راه های تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان

راه های تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان

راه های تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان

در این مقاله قصد داریم در خصوص راه های تشخیص میلگرد ذوب آهن اصفهان با یکدیگر صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. در ابتدا جا دارد مقدماتی را در خصوص میلگرد و کاربرد آن مطرح کنیم. یکی از رایج ترین قطعات فولادی، میلگرد است. این قطعه در معماری و ساخت و ساز بیشترین کاربرد را دارد.

یکی از دلایل اصلی به کار بردن میلگردها در عملیات ساخت و ساز این است که مقاومت کششی و خمشی بتن افزایش پیدا کند. علت این است که بتن با وجود اینکه در برابر فشار بسیار مقاوم است و تحمل بار زیادی دارد اما به لحاظ کششی انعطاف خوبی ندارد.

بنابراین ممکن است در اثر فشار یا ضربه های غیرمنتظره و ناگهانی دچار ترک خوردگی و شکستگی شود. وقتی میلگرد را داخل بتن قرار دهید، این ضعف جبران خواهد شد.

میلگرد ذوب آهن اصفهان مثل سایر مصالح ساختمانی در انواع و اقسام گوناگونی ساخته می شود که کاربردهای مختلفی هم دارد. تفاوت های مذکور خود را در شکل ظاهری میلگردها و سایر ویژگی ها نظیر کشش، استحکام و ضخامت نشان می دهد.

اگر از میلگرد ها به درستی در عملیات ساخت سازه استفاده نشود، احتمال کاهش ایمنی و بروز حادثه وجود خواهد داشت. میلگردها به دو صورت آجدار و ساده تولید و عرضه می شوند. معمولا در ساختمان سازی از میلگردهای آجدار استفاده می شود.

علت استفاده از میلگردهای مذکور این است که ساختار آن‌ها از حرکت میلگرد در بتن جلوگیری می کند. زیرا ممکن است در اثر حوادثی نظیر سیل، زلزله و… فشارهای ناگهانی به بتن وارد شوند.

کاربرد میلگرد ذوب آهن اصفهان

کاربرد میلگرد ذوب آهن اصفهان

کاربرد میلگرد ذوب آهن اصفهان را در این قسمت بررسی می‌کنیم. یکی از میلگردهایی که بسیار در صنعت ساخت و ساز پرکاربرد است، میلگرد راستا می باشد. این میلگردها را در ستون ها و یا پی و فونداسیون ساختمان قرار می دهند تا مقاومت بتن افزایش پیدا کند.

در بخش های مذکور میلگردهای مورد اشاره را به شکل شاخه های بلند استفاده می کنند‌. دلیل اینکه این میلگردها را میلگردهای راستا می‌نامند نیز همین موضوع است. نوع دیگر میلگردها به نوع سنجاقی معروف است. این میلگردها را می توان همان میلگردهای خاموت دانست که باز شده اند.

برای اینکه میزان مقاومت خاموت افزایش پیدا کند، از میلگردهای مذکور استفاده می شود. بعلاوه زمانی که بخواهیم میلگردهای طولی را به میلگردهای خاموت متصل کنیم از میلگردهای سنجاقی استفاده می کنیم. منظور از میلگردهای خاموت میلگردهای کوچکی هستند که برای بستن ستون های ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود.

 میلگرد ذوب آهن اصفهان از نوع خاموت را به دور چند شاخه از میلگردهای راستا در فاصله های معین می بندند. نوع دیگری از میلگردها وجود دارند که در چینش میلگردهای دیوار کاربرد دارند. حین انجام این کار باید از میلگردها برای نگه داشتن میلگردهای دیگر به صورت عمودی و افقی استفاده کرد.

به این میلگردها، میلگردهای رکابی می گویند. میلگردهای خرک زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که قصد افزایش مقاومت پی یا فونداسیون ساختمان را داشته باشیم. میلگردها ممکن است در قسمت تکیه گاه تیرهای ساختمانی مورد استفاده واقع شوند.

با این کار تا حد زیادی تحمل تیرآهن در برابر نیروی برشی افزایش پیدا می‌کند. به میلگردهای مذکور میلگردهای ادکا می گویند.

