بهترین انواع تیرآهن چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

بهترین انواع تیرآهن چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

تیرآهن نوعی پروفیل است که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. مهمترین وظیفه‌ی تیرآهن تحمل تنش ناشی از نیروی برشی و لنگر خمشی است.

به صورت کلی تیرآهن‌ها با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شوند.

در پاسخ به این سوال که بهترین انواع تیرآهن چیست؟ باید بگوییم که این دسته از محصولات ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند.

از جمله مهمترین انواع تیرآهن می‌توان به تیرآهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن IPB و تیرآهن لانه زنبوری اشاره کرد که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بهترین انواع تیرآهن چیست؟

دسته بندی تیرآهن ساختمانی بر اساس استاندارد تولید

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که بهترین انواع تیرآهن چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کرد که تیرآهن انواع مختلفی دارد و هر کدام دارای مزایا و معایب خاصی هستند.

از طرفی هر کدام از این تیرآهن‌ها برای موارد خاصی کاربرد دارند. از جمله مهمترین انواع تیرآهن ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تیرآهن IPE  :

 این دسته از تیرآهن‌ها با نام تیرآهن معمولی هم شناخته می‌شوند. شکل این تیرآهن شبیه I انگلیسی است.

این تیرآهن‌ها طبق استاندارد اروپا تولید می‌‎شوند و در کشور ما رونق خاصی دارند. در این دسته از محصولات ساختمانی، بال تیرآهن ضخامت ثابتی دارد.

به عبارت دیگر در تیرآهن IPE ضخامت بال ابتدایی و انتهایی یکسان است.

تیرآهن INP:

این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی مطابق با استانداردهای روسیه و چین تولید می‌شوند. در این تیرآهن‌ها ضخامت بال با فاصله گرفتن از قسمت اصلی یا جان تیرآهن کاهش پیدا می‎کند.

لازم به ذکر است که از این تیرآهن به میزان زیادی در کشور استفاده می‌‎شود.

تیرآهن IPB:

این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی با نام تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش هم شناخته می‌شوند.

لازم به ذکر است که اگر بال تیرآهن با جان تیرآهن یا به عبارتی قسمت اصلی آن برابر باشد، به آن تیرآهن بال پهن یا هاش گفته می‌شود.

این تیرآهن‌ها به صورت سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌شوند و یکی از بهترین انواع تیرآهن ساختمانی هستند.

تیرآهن بال پهن سنگین که از آن با نام HEB هم یاد می‌شود نسبت به تیرآهن بال پهن سبک ضخامت بیشتری دارد و البته برای سازه‌های بیش از یک طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن لانه زنبوری:

از این تیرآهن با نام CPE هم یاد می‌شود. این تیرآهن عموما برای مواردی استفاده می‌شود که لنگر خمشی زیادی به تیرآهن وارد می‌شود.

برای اینکه تیرآهن توانایی تحمل لنگر خمشی زیاد را داشته باشد، جان تیرآهن را به صورت ذوزنقه برش می‌دهند.

دلیل نام گذاری این تیرآهن با نام تیرآهن لانه زنبوری به این خاطر است که در قسمت جان تیرآهن یکسری حفره‌های توخالی شبیه لانه زنبور وجود دارد.

از جمله مزایای تیرآهن لانه زنبوری می‌توان به قیمت مناسب‌تر و وزن سبک‌تر آن اشاره کرد. مهمترین معایب این تیرآهن‎‌ها نیز کاهش مقاومت برشی تیرآهن در محل اتصال پل به ستون‌ها است.

تیرآهن ساختمانی

دسته بندی بهترین انواع تیرآهن بر اساس سایز

یکی دیگر از مهمترین دسته بندی‌های تیرآهن ساختمانی، دسته بندی بر اساس سایز است. از جمله مهمترین سایزهای تیرآهن ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیرآهن سایز 12:

این دسته از تیرآهن‌ها باریک‌ترین نوع تیرآهن هستند. وزن حدودی آن‌ها بین 10.4 تا 26.8 کیلوگرم به ازای یک متر بوده و عموما برای ساخت ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در پوشش سقف و تیر ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود.

تیرآهن سایز 14:

این تیرآهن‌ها در ساخت خرپا و نعل ساختمان و همچنین برای پوشش دادن سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرآهن 14 پرکاربردترین نوع تیرآهن است و وزن حدودی آن 12.9 تا 33 کیلوگرم است.

تیرآهن سایز 16:

این تیرآهن وزنی در حدود 15 الی 41 کیلوگرم داشته و عموما برای مواردی که فشار وارد بر سقف بیشتر است استفاده می‌شود. همچنین در ساخت پل لانه زنبوری از تیرآهن 16 استفاده می‌شود.

تیرآهن سایز 18:

یکی از قوی‌ترین و در عین حال پرکاربردترین انواع تیرآهن به حساب می‌آید. از این تیرآهن برای پوشش دهی سقف‌های بلند استفاده می‌شود. وزن حدودی هر متر تیرآهن سایز 18 چیزی مابین 18 الی 49 کیلوگرم است.

تیرآهن سایز 20:

این تیرآهن باکیفیت‌ترین و مستحکم‌ترین نوع تیرآهن‌های ساختمانی است. استفاده از این تیرآهن در سازه‌های بزرگ رایج است. وزن هر متر از این تیرآهن 22 تا 60 کیلوگرم می‌باشد.

تیرآهن در سازه

مهمترین کاربرد انواع تیرآهن چیست؟

همانطور که گفته شد تیرآهن وظیفه بالا بردن استحکام و مقاومت ساختمان در برابر فشارهای تنشی و خمشی را دارد.

اما اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به این سوال که مهمترین کاربرد انواع تیرآهن چیست؟ پاسخ دهیم باید به کاربرد این تیرآهن در تک تک قسمت‌های ساختمان اشاره کنیم.

یکی از مهمترین کاربردهای تیرآهن، استفاده در ساخت ستون است. عموما از تیرآهن بال پهن برای ساخت ستون در ساختمان‌ها کمک گرفته می‌شود.

همچنین تیرآهن در کفی ستون‌ها و صفحات فولادی نیز کاربرد دارد. به غیر از این در اکثر سازه‌های عظیم از انواع مختلف تیرآهن به عنوان اسکلت سازه استفاده می‎‌شود.

همچنین در بیشتر سازه‌های ساختمانی تیرآهن اصلی وظیفه انتقال بار از تیرهای فرعی به ستون‎های ساختمان را بر عهده دارد.

علاوه بر این تیرهای کلاف که به شکل افقی در ساختمان قرار می‌گیرند، برای کمک به تیرآهن اصلی تعبیه می‌شوند تا بار وارده بر این تیرآهن را تا جای ممکن کاهش دهند و استحکام سازه را بالا برند. همچنین از تیرآهن در ساخت خرپا استفاده می‌شود.

کاربرد تیرآهن ساختمانی

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن ساختمانی

استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی دارای مزایا و معایب خاص خود است. یکی از مزایای مهم تیرآهن ساختمانی این است که اجرا و نصب آن سرعت بالایی دارد.

از طرفی می‌توان از آن در ارتفاع‌های زیاد استفاده کرد. همچنین یکی دیگر از مزایای استفاده از تیرآهن این است که بعد از اتمام سازه، امکان توسعه و یا تخریب قسمتی از آن وجود دارد.

در خصوص معایب تیرآهن ساختمانی لازم به ذکر است که این محصولات مقاومت به خوردگی به نسبت پایینی دارند.

از طرفی اتصال آن‌ها معمولا با پرچ و پیچ و یا جوشکاری صورت می‌گیرد که یک نقطه ضعف برای آن به حساب می‌آید.

همچنین این دسته از قطعات فولادی، تمایل به کمانش بالایی دارند که یکی از معایب آن به حساب می‌آید.


قیمت تیرآهن ذوب آهن در اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع تیرآهن ذوب آهن در کارخانه و انبار در سایز ها مختلف با واحد فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.