رابطه لوله داربست و سازه های فلزی چیست؟

رابطه لوله داربست و سازه های فلزی چیست؟

مقدمه ای بر رابطه لوله داربست و سازه های فلزی

در این مقاله قصد داریم به بررسی رابطه لوله داربست و سازه های فلزی بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مطمئنا شما حداقل یک بار سازه های داربستی را در محل عبور و مرور خود مشاهده کرده اید. داربست ها در کنار ساختمان های در حال ساخت یا در حال تعمیر قابل مشاهده هستند.

در حقیقت بدون استفاده از داربست ها امکان انجام بسیاری از عملیات ساختمانی وجود ندارد. تعمیرات، نماکاری، نبشی کشی و… از جمله عملیاتی هستند که برای انجام آن‌ها استفاده از داربست ضروری است.

لوله های داربستی در حقیقت اسکلت سازه های داربستی را می سازند. لوله های یاد شده در دسته ی لوله های درزدار قرار می گیرند.

رابطه لوله داربست و سازه های فلزی

در مقدمه ی رابطه لوله داربست و سازه های فلزی کمی در خصوص ساخت مواد مورد نیاز صحبت می‌کنیم. در تولید لوله های درزدار از ورق سیاه استفاده می‌شود.

زمانی که بخواهید به نقاط سخت و مرتفع ساختمان خود دسترسی پیدا کنید باید از سازه های داربستی استفاده کنید.

لوله های داربستی به دو شکل سبک و سنگین در بازار موجود هستند. برای اینکه یک سازه ی داربستی ساخته شود، لازم است تا لوله های داربستی به همدیگر توسط بست های مخصوص متصل شوند. نمی توان با استفاده از لوله های داربستی هیچ نوع سیالی را جا به جا کرد.

یکی از معروف ترین سایزهای لوله داربستی که در بازار به عنوان لوله داربستی ۵ شناخته می‌شود، سایز ۲.۱۱ اینچ است. جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که بیشترین ضخامت مورد استفاده در صنعت معادل با ۳ میلی‌متر است. 

انواع داربست

انواع داربست

قبل از بررسی رابطه لوله داربست و سازه های فلزی انواع داربست ها را بررسی می‌کنیم. داربست‌ها می توانند در انواع مختلفی ساخته شوند. یکی از انواع داربست ها داربست مثلثی نام دارد.

داربست مذکور توسط فریم های مثلثی شکل ساخته شده است. سازه های مذکور به صورت نر و ماده به یکدیگر اتصال پیدا می کنند.

یکی از مزیت های مهم سازه های مثلثی این است که باز و بسته کردن آن‌ها بسیار راحت است. به همین جهت احتیاجی به کارگر ماهر پیدا نخواهید کرد.

نوع دیگر سازه های داربستی نوع چکشی ستاره ای است. داربست چکشی ستاره ای دارای مهارهای افقی و پایه های عمودی می‌باشد.‌

یکی از مزیت های داربست های چکشی ستاره ای در این است که این داربست ها در ارتفاع های زیاد نیازی به مهاربندی ندارند. بنابراین خیلی راحت بدون اینکه به آچار نیاز داشته باشند، باز و بسته می شوند. آخرین نوع داربست که به معرفی آن می‌پردازیم، داربست چکشی کاسه ای است.

این داربست دارای پایه های عمودی و مهارهای افقی می باشد. داربست های چکشی کاسه ای گزینه ی بسیار مناسبی در داربست بندی نمای ساختمان به شمار می‌آیند.

بررسی رابطه لوله داربست و سازه های فلزی

بررسی رابطه لوله داربست و سازه های فلزی

در این قسمت رابطه لوله داربست و سازه های فلزی را بررسی می کنيم. به طور کلی داربست ها از دو قسمت که دربردارنده ی لوله داربست و بست داربست است تشکیل شده اند. با توجه به نوع داربست می توان از لوله های سبک یا سنگین، بست داربست تک پیچ و دو پیچ و… استفاده کرد.

