بررسی پروفیل سی پرلین

پروفیل سی پرلین سیاه

بررسی پروفیل سی پرلین

امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی پروفیل سی پرلین بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مسلما بارها اسم پروفیل به گوش شما خورده است. پروفیل ها انواع و اقسام مختلفی دارند. هر نوع از پروفیل ها نیز یکسری ویژگی‌ها و کارکردهای منحصربه‌فرد خودشان را دارند. انواع پروفیل ها در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما هم اینک محوریت بحث ما بر روی پروفیل نوع سی پرلین است. جا دارد مقدماتی را در این راستا مطرح کنیم تا بحث برایتان روشن تر شود. این نوع پروفیل ها به شکل تیرها یا میله های افقی شکل هستند که در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع عملکرد آن‌ها به عنوان یک پشتیبان برای سازه است. معمولا این پروفیل ها را در زیر سقف های ساختمان استفاده می‌کنند.

دیوارهای پروفیل یا تیرهای ساختمان نیز از پروفیل سی پرلین پشتیبانی می‌کنند. پروفیل سی هم می تواند در ساختمان های بلند اسکلت فلزی و هم در ساختمان های با اسکلت چوبی مورد استفاده قرار گیرد. اما در غالب اوقات کاربرد آن در ساختمان هایی که اسکلت آن‌ها فلزی است بیشتر می‌باشد.

این پروفیل ها باعث می‌شوند تا فشار و نیروی وارده از سوی سقف به قسمت محافظ و نگهدارنده‌ی سقف انتقال پیدا کند.

به طور کلی به کارگیری پروفیل های یاد شده تحمل وزن سقف را میسر می کند. البته منظور ما وزن عرشه سقف است.

عرشه‌ سقف نیز همان سطح سقف است که به وسیله ی تخته لایه یا فلزی به وجود آمده است. از انواع عایق ها یا بتن نیز می‌توان برای مقاومت سقف در برابر شرایط جوی و محیطی استفاده کرد.

 

بررسی پروفیل سی پرلین

ویژگی پرلین ها

پرلین ها را با توجه به ویژگی هایی که دارند، طبقه بندی می‌کنند. در طبقه بندی پرلین ها مواردی مثل متریال به کار رفته ، شکل و غیره مهم است. پرلین ها در صنعت ساخت و ساز کاربردهای زیادی دارند و جزء عناصر سودمند به شمار می‌روند‌. برای مثال می‌توان از آن‌ها به عنوان تکیه گاه دیوار یا تکیه گاه تیرچه های کف بنا استفاده کرد.

این روزها به جای پرلین های چوبی از پرلین های استیل و فولادی استفاده می‌شود. از مزیت های پرلین های یاد شده سبک وزن بودن آن‌ها است بعلاوه پرلین های استیل و فولادی اگر در معرض تغییرات دمایی شدید قرار بگیرند، تا حد متوسطی قابل انقباض و انبساط هستند. از نظر قیمت نیز هزینه ی ساخت پرلین های فولادی به دلیل استفاده از متریال خاص کمتر است.

پرلین ها همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم با توجه به شکلی که دارند به پروفیل سی پرلین، پروفیل زد پرلین و پروفیل سیگما طبقه بندی می‌شوند. پروفیل سی همانگونه که از اسم آن پیداست یک نوع پروفیل فولادی می‌باشد که ظاهر آن به شکل حرف c  در زبان انگلیسی است. در ساخت پروفیل سی از متریال مختلفی می توان استفاده کرد و محدودیت خاصی در این خصوص وجود ندارد. انواع و اقسام فولاد، ورق سیاه ، ورق های روی اندود، ورق های گالوانیزه و… در ساخت پروفیل های سی پرلین به کار می‌روند.

اگر پرلین ها از جنس فولاد باشند مقاومت بالاتری دارند و در برابر رطوبت و سایر تغییرات جوی دوام می‌آورند‌. به همین جهت است که پرلین مخصوص سقف از جنس گالوانیزه یا فولاد می‌باشد. در ادامه می‌خواهیم کمی در خصوص نحوه‌ی ساخت پروفیل های سی پرلین با یکدیگر صحبت کنیم.

 

ویژگی پرلین ها

نحوه‌ی ساخت پروفیل سی پرلین

اگر بخواهیم موضوع نحوه‌ی ساخت پروفیل سی پرلین را توضیح دهیم باید بگوییم که در گام اول لازم است تا ورق های فولادی برش بخورند. در گام بعدی نیز نوبت به مرحله‌ی نورد سرد یا نورد گرم می‌رسد.

پس از اینکه این مرحله که به آن رول فرمینگ هم گفته می‌شود به پایان رسید ، ورقه ها شکل داده می‌شوند . شاید سوالاتی در خصوص اندازه ی پروفیل های سی پرلین ذهن شما را مشغول کرده باشد. به همین جهت می خواهیم مطالبی را در مورد سایز این پروفیل ها بیان کنیم.

 محدودیت خاصی برای استفاده از این پروفیل ها در سایز دلخواه وجود ندارد. زیرا پروفیل های مذکور در تنوعی از ابعاد و ضخامت ها متناسب با نیازهای کاربران ساخته می‌شوند.

بنابراین اگر به ابعاد خاصی از این پروفیل ها برای ساخت و ساز نیاز دارید، نگران نباشید. با این حال برخی از پروفیل ها با طول و ضخامت مشخص در بازار عرضه می‌شوند. از نظر اصطلاحی معمولا ابعاد پروفیل های سی پرلین را با ذکر ارتفاع آن می‌سنجند.

 

نحوه‌ی ساخت پروفیل سی پرلین

مزایای مختلف استفاده از پروفیل سی پرلین

استفاده از پروفیل های سی پرلین همواره مزایایی را با خود به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. پروفیل‌های سی پرلین بسیار سبک، نازک و در عین حال محکم هستند. زیرا از ظرفیت بالایی برای باربری، فشار و… برخوردار هستند. از نظر اقتصادی نیز استفاده از این نوع پروفیل ها بسیار به صرفه محسوب می شود‌‌. این پروفیل ها چون سبک وزن هستند خیلی راحت حمل و نقل می‌شوند. اگر از این پروفیل ها در ساختمان خود استفاده کنید دیگر لازم نیست که نگران شکستگی و مسائلی از این قبیل باشید. معمولا پروفیل سی را برای استفاده در مناطق زلزله خیز پیشنهاد می‌کنند. به راحتی می‌توانید قطعات پروفیل های سی پرلین را کم و زیاد کنید. از سوی دیگر پروفیل سی کاملا با محیط زیست سازگار است. زیرا از قابلیت بازیافت برخوردار می‌باشد.

 

 پروفیل سی پرلین

پروفیل سی پرلین مثل یک پوشش مخصوصا برای سقف های صنعتی سبک محسوب می شود‌. سقف سوله ها، کارخانه ها و کارگاه ها در این دسته قرار می‌گیرند. اگر در ساختمان شما ستون هایی وجود دارند که با فاصله از هم هستند، می توانید به وسیله ی پروفیل سی آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید. غالبا این پروفیل ها را در دیوارهایی که غیرباربر هستند هم به کار می‌برند. البته پروفیل های سی پرلین کاربردهای دیگری نیز دارند. برای مثال می‌توان از آن‌ها برای آرایش سقف ها، پنجره ها  ریل ها و… استفاده کرد. در نتیجه با توجه به آن چه تاکنون مطرح کردیم نمی‌توان نقش پروفیل ها را در صنعت ساخت و ساز انکار کرد. انواع و اقسام پروفیل ها و کاربرد های مختلفی که هر کدام از آن‌ها دارند نیازهای ساختمان سازی را رفع می‌کنند. از طرف دیگر جزء گزینه های به صرفه‌ی اقتصادی نیز محسوب می‌شوند‌.

برای اطلاع از قیمت انواع پروفیل سی پرلین در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید. 

 

پروفیل سی پرلین