رابیتس چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

رابیتس چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

رابیتس چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

رابیتس چیست؟ این یکی از سوالاتی است که اشخاص تازه وارد در حوزه ساخت و ساز با آن درگیرند. در این مقاله به صورت کامل به خصوصیات رابیتس‌ها می‌پردازیم.

به ورق‌های فولادی مشبک رابیتس گفته می‌شود. رابیتس‌ها از ورق‌های گالوانیزه گرم تولید شده‌اند.

از رابیتس با نام راویز هم یاد می‌شود. راویز با نام انگلیسی expanded metal به دلیل مزایای متنوعی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

این ورق‌های فولادی مشبک به دلیل اینکه از مفتول‌های گالوانیزه تولید می‌شوند کیفیت بالایی دارند.

از جمله مهمترین کاربردهای رابیتس ساختمانی می‌‎توان به استفاده در تولید سقف کاذب، پوشاندن تیرآهن و ستون‌ها، دکوراسیون خانه، آرماتور بندی و … اشاره کرد.

همچنین استفاده از راویز در ساختمان سازی به منظور اتصال دیوارها و جلوگیری از هرگونه ترک خوردگی آن‌ها رایج است. لازم به ذکر است که به صورت معمول، راویزها در ابعاد 60 در 240 سانتی متر تولید و عرضه می‌شوند.

دسته بندی انواع مختلف رابیتس

دسته بندی انواع مختلف رابیتس

راویز یا رابیتس ساختمانی انواع مختلفی دارد که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند. به صورت کلی این محصولات ساختمانی را می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • دسته بندی رابیتس بر حسب ستون: یک برگ راویز عموما از تعداد مشخصی ردیف تشکیل می‌شود و نامگذاری آن هم بر اساس همین ردیف‌ها صورت می‌گیرد.
  • دسته بندی بر حسب وزن: با توجه به ضخامت ورق‌های استفاده شده در تولید این محصولات ساختمانی، وزن آن‌ها نیز متفاوت است.

لازم به ذکر است که هر چقدر رابیتس‌ها ستون‌های بیشتری داشته باشند، کیفیت و استحکام بالاتری هم دارند.

عموما استفاده از رابیتس‌های 9، 11 و 13 ستونه در کشور ما از رواج خاصی برخوردار است. با این وجود در کشورهای پیشرفته، از رابیتس‌های 17 ستونه هم استفاده می‌گردد که کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به رابیتس‌های رایج در کشور ما دارد.

بد نیست بدانید که هر چقدر تعداد ستون‌های راویز بیشتر باشد، وزن بالاتری هم دارد. از طرفی رابیتس‌هایی که ستون‎های بیشتری دارند، استحکام بالاتری داشته و به ملات کمتری برای اجرا نیاز دارند که این یکی از مهمترین مزایای آن‎ها است.

همانطور که ذکر شد رابیتس‌های 13 ستونه یکی از پرکاربردترین انواع رابیتس در کشور هستند. این محصولات ساختمانی عموما برای اجرای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا قابلیت تحمل وزن بالای سنگ‌های ساختمانی را دارند.

اطلاعاتی در خصوص راویز بندی در ساختمان

اطلاعاتی در خصوص راویز بندی در ساختمان

راویز بندی یا رابیتس بندی در ساختمان به استفاده از شبکه‌های فلزی برای ساخت هر نوع سازه‌ای گفته می‌شود. به صورت کلی راویز بندی به سه روش راویز بندی نما، سقف و دور ستون انجام می‌شود.

امروزه زیبایی ظاهری ساختمان اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. لذا راویز بندی در نماهای ساختمانی برای افزایش مقاومت و طول عمر نمای و جلوگیری از شکستگی و ترک خوردگی آن رایج است.

علاوه بر این استفاده از راویز بندی نما برای ترمیم شکستگی و ترک خوردگی نماهای ساختمانی هم رواج دارد.

در یک کلام می‌توان گفت راویز بندی با ایجاد زیرسازی مناسب، شرایط را برای اجرای هرگونه نمای ساختمانی فراهم می‌کند.

راویز در ساختمان

رابیتس بندی سقف هم که امروزه مورد توجه فعالان در حوزه ساخت و ساز قرار گرفته شامل سه مرحله کلی یعنی نصب میلگردهای راویز، نصب راویز و در نهایت گچ کاری می‌باشد.