لوله داربستی عموما در انواع مختلف لوله گالوانیزه و فولادی به تولید می رسد. این لوله ها به دو شکل با درز و بدون درز وجود دارند.

البته جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که نوع بدون درز این لوله ها از امنیت بیشتری حین کار برخوردار است. یکی از ابزارهای لازم برای ساخت سازه های داربستی کفشک پایه است.

این کفشک از چوب ساخته شده است. همچنین در سطوحی که ناهموار هستند، داربست در قسمت های زیرین کفشک های فلزی قرار داده می‌شود. کفشک های یاد شده حدود ۶۰ سانتی‌متر طول دارند. بعلاوه عرض آن‌ها نیز مابین ۲۲.۵ الی ۲۵ سانتی متر متغیر است.

بحث رابطه لوله داربست و سازه های فلزی را ادامه می دهیم. کفشک های فلزی نیز که در سازه های داربستی به کار می روند، در انتهای لوله ی داربست بر روی سطح کفشک پایه جای می‌گیرند.

تخته های داربست نیز دارای اهمیت زیادی هستند‌. این تخته ها به صورت فلزی یا چوبی در بازار به فروش می‌رسند.

تخته های داربست معمولا در دو اندازه ی ۴ متری و ۶ متری موجود هستند. همچنین ضخامت آن‌ها از ۳.۸ تا ۶.۳ سانتی متر است.

برای اینکه لوله های داربست را به یکدیگر متصل کنیم، از ابزارهایی تحت نام مغزی استفاده می‌کنیم. زمانی که دو سر لوله های داربست به یکدیگر متصل شوند، قسمت های بیرونی کار با استفاده از کاور پوشش داده می‌شوند.

اجزای داربست

پس از بررسی رابطه لوله داربست و سازه های فلزی به اجزای داربست می‌پردازیم. داربست ها در بردارنده ی اجزای مختلفی نظیر لوله های زیر تخته ای هستند. این لوله های افقی باعث می شوند تا داربست در طول خود مهار شود.

همچنین به منظور ایجاد تکیه گاه در طول سازه ساخته می شوند. از اجزای دیگر داربست ها لوله های سرتاسری هستند که در سراسر سطح سازه قرار دارند‌. از اجزای اصلی و مهم حین نصب داربست، ستون داربست است.

در حقیقت ستون داربست یک نوع لوله ی قائم است که به حالت عمودی برای کل سازه ی داربستی شما تکیه گاه ایجاد می‌کند.

ستون داربست وظیفه دارد تا وزن و بار داربست را به زمین انتقال دهد. معمولا لوله های داربستی را به شکل مایل به سوی ساختمان می سازند و نصب می کنند. طول لوله های داربستی اغلب ۶ متر است.

همان طور که در مقاله می‌بینید رابطه لوله داربست و سازه های فلزی کاملا مشهود است. اگر حین عملیات ساخت سازه ی داربستی نیاز باشد، طول لوله را به وسیله ی بست های برشی افزایش می‌دهند. داربست ها از لوله های شمعی و قطری تشکیل می شوند.

لوله های شمعی معمولا روی زمین و ساختمان مجاور تعبیه می شوند. لوله های قطری هم همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، به شکل قطری در سطح داربست، قرار می گیرند.

وظیفه ی لوله های قطری این است که تعادل سازه ی داربستی را حفظ کنند. همچنین این لوله ها مانع حرکت داربست می شوند.

از دیگر اجزای داربست ها قید دیواره درگاهی است. این اجزا باعث می شوند تا داربست به ساختمان مهار گردد. لوله هایی که داربست و قید درگاهی را به همدیگر متصل می‌کنند، قید نام دارند.

 

اتصالات لوله داربستی

  1. مغزی داربست
  2. بست گردون
  3. رابط لوله
  4. بست چهار پیچ
  5. بست H آهنگیر

قیمت لوله داربست در اصفهان

 برای اطلاع از قیمت لوله داربستی در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق اهوازی با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.