انواع سازه داربست

انواع سازه داربست

لوله داربست : انواع سازه داربست

امروز قصد داریم در این محتوا به بررسی انواع سازه داربست بپردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ابتدا برای ورود به بحث مقدماتی را مطرح می کنیم. سازه های داربست در واقع سازه های موقتی هستند که به جهت تقویت کردن بنای اصلی نصب می شوند. داربست ها به کارگران ساختمان کمک می کنند تا بتوانند عملیات ساختمانی را با سهولت و ایمنی بیشتری به سرانجام برسانند.

با توجه به نوع فعالیت ساختمانی و همچنین نوع سازه، داربست هایی که نصب می شوند متفاوت خواهند بود. معمولا داربست ها را با استفاده از چوب، آهن و فولاد می سازند. داربست ها اگر از امنیت کافی برخوردار نباشند، ممکن است خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کنند. به همین جهت است که قبل از به کارگیری داربست باید مطمئن شوید که ثبات و استحکام لازم را دارد. زیرا باید بتواند وزن کارگران ساختمان، مصالح و مواد مورد نیاز را تحمل کند.


بررسی انواع سازه داربست

بررسی انواع سازه داربست

به ادامه‌ی بحث در خصوص انواع سازه داربست می پردازیم. ساختمان های امروزی معمولا محدودیت زیادی از جهت میزان ارتفاع ندارند. به همین جهت با ساختمان های بلندی مواجه هستیم که مراحل ساخت آن‌ها به مراتب سخت تر از سازه های کم ارتفاع است. کارگران برای اینکه بتوانند عملیات ساخت و ساز را انجام دهند با استفاده از داربست، خود را به بالاترین ارتفاع سازه می رسانند.

معمولا اگر کارگران در محیطی که ارتفاع آن بیشتر از ۲ متر باشد از سازه های موقتی تحت نام داربست استفاده می کنند که می تواند از جنس آهن، چوب و… باشد.

داربست ها از یک لوله ی عمودی برای انتقال بار به سطح زمین استفاده می کنند. به این لوله “استاندارد” می گویند. یک لوله ی دیگر هم به لوله ی استاندارد بسته می شود. این لوله ی افقی از خم شدن لوله ی استاندارد جلوگیری می کند. داربست ها در انواع منفرد، دوبل، دروازه ای، معلق، بورد، فلزی، تثبیت شده و… ساخته می‌شوند.
داربست تک و دوبل از انواع سازه داربست که متداول ترند
داربست تک: یکی از انواع سازه داربست نوع منفرد یا تک است. داربست های تک معمولا زمانی که در بنا های آجری یا سنگی نتوانیم دیوار را برای نصب تکیه گاه سوراخ کنیم ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داربست ها دربردارنده ی اجزای مختلفی از قبیل لوله های استاندارد، لوله های افقی و تیر عرضی هستند.

لوله های استاندارد در داربست ها به موازات دیوار سازه به زمین متصل می شوند. در خصوص لوله های استاندارد و افقی پیش از این صحبت کردیم‌. اما تیرهای عرضی از یک سمت داربست به دیوارها متصل می شوند. از طرف دیگر هم به اجزای افقی طولی پیوند می خورند.
داربست دوبل: یکی دیگر از انواع سازه داربست داربست های دوبل هستند. در بیشتر مواقع شاهد استفاده از این داربست ها هستیم. داربست های دوبل معمولا در بناهایی که سنگی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علت استفاده از داربست های مذکور این است که در دیوارهای سنگی به سختی می توان حفره‌ای برای تعبیه محل نصب تیرعرضی ایجاد کرد. به همین خاطر است که برای اطمینان از استحکام کافی دو ردیف داربست می سازند. بعد از اینکه دو ردیف داربست با فاصله های معین از دیوار تثبیت شدند، تیر عرضی که به آن پوت لاگ نیز گفته می شود، نصب خواهد شد. اگر بخواهید به داربست خود استحکام بیشتری ببخشید لازم است تا از تیرهای شیب‌دار استفاده کنید.

انواع دیگر سازه های داربست

۱-یکی از انواع سازه داربست داربست کنسول یا به بیانی دیگر داربست دروازه ای است. این داربست ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که قسمت های بالایی دیوار سازه در حال ساخت باشند. همچنین اگر لازم است که زمین مجاور دیوار خالی بماند داربست دروازه ای را نصب می کنند. گاهی اوقات هم ممکن است زمین ظرفیت این را نداشته باشد که رویش تیرهای قائم نصب شوند.

۲-داربست معلق هم نوعی داربست مورد استفاده در حین ساخت سازه های ساختمانی است. به این داربست ها، داربست های آویزان نیز گفته می شود. داربست های فوق از قابلیت حمل برخوردار هستند. به همین جهت از آن‌ها در ساخت برج های بلند کمک می گیرند. در این داربست ها کارگران روی یک بستر مشخص قرار دارند که توسط رشته‌ هایی از جنس نخ یا فلز معلق شده است.

۳-از انواع سازه داربست که در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد، داربست نوع بورد است. این داربست که اندازه ی کوچکی دارد از قابلیت حمل نیز برخوردار است. اگر در فضاهای داخلی سازه قصد انجام عملیاتی نظیر تعمیرات، رنگ آمیزی و… دارید می توانید از داربست های نوع بورد استفاده کنید. معمولا این داربست ها تا ارتفاعی حدود ۵ متر مناسب هستند. مزیت آن‌ها هم در متحرک و کوچک بودنشان است. در این داربست ها بستری که کارگران روی آن قرار می گیرند، از جهت ارتفاع قابل تغییر است.

۴-داربست تثبیت شده آخرین نوع از انواع سازه داربست است که به آن اشاره می‌‌کنیم. این داربست ها توسط قاب های مخصوص و کوپلرها به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین جنس آن‌ها نیز از فولاد و فلز است. ارتفاع بستر قرارگیری کارگران در این داربست ها هم قابل تغییر و تنظیم است.

انواع دیگر سازه های داربست

مزایای استفاده از داربست فلزی

یکی از بهترین داربست های مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز نوع فلزی است. داربست های فلزی نسبت به دیگر اقسام داربست ها استحکام بسیار بالایی دارند. همچنین از نظر طول عمر و دوام نیز بسیار کاربردی هستند. داربست های فلزی در برابر آتش هم از مقاومت خوبی برخوردار می باشند.

ممکن است نصب داربست های فلزی کمی پرهزینه تر از نصب دیگر انواع باشد. اما با استفاده از این داربست ها که امروزه استفاده از آن‌ها افزایش یافته است، فضای کاری امنی برای کارگران فراهم خواهد شد.
داربست های فوق الذکر را معمولا از لوله های فولادی یا فلزی می سازند. در نهایت هم توسط کوپلرها به یکدیگر متصل می شوند.

از مهم ترین مزایای استفاده از داربست های فلزی این است که به راحتی باز و بسته می شوند. در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان انواع سازه داربست، ویژگی ها و کاربردهای هر یک از آن‌ها را به صورت مختصر بیان کنیم. امیدواریم مطالب فوق راهنمای خوبی برای تجربه‌ی یک خرید راحت باشند.

 

مزایای استفاده از داربست فلزی


اتصالات لوله داربستی

  1. مغزی داربست
  2. بست گردون
  3. رابط لوله
  4. بست چهار پیچ
  5. بست H آهنگیر

قیمت لوله داربستی در اصفهان

 برای اطلاع از قیمت لوله داربستی در سایزها و ضخامت مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق اهوازی با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.