در راویز بندی سقف، ابتدا میلگردها را بر روی سقف نصب کرده، پس از آن توری رابیتس را بر روی میلگردها قرار داده و جوش می‌دهند.

در نهایت گچ کاری صورت گرفته و طرح دلخواه بر روی سقف شکل می‌گیرد. مهمترین مزایای راویز بندی سقف، در دسترس بودن مصالح و قیمت مناسب آن، سرعت اجرای بالا و طرح‌های جذاب و شکیل آن است.

مهمترین نکات در انتخاب رابیتس چیست؟

از طرفی مهمترین دلیل رونق راویز بندی دور ستون، جلوگیری از ترک خوردگی و شکستن ستون‌های سازه و در نتیجه جلوگیری از وارد شدن فشار اضافی به ساختمان است.

به دلیل تفاوت جنس آجر با مصالح فلزی، در اثر انبساط و انقباض ترک‌هایی بر روی ستون ایجاد می‌شود که راویز بندی دور ستون‌ها بهترین گزینه برای رفع این مشکل است.

در کل از جمله مهمترین مزایای راویز بندی در ساختمان می‌توان به ایجاد طرح‌های جذاب برای سقف، اندود کاری کانال‌های کولر، ساخت انواع تندیس، نورپردازی پنهان، ایجاد سقف کاذب، هرگونه پلاسترکاری‌های گچی و جلوگیری از ترک خوردگی دیوارها و ستون‌های ساختمان اشاره کرد.

مهمترین نکات در انتخاب رابیتس چیست؟

همانطور که ذکر شد، امروزه استفاده از راویز‌های ساختمانی رواج خاصی پیدا کرده است. اما مهمترین نکات در انتخاب رابیتس چیست؟

اولین موضوع مهم در انتخاب رابیتس، کاربردی است که از راویز انتظار دارید. به صورت کلی رابیتس‌های سقف با رابیتس‌های دور ستون تفاوت‌های زیادی دارند.

دومین پارامتر کلیدی در انتخاب راویز، تعداد ستون‌های آن است. تعداد ستون‌های راویز بسته به کاربردی که از آن انتظار دارید و همچنین متراژ راویز متفاوت است.

عموما راویزهای 9 و 11 ستونه در راویز بندی سقف و دور ستون استفاده می‌شوند. از طرفی راویز 13 ستونه برای نمای ساختمان‎های بلند مناسب است.

وزن راویز هم یکی دیگر از مواردی است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود.

اولا این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه وزن راویز بیشتر باشد، کیفیت و استحکام بیشتری دارد. در ثانی بالا بودن وزن رابیتس موجب بالا رفتن قیمت آن هم می‎شود که نکته مهمی است.

در کنار این دو مورد، بالا رفتن بار وارد بر سقف هم یکی دیگر از نکاتی است که در هنگام استفاده از راویزهایی با وزن بالا باید مورد توجه قرار گیرد.

لذا در هنگام انتخاب وزن و ستون راویز باید تمامی این موارد را مد نظر قرار داد.

همچنین قیمت رابیتس هم یکی دیگر از نکات کلیدی در انتخاب راویز است. وزن رابیتس، ضخامت ورق آن، تعداد ستون‌ها و مواردی از این دست بر قیمت این محصولات اثرگذارند.

خرید راویز ساختمانی با قیمت مناسب

خرید راویز ساختمانی با قیمت مناسب

عرضه راویز ساختمانی به شیوه‌های مختلفی مانند عرضه اینترنتی، فیزیکی و … رواج دارد. اما سوال اینجاست که بهترین روش برای خرید رابیتس چیست؟

این روزها خرید اینترنتی محصولات مختلف، یکی از روش‌های جذابی است که مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص محصولات ساختمانی از جمله رابیتس هم فروشگاه‌های اینترنتی معتبری در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

پارتاک فولاد فرهنگ یکی از مراکز اینترنتی فعال در زمینه عرضه محصولات فولادی در داخل کشور است. لذا از طریق این فروشگاه می‌توانید برای خرید راویزهای ساختمانی با ابعاد و وزن‌های مختلف اقدام نمایید.