تفاوت تولید انواع شمش چیست

تفاوت تولید انواع شمش چیست

امروز می خواهیم در این مقاله به بررسی تفاوت تولید انواع شمش بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. یکی از پرکاربردترین شمش هایی که در سراسر جهان وجود دارد، شمش فولادی است.

اگر بخواهیم نگاهی تاریخی نسبت به این موضوع داشته باشیم باید بگوییم که تولید شمش به زمان هخامنشیان بر می گردد. البته کارایی شمش در زمان های گذشته به عنوان پول نیز رواج داشته است. به این منظور در سرتاسر جهان از شمش های طلا و نقره به عنوان پول استفاده می‌کردند.

حال بهتر است قبل از تفاوت تولید انواع شمش کمی بیشتر در خصوص اینکه شمش اساسا چه چیزی است صحبت کنیم. در حقیقت با ذوب کردن انواع فلزات مثل قلع، فولاد، آلومینیوم، طلا، تلوریم، مس، برنج، استیل و… شمش در قالب های کوچکی از فلزات تولید می شود.

از نظر شکلی، سطح مقطع عرضی شمش های فولادی به صورت ذوزنقه است. این ذوزنقه ها کمتر از ۲ متر طول دارند. در واقع یکی از فرآورده های میانی نورد فولاد، همان شمش فولادی است که در ادامه بیشتر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

بررسی تفاوت تولید انواع شمش

 

تفاوت تولید انواع شمش با روش های مختلف

به بحث تفاوت تولید انواع شمش می پردازیم. یکی از روش های تولید شمش فولادی استفاده از کوره بلند است. در واقع این شیوه را می توان یکی از مرسوم ترین روش های تولید شمش تلقی کرد. روش کار به این شکل است که سنگ آهن و قراضه آهن را وارد کوره بلند می کنند. برای اینکه مواد داخل کوره ذوب شوند نیاز به اکسیژن دارند. به این منظور اکسیژن را با استفاده از لوله های مخصوص نیزه ای شکل به داخل کوره وارد می کنند.

سرعتی که اکسیژن وارد کوره می شود، چیزی حدود دو برابر سرعت صوت است. بعد از اینکه اکسیژن وارد کوره شد، گرما دهی آغاز خواهد شد. زمانی که اکسیژن وارد کوره شود طی عمل اکسیداسیون، ناخالصی های موجود از بین می روند. با اضافه کردن آهک به کوره ناخالصی ها در فرایند کار جذب می شوند.

ترکیب آهک و ناخالصی ها طی واکنش شیمیایی که صورت می گیرد، نهایتا منجر به تولید سرباره می شود. از محصولات کاربردی که با استفاده از کوره بلندها به دست می آید می توان به اسلب اشاره کرد. زمانی که از کوره بلند استفاده شود، امکان تولید مواد در حجم زیاد وجود خواهد داشت.

همچنین طی فرایند کار با کوره بلند، به راحتی ناخالصی های موجود جدا می شوند. البته علاوه بر مزایایی که به آن‌ها اشاره کردیم استفاده از کوره بلندها معایبی هم دارند. مثلا گازهای ناشی از این فرآیند جزء آلاینده های قوی هستند. در این روش با درصد زیادی از ضایعات نیز مواجه هستیم. همچنین انعطاف فولادی که به این روش ساخته می شود هم پایین است.

تفاوت تولید انواع شمش با روش های مختلف

 

تولید شمش با استفاده از کوره قوس الکتریکی

در ادامه‌ی بحث تفاوت تولید انواع شمش می خواهیم روش استفاده از کوره قوس الکتریکی را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه با ما همراه باشید در این روش ضایعات فولادی را با استفاده از جرثقیل در داخل کوره قرار می دهند. ضایعات فولادی می توانند  قراضه های کهنه، صنعتی و خانگی باشند‌.

کوره قوس الکتریکی را می توان به یک حمام بزرگ تشبیه کرد. این حمام بزرگ از عمق کمی برخوردار است. الکترودهای کربنی در بالای کوره قرار گرفته اند. زمانی که ضایعات فولادی به همراه آهک وارد کوره می شوند، الکترود های بالای کوره به سمت پایین آورده می شوند.

وقتی که الکترودها از بالای کوره به پایین می آیند، جریان الکتریکی به وجود می آید که فلزات را ذوب می‌کند. دلیل ذوب فلزات هم دمای بالای الکترود است که حدود ۴۱۰۰ درجه سانتیگراد تخمین زده می شود.

در این روش دمای فولاد مذاب را می توان کنترل کرد و همین موضوع در جای خود یک مزیت محسوب می شود. طی این فرایند انعطاف پذیر می توان به تولید انواع شمش پرداخت. البته یکی از معایب استفاده از روش فوق این است که کیفیت فولاد به دست آمده متاثر از مواد قراضه خواهد بود. همچنین به دلیل ورود ناخالصی های بیشتر به فولاد از کیفیت آن کاسته می شود.

تولید شمش با استفاده از کوره قوس الکتریکی

 

 

تولید شمش به روش کوره القایی

برای روشن تر شدن تفاوت تولید انواع شمش به استفاده از روش کوره القایی برای تولید شمش می پردازیم.

در روش کوره ذوب القایی میدان مغناطیسی باعث می شود تا قراضه ها ذوب شوند. در این روش یک سیم پیچ القایی به دور کوره پیچیده می شود. زمانی که جریان الکتریسیته با فرکانس بالا وجود داشته باشد، میدان مغناطیسی به وجود می آید.

در نهایت نیز این مسئله منجر به تولید گرما خواهد شد. این گرمای زیاد به داخل کوره انتقال پیدا می‌کند و باعث می شود تا فلزات داخل کوره ذوب شوند. یکی از مزیت های مهمی که این روش دارد، عملکرد بسیار آسان آن می باشد. در روش تولید قوس الکتریکی سر و صدای زیادی حین کار ایجاد می شود.

در صورتی که کوره القایی فرایندی بدون ایجاد هرگونه آلودگی صوتی دارد. از معایب استفاده از این روش نیز می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. زیرا برای تولید شمش با این روش به فرکانس بالای جریان الکتریکی نیاز داریم.

تحلیل تفاوت تولید انواع شمش با بررسی شمش بلیت، بلوم و اسلب

در این قسمت از مقاله می خواهیم به تحلیل تفاوت تولید انواع شمش با بررسی شمش بلیت، بلوم و اسلب بپردازیم. بلیت یا شمشه، بلوم یا شمشال و اسلب یا تختال از فرآورده های میانی تولید فولاد هستند که با استفاده از شمش فولاد تولید می شوند.

یکی از محبوب ترین تولیدات فرآورده نورد میانی فولاد، بلیت است. بلیت را می توان در تولید محصولاتی که طول بلندی دارند به کار برد. زیرا طول بلیت در مقایسه با شمش بلند تر است. بلوم هم یک نوع بلیت است که طول زیادتری دارد. همچنین سطح مقطع بلوم نسبت به بلیت بزرگ‌تر است.

به ادامه ی بررسی تفاوت تولید انواع شمش می پردازیم. گاهی اوقات از برش کناره اسلب برای تولید بلوم استفاده می شود.

بلوم ها به دلیل ویژگی هایی که دارند در تولید تیرآهن ها کاربرد زیادی دارند. یکی دیگر از محصولاتی که با استفاده از شمش فولادی تولید می شود، اسلب است. اسلب را می توان در فرایند ساخت ورق های فولادی به کار برد. سطح مقطع اسلب به صورت مستطیلی است. همچنین حدود ۴ الی ۱۲ متر طول دارد.

بزرگترین کارخانه تولید شمش اصفهان

 

بزرگترین کارخانه تولید شمش اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان بزرگترین کارخانه تولید شمش اصفهان میباشد که با روش نورد محصولات میلگرد ، تیر آهن ، نبشی ، ناودانی ، سپری ، ریل و غیره را تولید میکند ، برای اطلاع از قیمت و موجودی محصولات شرکت ذوب آهن با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس بگیرید.