تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران

تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران

تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران

در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران بپردازیم. برای کسب اطلاعات کامل در این خصوص تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

سندیکای لوله و پروفیل در کشور عزیزمان ایران پیشینه ای تاریخی دارد‌. این سندیکا در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی تاسیس شد.در حال حاضر سندیکای لوله و پروفیل در ایران حدودا ۱۳۶ عضو دارد.

این اعضا در بردارنده ی کارخانجات کوچک و بزرگ بخش های تعاونی، خصوصی و… هستند. این سندیکا سابقه ای بالغ بر ۵۰ سال دارد و در زمینه ی تولید انواع و اقسام لوله و پروفیل فعالیت داشته است. تولید کنندگان به تولید لوله ها و پروفیل هایی از ۱ اینچ الی ۱۲۰ اینچ می پردازند.

همچنین کارخانه هایی که عضو این سندیکا هستند فعالیت های تولیدی خود را در ۱۶۰ گروه متنوع از محصولات فولادی به پیش می برند.

کارخانه هایی که عضو سندیکای لوله و پروفیل در ایران هستند، بالغ بر ۱۸ میلیون و نیم تن ظرفیت اسمی دارند. به طور میانگین می توان گفت که حدودا ۱۲۰ هزار کارگر به شکل غیرمستقیم و ۴۰ هزار کاربر به صورت مستقیم در زیرمجموعه های سندیکای لوله و پروفیل مشغول به کار هستند.

این صنعت زنجیره های مختلفی دارد. در زنجیره های بعدی بیش از ۶۰۰ گروه از کالاهای مختلف ساخته می شوند.

کالاهای تولید شده قابلیت استفاده در صنایعی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی سبک و سنگین، تجهیزات ایمنی جاده ها و راه ها، صنایع مرتبط با کشاورزی، خطوط انتقالی به شکل سراسری، صنایع مادر و… دارند. فولادسازان بزرگ داخلی و خارجی تامین کننده ی ورق های فولادی لازم برای این صنایع می باشند.

اولین کارخانه های تولید لوله و پروفیل در ایران

اولین کارخانه های تولید لوله و پروفیل در ایران

در ادامه ی بررسی تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران نکات تکمیلی را در این خصوص ذکر خواهیم کرد. شرکت صنعتی سپنتا جزء اولین کارخانه هایی است که نامش در زمره ی تولید کنندگان پروفیل در ایران قرار گرفته است. این شرکت در سال ۱۳۴۰ شروع به فعالیت کرد.

آغاز فعالیت این شرکت با تولید پروفیل توخالی و عرضه ی آن به بازار شکل گرفت. سرانجام در سال ۱۳۴۲ با توجه به تلاش های مستمر کارشناسان و متخصصان آن حوزه، این شرکت با نصب دستگاه ساخت لوله درزجوش به تولید انواع لوله اقدام کرد‌.

در فاصله ی زمانی که مابین سال های ۱۳۴۰ الی ۱۳۵۰ وجود داشت، تولیدکنندگان لوله و پروفیل در ایران به تعداد ۸ واحد در سراسر کشور رسید.

 سرانجام به منظور هماهنگ کردن تولیدات کارخانجات حاضر با نیازهای جامعه و همچنین حمایت از مصرف کنندگان، یک تشکل صنفی غیرانتفاعی توسط صاحبان این صنعت و کارفرمایان ایجاد شد. این تاسیس در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی اتفاق افتاد.

افرادی که عضو هیات موسس سندیکای لوله و پروفیل بودند از شرکت های سپنتا، شرکت سهامی دنیای فلز، شرکت پروفیل نیمه سبک سدید، شرکت سهامی لوله و پروفیل سازی پارس و شرکت سهامی گیوار در کنار یکدیگر این اقدام را انجام دادند. آن‌ها گرد هم جمع آمدند و در محل شرکت سپنتا جلسه ی اصلی را تشکیل دادند. سرانجام در پایان جلسه تصمیم گرفتند تا سندیکایی وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تاسیس کنند.

