشتار می خواهیم انواع لوله داربستی را مورد بررسی قرار دهیم. داربست ها می توانند به صورت چکشی ستاره ای، مثلثی و چکشی کاسه ای ساخته شوند. داربست چکشی ستاره ای نسبت به سایر انواع داربست ها مزایایی دارد. از مهم ترین مزیت هایی که این داربست دارد این است که خیلی راحت باز و بسته می شود. در حقیقت با نصب این داربست ها نیازی به مهاربندی در ارتفاع های زیاد و آزاد نخواهید داشت. سهولت در جا به جایی و انتقال این داربست شما را از لزوم وجود کارگران ماهر بی نیاز می کند. مهارهای افقی به همراه پایه های قائم، داربست چکشی ستاره ای را می سازند.

داربست مثلثی همان‌طور که از اسمش پیداست متشکل از فریم های مثلثی شکل است.این فریم ها به حالت نر و ماده به همدیگر اتصال پیدا کرده اند. این داربست های مثلثی هم مثل نوع قبلی به راحتی قابل باز و بسته شدن هستند. به همین جهت نیازی به وجود نیروی کار ماهر نخواهید داشت. نوع سوم سازه داربستی از نوع چکشی کاسه ای است.

این داربست ها معمولا برای داربست بندی نمای ساختمان کاربرد زیادی دارند. از طرف دیگر چون از مهارهای افقی و پایه های قائم ساخته شده اند، در ارتفاع زیاد نیازی به مهار بندی ندارند. بعلاوه داربست های چکشی کاسه ای قابلیت توسعه در پلان نیز دارند. امیدواریم آن چه تاکنون مطرح کردیم بتواند راهنمای خوبی برای یک خرید آگاهانه واقع شود.

انواع لوله داربستی

قیمت لوله داربستی در اصفهان

 برای اطلاع از قیمت لوله داربستی در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق اهوازی با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید. 

قیمت لوله داربستی در اصفهان