اطلاعاتی کوتاه درباره تفاوت میلگرد سبک و سنگین از لحاظ تولید

اطلاعاتی کوتاه درباره تفاوت میلگرد سبک و سنگین از لحاظ تولید

میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که در صنعت ساختمان سازی به عنوان تقویت کننده بتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در خصوص تفاوت میلگرد سبک و سنگین از لحاظ تولید لازم به ذکر است که پارامترهای متعددی در سبک یا سنگین بودن میلگرد و همچنین فرآیند تولید آن‌ها موثرند.

مهمترین تفاوت میلگرد سبک و سنگین از لحاظ تولید تفاوت سایز آن‌ها است. هرچقدر سایز میلگرد کوچکتر باشد، شرایط تولید آن سخت‌تر می‌شود. عموما میلگردهای سنگین‌تر دارای سایز بزرگتری هستند. لذا در هنگام تولید باید از قالب‌های بزرگتری استفاده کرد. در نتیجه با توجه به سایز بزرگ میلگرد، فرایند تولید آن ساده‌تر است. اما در خصوص میلگردهای سایز کوچکتر یا میلگردهای سبک نیازمند صرف انرژی و دقت بیشتری برای تولید میلگرد هستیم.

علاوه بر این، یکی دیگر از پارامترهای تعیین کننده سبک یا سنگین بودن میلگرد، آجدار یا بدون آج بودن آن است. بسته به اینکه میلگرد آج دارد یا نه؟ و شکل آج آن چگونه است، شرایط تولید میلگرد فرق می‌کند. شرایط تولید میلگردهای آجدار که عموما در دسته میلگردهای سنگین هم قرار می‌گیرند سخت‌تر از میلگردهای ساده است. در ادامه سعی می‌کنیم اطلاعات دقیق‌تری در خصوص تفاوت میلگرد سبک و سنگین از لحاظ تولید و ویژگی‌های آن‌ها ارائه دهیم.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین از لحاظ تولید

آشنایی با میلگرد‌های سبک و سنگین

وزن یکی از پارامترهای مهم انواع میلگردها است. طبق استانداردهای مختلف، اگر وزن یک میلگرد از یک حد مشخصی پایین‌تر باشد به آن میلگرد سبک و اگر بالاتر باشد، به آن میلگرد سنگین گفته می‌شود. در خصوص میلگردهای ساده، میلگردهای دارای قطر 8، 12 و 14 را میلگرد سبک و میلگردهای 16 تا 32 را میلگرد سنگین می‌گویند.

در خصوص میلگردهای آجدار اما موضوع کمی پیچیده‌تر است. اگر قطر یا سایز میلگرد و طول آن را به عنوان یک فاکتور ثابت کنار بگذاریم، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث شوند دو میلگرد با سایز یکسان، یکی در رده‌ی میلگردهای سبک و دیگری جزو میلگردهای سنگین جای گیرد. مهمترین فاکتور در اینجا، آجدار بودن یا بدون آج بودن میلگرد و نوع آج آن است.

در قدم اول لازم به ذکر است که میلگرد بدون آج وزن سبک‌تری نسبت به میلگرد آجدار دارد. در ثانی، میلگرد آجدار خود به دو دسته کلاف و شاخه‌ای تقسیم بندی می‌شود. میلگرد کلاف در سایزهای 5.5 تا 12 میلی‌متر تولید می‌شود. از طرفی به دلیل وزن بالاتر و انعطاف پذیری کمتر میلگرد با سایزهای بالاتر از 12، امکان تولید میلگرد کلاف با سایز 14 و بالاتر وجود ندارد. در نتیجه میلگرد آجدار نوع کلاف، جزو میلگردهای سبک به حساب می‌آیند و امکان تولید میلگرد سنگین از نوع آجدار کلاف وجود ندارد. در خصوص میلگرد شاخه‌ای اما بحث فرق می‌کند و می‌توان این میلگرد را در سایزهای مختلف تولید کرد. با این وجود میلگردهای آجدار شاخه‌ای سایز 5.5 تا 12 جزو میلگردهای سبک هستند اما میلگردهای سایز 14 به بالا جزو میلگردهای سنگین به حساب می‌آیند.