سندیکای کارفرمایان کارخانه های سازنده لوله فلزی و پروفیل در ایران

این تشکل تحت عنوان سندیکای کارفرمایان کارخانه های سازنده لوله فلزی و پروفیل در ایران نام گرفت. سرانجام پس از اینکه مقدمات و تشریفات کار انجام شد و اساسنامه نیز تدوین یافت در اولین جلسه مجمع عمومی سندیکا تصمیمات دیگری نیز گرفته شد.

در مجمع عمومی مذکور پس از اینکه تشریفات قانونی انجام شد و اساسنامه به تصویب رسید، هیات مدیره تعیین می شوند. رئیس هیات مدیره آقای فریدون فلفلی، دبیر آقای کمال بازرگان و بازرس سندیکا آقای اردشیر امانت بودند.

سرانجام در تاریخ بیست و سوم آذر ماه این سندیکا با شماره ی ثبت ۷۲۳ در اتاق ایران ثبت شد. تعداد واحدهای تولید کننده ی لوله و پروفیل در ایران تا سال ۱۳۵۷ به عددی حدود ۱۱ کارخانه رسید‌.

سندیکای کارفرمایان کارخانه های سازنده لوله فلزی و پروفیل در ایران

تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران بعد از انقلاب

به بررسی تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران پس از انقلاب می‌پردازیم. بعد از اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید، احساس لزوم هماهنگی بیشتر با اهداف انقلابی بیشتر از هر زمان دیگری احساس شد.

به همین جهت نیز اعضای سندیکای لوله و پروفیل ایران سرانجام در سال ۱۳۶۳ تغییراتی را در مواد اساسنامه به وجود آوردند.

همچنین نام این سندیکا را نیز تغییر دادند. سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی نام جدیدی بود که آن‌ها انتخاب کردند. این سندیکا از زمان های گذشته تا اکنون در حال ادامه‌ی فعالیت های مربوط به خود است.

در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی مجددا شاهد تحولاتی در سندیکای لوله و پروفیل در ایران هستیم. در این زمان پس از اینکه بحث ها و بررسی های لازم انجام شد، مجمع فوق العاده ی این سندیکا اقدام به تصویب اساسنامه ی جدیدی کرد.

این اساسنامه مطابق با اساسنامه ی تشکل های تولیدی وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تدوین شده است‌. سندیکای مذکور دارای عضویت در هیات نمایندگان و کمیسیون های تخصصی اتاق ایران می باشد.

بعلاوه خانه صنعت و معدن ایران، کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران، کنفدراسیون صادرات ایران، کنفدراسیون صنعت ایران، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و… از سازمان هایی هستند که این سندیکا به عضویت آن‌ها در آمده است.

تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران بعد از انقلاب

تاریخچه سندیکای لوله و پروفیل در ایران پس از جنگ جهانی دوم

در این قسمت سندیکای لوله و پروفیل در ایران بعد از جنگ جهانی دوم بررسی می‌شود. پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم جمعیت ایران افزایش پیدا کرد. به همین جهت برای بهبود معیشت مردم لزوم ساخت و ساز اماکن مسکونی، تجاری و… افزایش پیدا کرد.

برای ساخت و ساز هم ضروری است تا مصالح مورد نیاز در اختیار سازندگان باشد. نیاز به لوله های فولادی و واردات آن‌ها بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شد.

اما این نیاز باعث وابستگی ایران به کشورهای خارجی نشد. بنابراین با همت ایرانیان، بومی سازی این مصالح و ابزارها در ابعاد گسترده شکل گرفت.

زمانی که سندیکای لوله و پروفیل در ایران اعلام موجودیت کرد تا حد زیادی استقلال تولیدات به صورت داخلی و بومی شکل گرفت. این صنعت در طول زمان تحولاتی را نیز تجربه کرده است که پیش از این در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

تشکل یاد شده در حال حاضر یکی از تخصصی ترین و قوی ترین تشکل های تولید لوله و پروفیل در ایران به شمار می رود. همچنین دارای عضویت در ۱۲۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در کشور است که می تواند بیش از ۱۰‌میلیون تن محصول در سال تولید کند.

کارخانه های لوله و پروفیل در اصفهان

 

کارخانه های لوله و پروفیل در اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع لوله، قوطی و پروفیل ساخت کارخانه های اصفهان و غیره از ورق سیاه فولاد مبارکه و غیره با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس بگیرید.