استراکچر فلزی چیست؟

استراکچر فلزی چیست؟

در این مقاله قصد داریم در خصوص استراکچر فلزی و ویژگی های آن با یکدیگر صحبت کنیم. تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. استراکچرهای فلزی از پر طرفدارترین سازه های فلزی هستند که در صنایع بسیاری به کار می روند. یکی از خصوصیات این استراکچرها این است که به مهار انرژی حاصل از زمین لرزه کمک می‌کنند. همچنین از مقاومت زیادی برخوردار هستند‌‌. بعلاوه از خواص شکل پذیری، ارتجاعی و.‌‌‌‌.‌. نیز بهره‌مند می باشند‌. می توان این استراکچرها را در صنایعی نظیر پتروشیمی، نفت و گاز مورد استفاده قرار داد‌.

مزایای استفاده از استراکچرهای فلزی

مزایای استفاده از استراکچرهای فلزی

استفاده از استراکچر فلزی مزایای زیادی را با خود به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد‌. این سازه ی فلزی محبوب یک سری ویژگی های خاص دارد که به سبب آن جزء ابزارهای پرکاربرد محسوب می شود. یکی از مزایای مهم این سازه ها سهولت استفاده از آن‌ها است.

به دلیل کاربری آسان سازه های فلزی مذکور، سرعت اجرای پروژه نیز بالا می رود. مسلما یکی از مسائلی که حین ساخت و ساز ذهن کارفرمایان را به خود مشغول می کند، بحث سرعت کار است‌. با استفاده از این سازه ها می توانید بدون اینکه کیفیت کار خود را کاهش دهید، بر سرعت پیشرفت پروژه بیفزایید.

اسکلت‌ های فلزی وزن بسیار پایینی دارند. در مقایسه با سازه های بتنی وزن اسکلت های فلزی بسیار ناچیز به نظر می رسد.

با نصب استراکچرهای فلزی دیگر نیازی نیست که نگران اعمال نیروهای خارجی باشید. یک نکته ی دیگر نیز در باب مزایای استراکچرهای فلزی مهم است که به آن اشاره می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، یکی از دلایل سختی پذیری فولاد، وجود کربن در آن است.

به طور کلی هم فولاد از آلیاژ آهن و کربن کنترل شده تشکیل می‌شود. ساختار اتمی خاصی که در فولاد وجود دارد باعث می‌شود تا سازه در نهایت انسجام بیشتری داشته باشد. این انسجام در ساخت سازه هایی نظیر سوله بسیار واجد اهمیت است.

در سوله ها نیروهایی که به سوله وارد می‌شوند، به بخش طولی سازه منتقل شده و در این حالت دیگر نیرو در یک نقطه جمع نمی‌شود.

انواع مختلف استراکچر فلزی

 

استراکچر فلزی می‌تواند در انواع مختلفی ساخته شود که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱-استراکچر فلزی با اتصالات جوشی

استراکچر فلزی با اتصالات جوشی یکی از انواع کاربردی استراکچرهای فلزی است. همان‌طور که اطلاع دارید ساختمان هایی که اسکلت فلزی دارند از دهه های گذشته وارد صنعت ساخت و ساز شده اند. امروزه نیز مثل گذشته از این سبک سازه ها ساخته می‌شود. یکی از اجزای اصلی ساخت اسکلت این سازه ها تیرآهن است.

تیرآهن ها به کمک عملیات مهاربندی و توسط بادبندها اسکلت ساختمان را تکمیل می‌کنند. تیرآهن در انواع و اقسام مختلفی در بازار موجود است که می‌توانید با توجه به نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید، تیرآهن ها به شکل زنبوری، بال پهن و… تولید می‌شوند.

استراکچر فلزی با اتصالات جوشی

۲- استراکچر فلزی با اتصالات پیچ و مهره ای

استراکچر فلزی با اتصالات پیچ و مهره ای در کارگاه های صنعتی و به صورت پیش ساخته تولید شده و به فروش می‌رسند. به همین جهت نصب آن‌ها نیز در محل پروژه خیلی راحت و با سرعت بسیار زیادی انجام می شود.

نمونه ای از این سازه، سوله پیش ساخته است که با چنین مکانیزمی به تولید و نصب می رسد. بنابراین با تهیه این استراکچرهای فلزی علاوه بر بالا رفتن سرعت کار از کیفیت بی نظیری نیز بهره‌مند می شوید.

۳- استراکچر فلزی با اتصالات ترکیبی

کمی پیش تر در خصوص استراکچر فلزی با اتصالات جوشی و اتصالات فلزی با یکدیگر صحبت کردیم. در ادامه باید این نکته را اشاره کنیم که گاهی در عملیات ساخت و ساز هر دو مکانیزم یاد شده را به کار می گیرند.

در حقیقت بنایی ساخته می شود که دارای ترکیب اتصالات جوشی و اتصالات پیچ و مهره ای است. معمولا در این سازه های ترکیبی فقط حدود ۲۰ درصد از جوشکاری آن هم در محل نصب استفاده خواهد شد.

نحوه‌ی ساخت استراکچر فلزی

نحوه‌ی ساخت استراکچر فلزی

در این قسمت از مقاله می خواهیم در خصوص نحوه ی ساخت استراکچر فلزی با یکدیگر صحبت کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای ساخت استراکچرهای فلزی در گام ابتدایی کار باید هدف خودتان را مشخص کنید‌.

مهم ترین هدفی که با ساخت این سازه های فلزی دنبال می شود، نصب تجهیزات صنعتی است. مثلا نصب تجهیزات صنعتی می تواند شامل نصب توربین بخار یا نصب لوله های انتقال نفت باشد. با مشخص کردن هدف در ابتدای کار متوجه ی جدیت و حساسیت های موجود خواهید شد.

مرحله ی دوم، مرحله ی زنگ زدایی است. در واقع این مرحله را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراحل حین نصب استراکچر دانست. باید متریال و هدف اجرایی را در نظر بگیرید. زیرا وجود یک عامل ضد زنگ نیاز است.

حین نصب استراکچر فلزی نباید از نکات ایمنی لازم غافل شوید. دقت کنید که این کار کاملا تخصصی است و نیاز به وجود نیروی متخصص و با تجربه دارد. به همین جهت از افراد حرفه ای کمک بگیرید تا علاوه بر حفظ ایمنی کار، کیفیت نهایی سازه نیز بالاتر برود.

عملیات نصب استراکچر از ظرافت های ویژه ای برخوردار است. بنابراین علاوه بر آگاهی کافی باید فرد نصاب از توانایی جسمی بالایی نیز برخوردار باشد. اجرای استراکچر فلزی نیازمند این است که تیرها و ستون های فلزی به گونه ای قرار گیرند که پس از عمود شدن تیرها صفحاتی روی آن‌ها قرار گیرد تا در نهایت اسکلت کار مشخص شود‌.

مقایسه استراکچرهای فلزی و بتنی

یکی از جدی ترین رقبای استراکچرهای فلزی، سازه های بتنی هستند. نمی توان به صورت مطلق یکی از این دو نوع سازه را بر دیگری برتر دانست. اما برخی ویژگی های استراکچرهای فلزی باعث شده اند تا بسیاری از افراد ترجیح دهند که از آن‌ها استفاده کنند.

یکی از مزیت های استراکچرهای فلزی در سرعت بالای آن‌ها است. بعلاوه وزن نهایی سازه های فولادی بسیار کمتر از سازه های بتنی است. همین مسئله هم عاملی برای محبوبیت این سازه ها محسوب می‌شود.

استراکچرهای فلزی علاوه بر مقاومت و استحکام بالا از خاصیت ساختار پذیری بالا و انتقال نیروی بهینه نیز برخوردار هستند. امیدواریم آن‌ چه تاکنون مطرح کردیم، بتواند راهنمای خوبی برای خرید شما باشد.

مقایسه استراکچرهای فلزی و بتنی

آهن آلات مورد نیاز استراکچر فلزی

استراکچر فلزی با توجه به نقشه ساخت آن ها نیاز به مواد اولیه مختلف از قبیل میلگرد ، تیرآهن ، نبشی ، ناودانی ، ورق سیاه ، سپری ، قوطی ساختمانی سیاه ، قوطی ستونی ، لوله صنعتی ، لوله داربستی ، پروفیل زد ، پروفیل سی پرلین ، پروفیل درب و پنجره و غیره نیازمند است برای استعلام قیمت آهن آلات با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمایید.