لوله اسپیرال چیست و چگونه تولید می شود؟

لوله اسپیرال چیست - تولید لوله اسپیرال - اسپیرال چیست -

لوله اسپیرال چیست و چگونه تولید می شود؟

لوله ی اسپیرال

لوله ی اسپیرال نوعی از لوله ی فولادی است که با نورد گرم تولید شده و مارپیچی می باشد. این نوع لوله در اندازه های هشت الی 120 اینچی تولید می شوند.

لوله های مذکور طی یک فرایند که در آن نوار فولادی به شکلی نورد می شود که جهت لوله با جهت مرکز آن در یک زاویه قرار بگیرد تولید می شود.

این لوله تحت فشار بالایی قرار می گیرد به همین دلیل نوع جوشی که در اتصال شکاف این لوله به کار برده می شود بسیار اهمیت دارد.

بنابراین می توان چنین بیان کرد که مهمترین قسمت در ساخت و تولید یک لوله ی اسپیرال، جوشکاری دیواره ی آن می باشد. زیرا تمام مقاومت و استحکام لوله به کیفیت این جوش بستگی دارد.

لوله های اسپیرال چند مدل می باشند؟

لوله های اسپیرال موجود در بازار را با توجه به ضخامتی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می کنند. به طور کلی این لوله ها را می توان به سه دسته تقسیم نمود.

این سه دسته عبارتند از لوله های واجد شرایط، لوله های ترمیم شده و لوله های غیر قابل استفاده. لوله های واجد شرایط آن دسته از لوله هایی می باشند که کیفیت ساخت آن ها طبق استانداردهای مشخص شده، بوده است.

لوله های ترمیم شده نیز به آن دسته از لوله هایی گفته می شود که کیفیت آن ها مطابق با استانداردهای مورد تایید نمی باشد؛ اما این لوله ها قابلیت تعمیر دارند. دسته ی سوم لوله ها، لوله هایی می باشند

که از نظر شکل ظاهری و هم از نظر کیفیت تولید، اصلا مناسب و مورد تایید نمی باشند. این لوله ها حتی در صورتی که تحت تعمیرات اساسی قرار بگیرند باز هم کیفیت آن ها تایید نخواهد شد.

لوله های اسپیرال چگونه تولید می شوند؟

لوله های اسپیرال را به دو روش تولید و تهیه می کنند. این دو روش عبارتند از روش تولید تک مرحله ای و روش تولید دو مرحله ای. در فرایندی که منجر به تولید لوله های اسپیرال خواهد شد؛ ورق فولادی را به وسیله ی دستگاه های مخصوصی صاف و مسطح می کنند.

لبه ی ورق های فولادی مذکور، اگر دچار اشکال باشد یا این که آسیب دیدگی داشته باشند، بریده خواهند شد. پس از طی این مراحل تولید لوله ی مذکور به یکی از دو روش گفته شده در بالا ادامه خواهد یافت.

در روش تک مرحله ای پس از آماده سازی ورق فولادی ، مرحله ی شکل دهی انجام می شود و در پایان نیز جوشکاری زیر پودری در داخل و خارج لوله انجام خواهد شد.

بعد از جوشکاری کردن لوله، باید لوله برش داده شود. سرعت تولید لوله های مذکور در روش تک مرحله ای بستگی به سرعت جوشکاری زیر پودری دارد ، که می تواند یک الی سه متر در دقیقه به طول بیانجامد.

در روش دو مرحله ای برای تولید لوله اسپیرال پس از آماده سازی اولیه ی ورق فولادی ، مرحله ی شکل دهی ورق انجام می شود

و پس از آن جوشکاری با GMAW انجام می شود؛ دومین جوش انجام شده، جوشکاری زیر پودری داخل و خارج خواهد بود. سرعت تولید لوله در این روش بیشتر از روش تک مرحله ای است. سرعت تولید در این روش 12 متر در دقیقه است.