اطلاعاتی درباره میزان تولید فولاد در ایران در سال‌های جاری

میزان تولید فولاد در ایران

اطلاعاتی درباره میزان تولید فولاد در ایران در سال‌های جاری

ایران، بزرگترین تولید کننده فولاد در غرب آسیا به حساب می‌آید. میزان تولید فولاد در ایران در سال‌های جاری تقریبا در حال افزایش بوده است.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم در دو سال گذشته، هم کرونا نقش منفی زیادی بر صنایع مختلف داشته و هم تحریم‌های سفت و سختی علیه کشور ما اعمال شده است.

در سال 98 میزان تولید فولاد در ایران چیزی در حدود 27.2 میلیون تن فولاد بوده که نسبت به سال 98 رشد 18 درصدی را تجربه کرده که رقم قابل توجهی است.

در سال 98 بیشترین میزان تولید فولاد در ایران مربوط به بیلت و بلوم با 16.8 میلیون تن است.

از طرفی 10.4 میلیون تن اسلب فولادی در کارخانه‌های کشور تولید شده است.

میزان تولید فولاد در ایران در سال 99 نیز نسبت به سال 98 رشدی نزدیک به 11 درصدی را تجربه کرده است.

با تولید بیش از 3 میلیون تن فولاد نسبت به سال قبل، میزان تولید فولاد در ایران در سال 99 به بیش از 30 میلیون تن رسیده که رقمی بی‌سابقه بوده است.

لازم به ذکر است که تولید میلگرد در سال 99 نسبت به سال قبل رشدی 15 درصدی را تجربه کرده که بیشترین نرخ رشد تولید در بین محصولات تولیدی در سال 99 را دارد.

در سال 1400:

در سال 1400 اما میزان تولید فولاد در ایران با کاهشی 10 درصدی نسبت به سال 1399 همراه بوده و چیزی در حدود 27 میلیون تن فولاد در کشور تولید شده است.

میزان تولید بلیت و بلوم در سال 1400 در کشور چیزی در حدود 16.6 میلیون تن بوده که نسبت به 18.5 میلیون تن بلیت و بلوم تولیدی کشور در سال 1399 کاهشی 11 درصدی داشته است.

همچنین تولید اسلب نیز 2 درصد کاهش پیدا کرده و به چیزی در حدود 11.2 میلیون تن در سال 1400 رسیده است.

در خصوص مهمترین دلایل کاهش میزان تولید فولاد در ایران در سال 1400 می‌توان به اوج گیری دوباره کرونا در کشور، تحریم‌های مختلف در حوزه محصولات فولادی و نوسانات قیمت ارز اشاره کرد.

میزان تولید فولاد در ایران

بزرگترین تولید کننده فولاد در کشور

صنعت فولاد یکی از مهمترین صنایع در کشور ما به حساب می‌آید.

با وجود تمام تحریم‌ها و شرایطی که در کشور وجود دارد، کشور ما دهمین صادر کننده محصولات فولادی در جهان و بزرگترین تولید کننده فولاد در غرب آسیا است.

از جمله بزرگترین مراکز تولید کننده فولاد در کشور می‌توان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد:

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع تولید کننده فولاد در کشور به حساب می‌آید.

این کارخانه که در سال 1371 شروع به کار کرده، ظرف 30 سال توانسته بخش زیادی از نیاز داخلی را تامین کند و محصولاتش را به 38 کشور جهان نیز صادر کند.

طبق آماری که در سال 2019 منتشر شده، میزان تولیدات این کارخانه چیزی نزدیک به 17 میلیون تن فولاد بوده که رقمی قابل توجه است.

کارخانه فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان دومین قطب تولید کننده فولاد خام در کشور به حساب می‌آید. این شرکت اولین تولید کننده آهن و فولاد به روش احیا مستقیم در کشور است.

لازم به ذکر است که عمده محصولات این شرکت به کشورهای همسایه خصوصا عراق و کویت صادر می‌شود.

مجتمع ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان سومین تولید کننده فولاد در کشور به حساب می‌آید. این کارخانه یکی از بزرگترین قطب‌های تولید میلگرد، ناودانی، تیرآهن، ریل و نبشی در کشور است.