انواع میلگرد

تفاوت‌های کلیدی میلگرد سبک و سنگین

تفاوت میلگرد سبک و سنگین از لحاظ تولید یکی از مهمترین تفاوت‌های این مقاطع فولادی است. اما این دو دسته از میلگردها تفاوت‌های دیگری نیز دارند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • تفاوت وزنی یکی از مهمترین تفاوت‌های میلگردهای سبک و سنگین است. همچنین سایز بندی میلگرد سنگین و سبک هم از جمله دیگر نکاتی است که به آن اشاره شد.
  • تفاوت قیمت یکی دیگر از تفاوت‌های مهم میلگرد سبک و سنگین است. عموما تولید میلگردهای سبک به دلیل سایز پایین‌تر و کیفیت بالاتری که دارند نیازمند صرف انرژی بیشتری است در نتیجه این میلگردها قیمت بالاتری نسبت به میلگرد سنگین دارند.
  • شاید بتوان گفت مهمترین تفاوت میلگردهای سبک و سنگین، تفاوت در کاربرد آن‌ها است. عموما از میلگرد سبک برای تقویت آهن و نیز به عنوان حفاظ ساختمان استفاده می‌شود اما میلگرد سنگین به دلیل مقاومت بالاتری که دارد برای ساخت سازه‌های مقاوم استفاده می‌شود. استفاده از میلگرد سنگین برای آرماتور بندی یکی از رایج‌ترین کاربردهای آن است.

تفاوت‌های میلگرد سبک و سنگین

چند نکته مهم در انتخاب میلگرد سبک و سنگین

در هنگام انتخاب میلگرد سبک و سنگین، یکسری پارامترهای کلیدی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. اولین نکته مهم در انتخاب میلگرد، کاربردی است که از آن انتظار دارید. به عنوان مثال اگر به دنبال میلگرد برای آرماتور بندی هستید یا می‌خواهید از میلگرد برای بتن ریزی استفاده کنید، به هیچ وجه سراغ میلگرد سبک نروید چون نمی‌تواند نیاز شما را برطرف کند. از طرفی بین میلگرد ساده و آجدار هم تفاوت‌های زیادی وجود دارد. به صورت کلی از میلگرد ساده بیشتر به عنوان حفاظ استفاده می‌شود و این در حالی است که میلگرد آجدار برای تقویت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دومین پارامتر مهم در انتخاب میلگرد سایز آن است. سایز میلگرد عموما با توجه به کاربردی که از آن انتظار می‌رود انتخاب می‌شود. قیمت سومین پارامتر مهم در انتخاب میلگرد است. در قسمت‌های قبل ذکر شد که قیمت میلگرد سبک بالاتر از میلگرد سنگین است. به غیر از این موضوع وزن میلگرد هم در قیمت گذاری آن نقشی اساسی را بازی می‌کند.

پارامتر مهم بعدی در انتخاب میلگرد، کارخانه و برند تولید کننده میلگرد است. کارخانه‌های مختلف بر اساس استانداردهای گوناگون فعالیت می‌کنند. در نتیجه این امکان وجود دارد که میلگردهای دو کارخانه با هم تفاوت زیادی داشته باشند. لذا بهتر است قبل از خرید میلگرد حتما درباره کارخانه تولید آن و خصوصیات میلگردهای تولیدی آن کارخانه اطلاعات دقیقی بدست بیاورید.

انتخاب میلگرد سبک و سنگین

خرید انواع میلگرد با قیمت مناسب

پارتاک فولاد فرهنگ یکی از مراکز اینترنتی عرضه کننده انواع محصولات آهنی از جمله میلگرد سبک و سنگین در کشور است. این شرکت با سابقه‌ی بیش از 10 سال فعالیت در بازارهای داخلی و خارجی یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید انواع مختلف محصولات فولادی از جمله میلگرد است. این شرکت با عرضه محصولاتی باکیفیت از بهترین کارخانه‌های داخلی و خارجی، تمام تلاشش را برای جلب رضایت مشتریان به کار گرفته است.

در صورتی که به دنبال خرید انواع میلگرد با قیمت مناسب هستید، شرکت پارتاک فولاد فرهنگ می‌تواند گزینه‌ای مناسبی برای شما باشد. از طرفی از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت می‌توانید با متخصصین ما ارتباط گرفته و با مشورت گرفتن از آن‌ها مناسب‌ترین نوع میلگرد را انتخاب نمایید.

خرید میلگرد با قیمت مناسب