خصوصیات میلگرد ذوب آهن اصفهان

خصوصیات میلگرد ذوب آهن اصفهان

میلگردها در اندازه ها و ابعاد گوناگونی در شرکت های مختلف تولید و عرضه می شوند. هر شرکتی دارای یک سری از استانداردهایی است که فقط به خودش اختصاص دارد. به طور کلی می توان گفت که میلگردها از نظر فنی با استفاده از روش نورد گرم به مرحله‌ی تولید و عرضه می رسند.

گاهی اوقات طی این فرایند از شمش های فولادی و آهن آلات ضایعاتی استفاده می کنند. در یک قسمت از میلگردهای ذوب آهن اصفهان مشخصاتی نظیر آرم ذوب آهن اصفهان، آرم استاندارد ایران، کارگاه نورد، مارک، سایز، شماره بسته، نوع محصول، طول و وزن بسته قابل مشاهده است.

در طرف دیگر پلاک میلگرد ذوب آهن اصفهان نیز آرم ذوب آهن اصفهان، آدرس سایت و عبارت ساخت ایران دیده می شود.‌ وزن بندیل میلگرد کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود ۵ تا ۵ و نیم تن است. از مشخصات بارزی که این میلگرد دارد آرم خاص و برجسته ی ESCO  است که روی محصول دیده می شود.‌

شرکت ذوب آهن اصفهان همراه میلگردهایی که بیش از ۲۵ تن وزن داشته باشند، گواهینامه فنی همراه محصول ارسال می کند. در این گواهینامه مشخصاتی نظیر نام و نشانی کارخانه، شماره و تاریخ صدور گواهینامه و… درج می شوند. بعلاوه علامت های خاصی نیز روی این میلگردها حک شده اند.

تاریخچه تولید میلگرد ذوب آهن اصفهان

تاریخچه تولید میلگرد ذوب آهن اصفهان

تاریخچه تولید میلگرد ذوب آهن اصفهان را بررسی می‌کنیم. شرکت ذوب آهن اصفهان جزء اولین کارخانه هایی است که در زمره ی تولیدکنندگان فولاد ساختمانی و ریل در ایران قرار گرفته است. در این کارخانه که ظرفیتی حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد دارد، قطعات مختلف فولادی صنعتی و ساختمانی تولید می شوند.

به منظور اطمینان از کیفیت میلگردهای تولید شده در این کارخانه بخش هایی تحت عنوان کنترل کیفیت مشغول به کار هستند‌. این بخش‌ها به کمک نمودارها و ابزارهایی که در اختیار دارند، به تشخیص مسائل و مشکلات پیرامون تولید می‌پردازند. همان طور که واضح است شرکت ها از استانداردهای خاصی جهت تولید محصولات خود استفاده می کنند.

استانداردهای کارخانه ذوب آهن اصفهان

 کارخانه ذوب آهن اصفهان هم در تولید میلگردهای خود از استانداردهای GOST   و DIN  که به ترتیب متعلق به شوروی سابق و آلمان هستند، استفاده می‌کند. شاید جالب باشد که کمی در خصوص تاریخچه و تحولات اين شرکت هم اطلاعاتی را به دست آوریم.

در سال ۱۳۴۴ توافقی مابین حکومت ایران و یکی از شرکت های روسی برای ساختن کارخانه ی ذوب آهن صورت گرفت. حدود ۵ سال طول کشید تا شرکت از مرحله ی انعقاد قرارداد وارد مرحله ی بهره برداری برسد. در سال ۱۳۵۱ سرانجام با تلاش های صورت گرفته بخش فولادسازی راه اندازی شد.

این بخش حدود ۵۵۰ هزار تن ظرفیت تولید را در طول سال پوشش میداد.‌ به همین جهت بود که میلگرد ذوب آهن اصفهان در آن زمان مطابق با استانداردهای روسی تولید می‌شد. میلگردهای این شرکت شامل چهار گروه A1  تا A4  می شوند.

گروه اول این میلگردها ساده هستند و برای جوشکاری از آن‌ها استفاده می شود. گروه دوم به صورت آجدار هستند که در دسته‌ی میلگردهای نیمه سخت قرار دارند. نوع سوم نیز در زمره ی میلگردهای نیمه سخت هستند. اما آج های روی این دسته از میلگردها به شکل جناغی است. مقاومت میلگرد های این دسته نسبت به گروه قبلی بیشتر می‌باشد.

قیمت میلگرد ذوب آهن در اصفهان

قیمت میلگرد ذوب آهن در اصفهان

برای اطلاع از قیمت میلگرد ذوب آهن در سایزهای مختلف در کارخانه یا بنگاه با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.