فولاد اکسین اهواز

در بین تولید کنندگان فولاد در کشور، فولاد اکسین اهواز در رده چهارم قرار دارد. البته این کارخانه قدمت کمتری هم نسبت به سه مجتمع ذکر شده داشته و از سال 1388 شروع به کار کرده است.

این کارخانه مواد اولیه صنایع مختلفی مانند ماشین سازی، صنایع دریایی و صنایع نفت و گاز را تامین می‌کند. مهمترین تولیدات کارخانه فولاد اکسین اهواز، ورق‌های فولادی هستند.

انواع مقاطع فولادی

مهمترین محصولات فولادی کدامند؟

محصولات فولادی دارای انواع مختلفی هستند که در این قسمت سعی می‌کنیم اطلاعات مختصری درباره هر کدام ارائه کنیم. مهمترین محصولات فولادی عبارتند از:

شمش

مهمترین محصول فولادی به حساب می‌آید. شمش‌های فولادی خود دارای انواع مختلفی هستند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به شمشال، بلوم، تختال یا اسلب اشاره کرد.

تیرآهن

این دسته از مقاطع فولادی در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. تیرآهن نوعی پروفیل باز است که برای تحمل و انتقال بار سازه از تیر به ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد

یکی از پرکاربردترین انواع محصولات فولادی است که در ساختمان سازی به کار گرفته می‌شود. میلگردها در دو نوع آجدار و ساده تولید می‌شوند و از آن‌ها برای بالابردن مقاومت کششی بتن در اسکلت‌های بتنی استفاده می‌شود.

لوله

لوله‌های فولادی به دلیل ضخامت و استحکام قابل قبول و مقاومت بالا در برابر فشار برای انتقال سیالات مختلف از جمله آب، نفت، گاز و … استفاده می‌شوند.

ورق

ورق فولادی هم در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودروسازی کاربرد دارد. این محصولات به دو صورت رول و شیت تولید می‌شوند.

قوطی و پروفیل

دسته‌ای از محصولات فولادی است که به دو صورت باز و بسته و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

قیمت محصولات فولادی

پارامترهای تعیین کننده قیمت فولاد در بازار داخلی

قیمت فولاد و محصولات فولادی به پارامترهای متعددی وابسته است.

اولین پارامتر مهم در تعیین قیمت محصولات فولادی، قیمت آهن و فولاد در بازار جهانی است.

علاوه بر این، قیمت دلار در بازار داخلی و نوسانات آن نیز بر قیمت فولاد تاثیر مستقیمی دارد.

همچنین نوع مقاطع فولادی تولید شده، کیفیت آن و روش تولیدشان نیز از جمله دیگر پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت فولاد و محصولات فولادی هستند.

لازم به ذکر است که کارخانه تولید کننده فولاد، شیوه عرضه محصولات فولادی در بازار و پارامترهایی از این دست نیز بر قیمت فولاد در بازار داخلی تاثیرگذارند.

تولید محصولات فولادی

جمع بندی

کشور ما ایران، یکی از ده کشور بزرگ تولید کننده فولاد در جهان به حساب می‌آید.

در سال 1400 میزان تولید فولاد در ایران چیزی در حدود 27 میلیون تن بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

با این وجود، با توجه به فراوانی معادن سنگ آهن و همچنین کارخانه‌های بزرگ و کوچک زیادی که در زمینه تولید محصولات فولادی در کشور فعالیت می‌کنند، این رقم می‌تواند بالاتر هم برود.

شمش فولادی، تیرآهن، میلگرد، لوله و ورق از جمله مهمترین مقاطع فولادی تولید شده در کشور هستند.

قیمت انواع آهن آلات

برای اطلاع از قیمت انواع لوله ، پروفیل ، قوطی ، نبشی ، ناودانی ، سپری آهنی ، میلگرد ذوب آهن ، تیر آهن ذوب آهن ، محصولات مفتولی ، ورق سیاه ، ورق گالوانیزه و … با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.