اطلاعاتی مختصر درباره محصولات کارخانه فولاد مبارکه

کارخانه فولادی مبارکه اصفهان

اطلاعاتی مختصر درباره محصولات کارخانه فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید کننده محصولات فولادی در کشور است، از جمله مهمترین محصولات کارخانه فولاد مبارکه می‌توان به ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و … اشاره کرد.

هر کدام از این محصولات خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شوند، در ادامه به صورت کامل در خصوص محصولات کارخانه فولاد مبارکه و ویژگی‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با کارخانه فولاد مبارکه

مجتمع فولاد مبارکه، یکی از طرح‌هایی بود که بعد از انقلاب در کشور اجرا شد، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین مجتمع تولید کننده محصولات فولادی در کشور است که از سال 1371 کار خود را آغاز کرد.

این کارخانه یکی از عظیم‌ترین مجتمع‌های صنعتی در کشور است که در مساحتی نزدیک به 35 هزار متر مربع احداث شد، این مجتمع نه تنها توانست نیازهای داخلی را برطرف سازد که در زمینه صادرات محصولات فولادی هم قدم‌های بلندی برداشت.

در سال 1398 محصولات کارخانه فولاد مبارکه از مرز 8.12 میلیون تن در سال هم عبور کرد و رکورد قابل توجهی را از خود به جای گذاشت، محصولات این کارخانه امروزه به 38 کشور جهان صادر می‌شود.

محصولات کارخانه فولاد مبارکه

مهمترین محصولات کارخانه فولاد مبارکه کدامند؟

همانطور که ذکر شد کارخانه فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین تولید کننده مقاطع فولادی در کشور است. مهمترین محصولات کارخانه فولاد مبارکه عبارتند از:

ورق سیاه

ورق نورد گرم که از آن با نام ورق سیاه هم یاد می‌شود یکی از نازکترین انواع ورق‌های فولادی است. این ورق‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و لذا کاربرد آن‌ها بسیار گسترده است. این دسته از محصولات کارخانه فولاد مبارکه در ضخامت 2 الی 15 میلی متر تولید می‌شوند.

ورق روغنی

این ورق‌ها به وسیله نورد سرد تولید می‌شوند. مهمترین مزیت ورق روغنی مقاومت آن‌ها در برابر فشار زیاد است. از طرفی ورق روغنی استحکام بالایی دارد. لازم به ذکر است که فرایند تولید ورق روغنی بسیار سریع‌تر و البته کم هزینه‌تر از دیگر انواع ورق‌های فولادی است.

ورق گالوانیزه

این ورق‌ها نیز یکی از مهمترین محصولات کارخانه فولاد مبارکه به حساب می‌آیند. از ورق گالوانیزه با نام کلاف نوار باریک هم یاد می‌شود. مهمترین مزیت این ورق‌ها مقاومت در برابر زنگ زدگی و اکسید شدن است.

ورق اسیدشویی

این دسته از ورق‌های فولادی از نظر خصوصیاتی مانند کیفیت و انعطاف پذیری بین دو دسته ورق سیاه و ورق روغنی قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که ورق اسیدشویی تولیدی کارخانه فولاد مبارکه در چهار گرید 283A، 621A، 622A و 414A تولید می‌شود.

در این بین گرید اول یعنی 283A برای کاربردهای عمومی، گریدهای 621A، 622A برای مصارف کششی و گرید414A برای تولید مخازن تحت فشار و کپسول گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق رنگی

این دسته از محصولات کارخانه فولاد مبارکه نیز از جمله پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی به حساب می‌آیند. ورق رنگی دسته‌ای از ورق‌های گالوانیزه است که در رنگ بندی متنوعی تولید می‌شود.

از جمله مهمترین خصوصیات ورق‌های رنگی می‌توان به مقاومت در برابر گرما و رطوبت، مقاومت در برابر خط و خش و سایر آسیب‌های فیزیکی و … اشاره کرد.

ورق قلع اندود

همانطور که از نام این ورق‌ها نیز پیداست، سطح آن‌ها با قلع پوشش داده شده است. از این محصولات کارخانه فولاد مبارکه در صنایع بسته بندی مواد غذایی و شیمیایی، مواد دارویی و رنگ‌ها استفاده می‌شود.

مهمترین محصولات کارخانه فولاد مبارکه

کاربردهای محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

همانطور که در قسمت قبلی ذکر شد، بیشتر محصولات کارخانه فولاد مبارکه ورق‌های فولادی هستند. این محصولات عموما به منظور پوشش دهی و برخی موارد خاص دیگر تولید می‌شوند.

ورق‌های نورد گرم یکی از مهمترین محصولات کارخانه فولاد مبارکه هستند. این محصولات به دلیل افزایش دما از استحکام و توان قابل قبولی برخوردار هستند.

در نتیجه بیشترین کاربرد آن‌ها در صنایعی است که استحکام بالایی نیاز دارند.

از جمله مهمترین کاربردهای ورق سیاه می‌توان به کاربرد در مصالح فلزی ساختمان، قطعات خودرو، تجهیزات کشاورزی، ساخت رینگ و چرخ اتومبیل، تانکر سازی، ساخت آبگرمکن، ساخت مخازن خاص کشتی، صنایع فلزی سنگین و … اشاره کرد.

ورق‌های نورد سرد

ورق‌های روغنی

در مواردی استفاده می‌شوند که استحکام فشاری بالایی نیاز است از جمله مهمترین کاربردهای این ورق‌ها هم می‌توان به کاربرد در ساخت پنل‌های غیر قابل انعطاف، صنایع خودروسازی، مبلمان اداری، لوازم خانگی و ساخت انواع قفسه و کمد اشاره کرد.

 ورق‌های گالوانیزه

یکی از باکیفیت‌ترین انواع ورق‌های فولادی تولید شده در کارخانه فولاد مبارکه است ،همانطور که ذکر شد، این ورق‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.

از جمله کاربردهای مهم ورق گالوانیزه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

به کاربرد در ساخت پنل و تابلوهای برق، سینی کابل، ساخت برخی از قطعات لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه، مخازن آب، ناودان‌ها، لوله‌ها، مجراهای هوا و دودکش‌ها، بدنه و سقف سوله‌ها و سالن‌ها و … اشاره کرد.

ورق‌های اسیدشویی

 عموما برای ساخت لوله‌های انتقال سیالات، مخازن آب، ظروف تحت فشار مثل زودپز، اسکلت فلزی سنگین، ساخت و تولید ماشین آلات صنعتی، ماشین‌های حمل و نقل و … استفاده می‌شوند.

ورق‌های رنگی

یکی دیگر از محصولات کارخانه فولاد مبارکه هستند. از جمله کاربردهای مهم ورق رنگی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

کاربرد در صنایع ساختمانی و در ساخت سقف، بدنه انبار، کارگاه‌ها و سقف‌های کاذب، نمای ساختمان و همچنین ساخت صنایع فلزی مثل کابینت، بدنه کامپیوتر، پارتیشن، تجهیزات اداری، کمد و لوازم خانگی مثل اجاق گاز، ماشین لباسشویی، آبگرمکن، بدنه یخچال و … اشاره کرد.

این محصولات به دلیل داشتن روکش رنگی در برابر خوردگی و سایش مقاومت خوبی دارند.

کاربرد ورق‌های فولادی

قیمت  گذاری محصولات کارخانه فولاد مبارکه

به صورت کلی پارامترهای مختلفی بر روی قیمت محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تاثیرگذارند :

قیمت جهانی فولاد، روش تولید ورق فولادی، ضخامت ورق، استحکام و کیفیت ورق و پارامترهایی از این دست بر قیمت این محصولات فولادی تاثیر مستقیم دارند.

در کنار تمامی این موارد، نوسانات موجود در بازار داخلی و روش عرضه محصول نیز بر قیمت تولیدات این کارخانه تاثیرگذارند.

لازم به ذکر است که قیمت ورق نورد گرم یا ورق سیاه به دلیل سختی فرایند تولید بالاتر از دیگر انواع ورق‌های فولادی است.

از طرفی ورق نورد سرد، قیمت پایین‌‌تری نسبت به دیگر انواع ورق‌های فولادی دارد. همچنین ورق‌های اسیدشویی قیمتی مابین قیمت ورق سیاه و ورق نورد سرد دارند.

در خصوص ورق رنگی و ورق گالوانیزه، ضخامت ورق، کیفیت تولید، رنگ ورق و پارامترهایی از این دست تعیین کننده است.

 

قیمت محصولات فولاد مبارکه در اصفهان

برای اطلاع از قیمت و موجودی تولیدات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.