تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

 

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین مرکز تولید کننده قطعات فولادی در کشور است. در خصوص تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه لازم به ذکر است که این مرکز از جمله مراکز صنعتی است که پس از انقلاب شروع به کار کرده است.

این کارخانه بزرگ در 23 دی ماه 1371 هجری شمسی احداث شده و تقریبا سه دهه از فعالیت آن می‌گذرد، این شرکت صنعتی در زمینی به بزرگی 35 کیلومتر مربع در حوالی شهر مبارکه و با 75 کیلومتر فاصله از شهر اصفهان احداث شده است.

در ابتدا هدف از ساخت کارخانه فولاد مبارکه، توسعه کارخانه ذوب آهن اصفهان بوده است اما با توجه به نیاز کشور، بعد از انقلاب این مجموعه به صورت مجتمعی مستقل از ذوب آهن شروع به کار کرد.

عملیات اجرایی این مجتمع صنعتی در سال 1360 شروع شد. عملیات اجرایی حتی در دوران جنگ و در زیر آتش هواپیماهای عراقی ادامه پیدا کرد، فعالیت‌های فنی و عمرانی اجرا شده در این مجتمع در دوران خود کم نظیر بود.

 

شروع به کار مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

همانطور که ذکر شد، تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه به اوایل دهه هفتاد برمی‌گردد. اولین کوره قوس الکتریکی که یکی از مهمترین کوره‌های ذوب آلیاژهای آهنی است در مهرماه 1370 در مجتمع فولاد مبارکه راه اندازی شد.

یک سال بعد و در 23 دی ماه 1371، خط تولید این کارخانه بزرگ صنعتی توسط رئیس جمهور وقت افتتاح گردید. با شروع به کار این کارخانه و ورود تولیداتش به بازار داخلی، نیاز کشور به محصولات استراتژیک فولادی برطرف شد.

در ابتدا ظرفیت اسمی این کارخانه چیزی در حدود 4.2 میلیون تن بود که پس از مدت کوتاهی به این میزان رسید.

پس از رسیدن به ظرفیت اسمی، کارخانه  توانست نه تنها نیازهای داخلی را برطرف سازد، که حتی در زمینه صادرات مقاطع فولادی هم قدم‌های مهمی برداشت.

بعد از برداشتن قدم‌های اولیه، این کارخانه توانست با استفاده از منابع مالی به دست آمده از فروش محصولاتش، دست به توسعه بزند. پس از آن ظرفیت خود را ابتدا به 4.5 میلیون تن افزایش داد.

سپس قدم‌های پیشرفت را پله پله برداشت تا جایی که در سال 1398 تولیدات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان به 8.12 میلیون تن فولاد رسید.

همچنین میزان 25 میلیون تن فولاد به عنوان افق این شرکت در سال 1404 در نظر گرفته شده است.

اطلاعاتی مختصر درباره تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

محصولات تولیدی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

همانطور که در قسمت تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه هم ذکر شد، این مجتمع یکی از بزرگترین تولید کنندگان مقاطع فولادی در کشور به حساب می‌آید.

یکی از محصولات مهم مجتمع فولاد مبارکه، ورق‌های فولادی است که در صنایع مختلف علی الخصوص صنعت خودروسازی کاربرد گسترده‌ای دارد. شرکت فولاد مبارکه یکی از پیشروترین شرکت‌‌ها در حوزه تولید ورق سیاه فولادی است.

همچنین این مجتمع عظیم صنعتی در حوزه تولید دیگر محصولات فولادی مانند تختال گرم و سرد نورد شده

و تختال‌های قلع اندود و ورق‌های گالوانیزه و رنگی از ضخامت‌های بسیار نازک تا ضخیم فعالیت گسترده‌ای انجام می‌دهد و چیزی در حدود 50 درصد از قطعات فولادی کشور را تولید می‌کند.

لازم به ذکر است کارخانه فولاد مبارکه اصفهان با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای 350 هزار نفر یکی از بزرگترین مراکز در زمینه اشتغال زایی در کشور به حساب می‌آید.

 

تامین مواد اولیه صنایع توسط کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

از طرفی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان مواد اولیه کارخانه‌های زیادی از جمله صنایع لوله و پروفیل، نفت و گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی، فلزات سبک و سنگین ساختمانی،

کشتی سازی، سازه‌های دریایی، موتورهای الکتریکی و … را تامین می‌کند.

