تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین چیست؟

تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین چیست؟

معرفی پروفیل سی پرلین

قبل از اینکه وارد بحث تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین شویم، لازم است تا پروفیل سی پرلین را بررسی کنیم. پروفیل سی پرلین نوعی تیر افقی یا میله ی افقی است. این تیر یا میله ی افقی یاد شده به طور معمول در قسمت زیرین سقف برای پشتیبانی ساختاری از سازه مورد استفاده قرار می گیرد. پروفیل های سی پرلین را می توان در ساخت انواع درب ها و پنجره ها، نمای ساختمان، لوله ها و… استفاده کرد.

این محصول مثل تمامی محصولات فولادی از ویژگی های منحصربه‌فردی برخوردار است. این پروفیل معمولا بین ۲ تا ۴ میلی‌متر ضخامت دارد. همچنین طول آن حدود ۶ متر است. ارتفاع پروفیل های سی پرلین مابین ۱۶۰ تا ۲۴۰ میلی‌متر متغیر است. هر شاخه از پروفیل های سی معمولا بین ۲۳ تا ۵۵ کیلوگرم وزن دارند‌.

تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین

در ادامه‌ی بررسی موضوع تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین به سایر ویژگی های پروفیل سی می‌پردازیم. پروفیل های یاد شده در مواردی با استفاده از ورق های گالوانیزه و گاهی هم توسط سایر ورق های فولادی ساخته می شوند. پروفیل های سی اغلب به صورتی تولید می شوند که در برابر مواردی نظیر خوردگی و رطوبت مقاوم باشند. زیرا فلزات در برابر رطوبت ممکن است دچار آسیب شوند. به همین جهت پایه ی پروفیل های سی پرلین را همان ورق های گالوانیزه می‌دانند.

در مرحله ی اول ساخت پروفیل های سی، ورق ها وارد خط تولید کارخانه می شوند. سپس ورق ها توسط دستگاه های موجود برش می‌خورند. پس از برش خوردن، ورق ها داخل دستگاه رول فرمینگ قرار داده می‌شوند تا در نهایت شکل دهی آن‌ها به انجام برسد. پس از اینکه شکل دهی کامل شد، می توان محصول را برای عرضه به مشتریان وارد بازار کرد.

معرفی پروفیل زد

معرفی پروفیل زد

در بحث تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین جا دارد ویژگی های پروفیل زد را مورد بررسی قرار دهیم. پروفیل زد یک نوع از پروفیل های افقی است. این پروفیل برای پشتیبانی کردن از سازه استفاده می شود.

پروفیل های زد در ساختمان سازی، مهندسی سازه، معماری و سقف های سازه به کار می روند. معمولا در ساختمان های دارای اسکلت فلزی بیشتر از این پروفیل ها استفاده می شود. البته گاهی اوقات شاهد استفاده از پروفیل های زد در سازه های چوبی نیز هستیم. در سازه های چوبی آن‌ها را جایگزین تیرهای نزدیک به هم می کنند.

پروفیل های زد همان‌طور که از شنیدن نام آن‌ها پیداست، ظاهری مشابه با حرف انگلیسی زد دارند. این پروفیل ها به موازات بام ساختمان بر روی سقف نصب می‌شوند. در واقع با نصب پروفیل زد روی سقف از عرشه یا ورق سقف محافظت می‌شود.

این پروفیل ها به نوعی تحت حمایت تیرها و دیوارها هستند. پروفیل های زد از نظر ساختاری به گونه ای هستند که قابلیت تحمل بارهای اضافی عرشه سقف را دارند. به همین جهت از شکم دادن سقف جلوگیری می‌کنند. زیرا با استفاده از آن‌ها سقف دچار افتادگی نخواهد شد.

تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین در قاب ثانویه ساختمان

تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین در قاب ثانویه ساختمان

در این قسمت تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین در قاب ثانویه ساختمان را بررسی می‌کنیم. پروفیل زد در قاب ثانویه ساختمان هم عملکرد خوبی دارد. قاب های ثانویه را با اهدافی نظیر توزیع و انتقال بار به اسکلت اصلی و پی ساختمان می‌سازند.

این قاب به شما کمک خواهد کرد تا سازه ی خود را در برابر حوادثی نظیر طوفان و زلزله محافظت کنید. پروفیل زد باعث می شود تا روکش دیوار چسبندگی کافی را پیدا کند. با نصب این پروفیل ها برای سقف یک پشتیبان اضافه ایجاد خواهد شد. پروفیل های زد می توانند بدون اینکه به مصالح و متریال به کار رفته در ساختمان توجهی داشت باشند، وزن عرشه سقف را به خوبی تحمل کنند.

همچنین با به کارگیری آن‌ها ساختار کلی سقف سازه سفت تر و محکم تر خواهد شد. به کمک پروفیل های زد می توانید بدون نیاز به ستون های متعدد سازه های وسیع تری را بسازید. برای این کار لازم است تا با استفاده از پروفیل ها نسبت به افزایش پایه وسطی و اصلی دهانه سقف اقدام کنید.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم پروفیل های زد در ساخت درب، پنجره، کابینت، نرده های محافظ، داربست ها و قالب های فولادی، نرده های محافظ در بزرگراه ها و… مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که این پروفیل ها را در صنایعی نظیر خودروسازی و تولید وسایل نقلیه نیز به کار می‌برند.

بررسی تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین

بررسی تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین

اینک تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین را بررسی می‌کنیم. اولین تفاوتی که مابین این دو پروفیل وجود دارد مربوط به کاربرد آن‌ها است. معمولا از پروفیل های زد به منظور ساختن تیرچه های سقف و دیوار استفاده می‌کنند. در حالی که پروفیل های سی پرلین کاربرد متفاوتی دارند‌. از این پروفیل ها در دیوار و سقف سازه استفاده می شود تا پوسته ی سازه ساخته شود‌. تفاوت دیگر این دو پروفیل مربوط به زاویه ی آن‌ها می باشد. پروفیل های سی پرلین دارای زاویه ی ۹۰ درجه هستند.

اما پروفیل های زد اینگونه نیستند و زاویه ی آن‌ها کمتر از ۹۰ درجه است. به همین جهت پروفیل های زد انعطاف پذیرتر از پروفیل های سی پرلین هستند‌. این انعطاف پذیری بیشتر باعث می شود تا بتوان از آن‌ها برای مصارف بیشتری استفاده کرد.

بحث تفاوت پروفیل زد با پروفیل سی پرلین را ادامه می‌دهیم. پروفیل های زد این امکان را دارند که به شکل پیوسته بر روی یکدیگر قرار بگیرند. اما این امکان توسط پروفیل های سی میسر نیست. بنابراین برای ساخت دهانه های بلند باید از پروفیل های زد پرلین استفاده کرد. پروفیل های سی و زد از نظر میزان استحکام نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند‌. به طور عمومی می توان گفت که پروفیل های زد پرلین بسیار قوی هستند.

این پروفیل ها می توانند سازه های بسیار سنگین را نیز تحت حمایت خودشان قرار دهند. اما پروفیل های سی پرلین در این مقایسه از استحکام کمتری برخوردار هستند. بنابراین حین انجام عملیات ساخت و ساز ساختمان هایی که سقف های بزرگی دارند یا دارای ظرفیت بار بیشتر هستند از پروفیل های زد پرلین استفاده می‌شود. این استحکام پروفیل های زد باعث می شود تا بتوان آن‌ها را در سازه های صنعتی و کشاورزی هم به کار برد.

قیمت پروفیل زد و سی پرلین در اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع پروفیل زد و پروفیل سی پرلین در سایزها و ضخامت های مختلف با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمایید.