اطلاعاتی درباره نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی

اطلاعاتی درباره نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی

اطلاعاتی درباره نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی

اطلاعاتی درباره نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی

در این مقاله قرار است درباره نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی صحبت کنیم.

لوله داربست در دو نوع فولادی معمولی و گالوانیزه تولید می‌شود، که لوله فولادی گالوانیزه در صنایع پتروشیمی کاربرد بیشتری دارد.

مهمترین نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی، انتقال گاز و همچنین مایعات نفتی است.

با توجه به اهمیت بالایی که فرایند انتقال نفت و گاز و محصولات پتروشیمی دارد، جابجایی آن‌ها باید به وسیله‌ی تجهیزاتی دقیق و باکیفیت انجام شود.

در نتیجه لوله‌های فلزی مورد استفاده در صنعت پتروشیمی در مرحله‌ی اول باید مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت داشته باشند.

علاوه بر این، استحکام بالا نیز یکی از مهمترین خصوصیات این دسته از لوله‌های فلزی است. مقاومت در برابر فشار سیال نیز یکی دیگر از خصوصیات این لوله‌ها است.

در ادامه اطلاعات کاملتری در خصوص مهمترین انواع لوله فولادی گالوانیزه و نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی ارائه خواهیم کرد.

نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی

مهمترین انواع لوله فولادی گالوانیزه در صنایع پتروشیمی

همانطور که در قسمت قبل نیز ذکر شد، لوله فولادی گالوانیزه استفاده شده در صنایع پتروشیمی، نقش پررنگ‌تری نسبت به لوله‌های داربست فولادی معمولی دارند.

لوله فولادی گالوانیزه دسته‌ای از لوله‌های فولادی است که به وسیله‌ی فلز روی مذاب پوشش دهی می‌شود.

استفاده از روی مذاب برای پوشش دهی این دسته از لوله‌ها باعث شده تا آن‌ها مقاومت به خوردگی قابل قبولی داشته باشند.

علاوه بر این، پوشش روی باعث یکنواختی سطحی لوله شده و در نتیجه مقاومت لوله در برابر خراش و دیگر آسیب‌های سطحی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، از نظر درزبندی نیز می‌توان لوله‌های فولادی را به دو دسته کلی لوله درزدار و لوله بدون درز یا مانیسمان تقسیم بندی کرد.

لازم به ذکر است که لوله فولادی گالوانیزه درزدار خود به دو دسته لوله درزدار جوش مستقیم و لوله درز ماهیچه‌ای تقسیم بندی می‌شوند.

لوله فولادی درزدار جوش مستقیم عموما با استفاده از کویل تولید می‌شود.

در فرایند تولید لوله فولادی گالوانیزه درزدار جوش مستقیم ابتدا کویل را در ابعاد مورد نظر برش داده و سپس آن را به صورت O شکل در می‌آورند.

در نهایت لبه‌های کویل را با استفاده از روش جوشکاری الکتریکی به یکدیگر پیوند داده و لوله فولادی درزدار جوش مستقیم تولید می‌شود.

این دسته از لوله‌های فلزی یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع لوله‌های فولادی هستند که در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه پتروشیمی کاربرد دارند.

در خصوص لوله فولادی گالوانیزه درز ماهیچه‌ای اما لازم به ذکر است که این لوله‌ها در روش‌های متنوعی تولید می‌شوند.

تفاوت مهم این لوله‌ها با دسته‌ی قبلی، این است که لوله فولادی گالوانیزه درز ماهیچه‌ای از ورق‌های فولادی تولید می‌شود و این در حالی است که لوله‌های درزدار جوش مستقیم از کویل تولید می‌شوند.

لوله فولادی درزدار.

لوله فولادی مانیسمان

لوله فولادی مانیسمان یکی از مهمترین انواع لوله‌های فولادی است که در حوزه‌ی پتروشیمی کاربرد دارد.

همانطور که از نام این لوله‌ها مشخص است، این لوله‌ها فاقد درز در بدنه بوده و از استحکام بالاتری نسبت به لوله‌های فولادی درزدار برخوردار هستند.

در تولید این دسته از لوله‌های فولادی از شمش‌های فلزی استفاده شده و لوله‌های بدون درز در طول‌های 6 و 12 متری تولید می‌شوند.