به صورت کلی این کارخانه مواد اولیه بیش از 3 هزار کارگاه و کارخانه در کشور را تامین می‌کند که میزان قابل توجه است.

محصولات فولادی این مجتمع با توجه به کیفیت بالایی که دارند پتانسیل بالایی برای صادرات دارند. در بازار کنونی محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان به بیش از 38 کشور جهان صادر می‌شود.

در کنار تمامی موارد ذکر شده لازم به ذکر است که این مرکز یکی از واحدهای پرمصرف آب در استان اصفهان به حساب می‌آید.

میزان مصرف آب کارخانه فولاد مبارکه اصفهان چیزی در حدود 23 میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است که در کمترین مقدار خود چیزی در حدود 1.5 درصد از دبی آب رودخانه زاینده رود است.

که مقدار بسیار قابل توجهی است و می‌توان گفت کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یکی از مهمترین دلایل کم آبی این رودخانه به شمار می‌آید.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه

شرکت‌ها و مراکز زیادی به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان وابسته‌اند. از جمله مهمترین مراکز وابسته به فولاد مبارکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت فولاد هرمزگان جنوب

‌این مرکز در زمینه تولید تختال‌های فولادی برای نورد گرم و سرد فعالیت می‌کند، تختال‌های تولیدی این شرکت برای تولید لوله‌ی آب، نفت، مخازن تحت فشار و … مناسب است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان

این شرکت به منظور تامین مواد اولیه کارخانه فولاد مبارکه تاسیس گردید، صنایع معدنی فولاد سنگان در زمینه جمع آوری کنسانتره و گندله آهن فعالیت می‌کند.

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

این شرکت در زمینه تولید انواع ورق‌های گالوانیزه خودرو فعالیت می‌کند، به صورت تقریبی شرکت ورق خودرو، چیزی در حدود 400 هزار تن ورق گالوانیزه در سال تولید می‌کند.

از جمله دیگر شرکت‌های وابسته به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می‌توان به شرکت فولاد امیر کبیر کاشان، شرکت مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون ایریسا و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن، شرکت فلز تدارک، شرکت نوین الکترود اردکان، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه و …. اشاره کرد.

تولیدات کارخانه فولاد مبارکه

واحدهای کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

در قسمت تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه هم گفته شد، این شرکت در مساحت تقریبی 35 کیلومتر مربع احداث شد و روز به روز توسعه پیدا کرد ،این کارخانه از واحدهای مختلفی تشکیل شده است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واحد انباشت و برداشت مواد خام

وظیفه این واحد، دریافت پودر سنگ آهن از معادن داخلی در استان کرمان و یزد و حمل آن به مجتمع است.

گندله سازی

در این واحد کنسانتره آهن به صورت پودر در آمده، سپس دو درصد آهک به آن اضافه شده و به صورت گندله‌هایی با قطر 6 تا 18 میلی متر در می‌آید.

آهک سازی

این واحد وظیفه تامین آهک برای واحد بریکت سازی آهن اسفنجی و تصفیه خانه‌های آب را بر عهده دارد.

احیای مستقیم

در این واحد گندله‌ی آهن به گلوله‌های آهن اسفنجی تبدیل می‌شود.

ریخته گری

یکی از مهمترین واحدهای مجتمع فولاد مبارکه واحد ریخته گری است. وظیفه این واحد تبدیل فولاد مذاب به شمش تختال با کیفیت استاندارد است.

قسمت آماده سازی تختال

در این واحد تختال‌های تولید شده در واحد ریخته گری سرد می‌شود و در صورت لزوم عیوب آن برطرف می‌شود.

واحد نورد گرم

این واحد تختال‌های فولادی را به کلاف تبدیل می‌کند.

قسمت تکمیل نورد گرم

حدود سه چهارم از تولیدات واحد نورد گرم به این واحد منتقل می‌شود تا یکسری عملیات خاص مانند بهبود خواص مکانیکی، برش ورق و … بر روی آن انجام شود.

نورد سرد

25 درصد از کلاف‌های تولید شده در واحد نورد گرم به این واحد انتقال داده می‌شود تا خواص آن بهبود یابد.

واحدهای تولیدی کارخانه فولاد مبارکه

 قیمت محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

برای اطلاع از قیمت و موجودی تولیدات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.