از جمله‌ی مهمترین کاربردهای لوله فولادی گالوانیزه مانیسمان در صنایع نفت و گاز می‌توان به کاربرد در انتقال و پخش سیالاتی مانند:

نفت، گاز، بخار و اسیدها و همچنین محصولات جانبی آن‌ها اشاره کرد.

با وجود استحکام عالی و مقاومت به خوردگی بالای لوله فولادی مانیسمان، این لوله‌ها از نظر قطر دارای محدودیت هستند

که این موضوع یکی از مهمترین مشکلات این لوله‌های فولادی به حساب می‌آید.

لوله فولادی بدون درز

مهمترین مزایای استفاده از لوله فولادی در صنایع پتروشیمی

همانطور که ذکر شد، یکی از مهمترین کاربردهای لوله فولادی گالوانیزه، کاربرد در حوزه پتروشیمی است.

این دسته از لوله‌های فلزی در تمامی فرایندهای حوزه پتروشیمی از استخراج نفت تا پالایش و انتقال مواد اولیه نفتی کاربرد دارند.

البته ذکر این نکته لازم است که بسته به ماده‌ای که قرار است از درون لوله منتقل شود، جنس لوله فلزی نیز متفاوت خواهد بود.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از لوله فولادی گالوانیزه در حوزه پتروشیمی، مقاومت بالای این دسته از لوله‌ها در برابر فشار سیالات است.

علاوه بر این، انتقال گاز و نفت از طریق این لوله‌ها با سرعت بالایی انجام می‌شود که یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از لوله فولادی گالوانیزه در حوزه پتروشیمی است.

ایمنی زیاد، مقاومت بالا در برابر خوردگی و گستردگی سیستم‌های محافظت در برابر مواد خورنده، تنوع سایز و ضخامت لوله نیز از جمله‌ی مهمترین مزایایی است

که سبب شده تا لوله فولادی یکی از مهمترین تجهیزات انتقال سیالات در حوزه پتروشیمی باشد.

کلیدی‌ترین نکات در انتخاب لوله فولادی گالوانیزه برای حوزه پتروشیمی

در هنگام انتخاب لوله فولادی گالوانیزه برای حوزه پتروشیمی، یکسری نکات کلیدی وجود دارد که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

اولین نکته‌ی مهم، جنس و نوع لوله لوله فولادی گالوانیزه است. بسته به نوع سیال و فشار و غلظت آن، جنس لوله فولادی تعیین می‌شود.

در مواردی که سیال جزو مواد اسیدی و یا خورنده باشد، حتما باید از لوله فولادی مانیسمان یا بدون درز استفاده کرد تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.

دومین پارامتر مهم ضخامت و قطر لوله است. ضخامت لوله فولادی نیز تا حدود زیادی به نوع سیال وابسته است.

هرچقدر سیال از غلظت بالاتری برخوردار باشد، باید لوله‌هایی با ضخامت بیشتر را انتخاب نمود تا توانایی مقاومت در برابر فشار سیال را داشته باشند.

علاوه بر این موضوع، کیفیت سطحی لوله نیز یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب لوله فولادی است.

ممکن است در حین انتقال، لوله فولادی دچار آسیب دیدگی و خراش شود، لذا بهتر است قبل از انتخاب و نصب لوله حتما این نکته را نیز مد نظر قرار دهید.

مزایای استفاده از لوله فولادی در حوزه‌ی پتروشیمی

نتیجه گیری

در این مقاله، در خصوص نقش لوله داربست در صنایع پتروشیمی صحبت شد.

لوله فولادی گالوانیزه یکی از لوله‌های فلزی است که در حوزه‌ی پتروشیمی و برای انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دسته از لوله‌های فولادی در دو نوع درزدار و بدون درز یا مانیسمان تولید می‌شود. در این بین، لوله فولادی بدون درز از کیفیت بالاتری برخوردار است.

و همچنان از جمله‌ی مهمترین اجزای داربست فلزی می‌توان به لوله داربست , اتصالات لوله داربستی ، مغزی داربست ، بست گردون ، رابط لوله ، بست چهارپیچ ، بست اچ آهنگیر اشاره کرد.

 

قیمت لوله داربست در اصفهان

 برای اطلاع از قیمت انواع لوله ، قوطی ، پروفیل و قیمت لوله داربستی در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق اهوازی با کارشناسان فروش

شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.