پروفیل مکزیکی یا نگینی چیست و چه خصوصیاتی دارند

پروفیل مکزیکی یا نگینی چیست و چه خصوصیاتی دارند

پروفیل‌ها دسته‌ای از مصالح ساختمانی فولادی هستند که انواع مختلفی دارند. پروفیل مکزیکی یکی از پرکاربردترین پروفیل‌های ساختمانی است.

حال سوال اینجاست که پروفیل مکزیکی یا نگینی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پروفیل مکزیکی یکی از پروفیل‌های مناسب برای چهارچوب درب و پنجره است که با استفاده از ورق‌های گرم و ورق‌های روغنی تولید می‌شود در نتیجه کیفیت بسیار بالایی دارد.

این دسته از پروفیل‌ها جزو پروفیل‌های بسته به حساب می‌آیند و شکل ظاهری آن‌ها باعث شده تا از آن‌ها با نام پروفیل نگینی و پروفیل چهارچوب قاشقی نیز یاد شود.

در مورد خصوصیات این پروفیل‌ها هم لازم به ذکر است که پروفیل مکزیکی به دلیل اینکه از آلیاژهای آهنی تولید شده استحکام و ماندگاری بالایی دارد.

از طرفی تنوع طرح در این محصولات بسیار زیاد است.

همچنین این پروفیل‌ها قابلیت رنگ پذیری دارند که سبب می‌شود هم ظاهر زیباتری داشته باشند و هم یکی از مشکلات مهم آن‌ها که مقاومت پایین آن‌ها در برابر خوردگی است را تا حدودی رفع کند.

همچنین نصب این پروفیل‌ها بسیار ساده است.

از طرفی طول عمر زیادی داشته و مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی و ضربه و حشرات موذی دارند. علاوه بر این وزن پروفیل نگینی بسیار بالاست که سبب می‌شود حمل و نقل آن مشکل باشد.

از نظر سایز بندی نیز این پروفیل‌ها در طول 6.6 متر تولید می‌شوند. از نظر وزن نیز بسته ضخامت پروفیل، وزن آن‌ها بین 24 تا 29 کیلوگرم متغیر است.

لازم به ذکر است که این پروفیل‌ها در دو ضخامت 3.5 و 4 تولید می‌شوند.

پروفیل مکزیکی یا نگینی چیست

کاربردهای کلیدی پروفیل مکزیکی یا نگینی چیست؟

همانطور که ذکر شد پروفیل‌های مکزیکی یکی از انواع پروفیل‌های فولادی است که در ساخت و ساز کاربردهای فراوانی دارد.

مهمترین کاربرد پروفیل مکزیکی، کاربرد در ساخت چهارچوب درب و پنجره است.

این پروفیل‌ها استحکام بالایی دارند و لذا می‌توان از آن‌ها برای ساخت چهارچوب درب استفاده کرد زیرا این پروفیل‌ها تحمل وزن بالای درب و پنجره را دارند.

همچنین استحکام بالای آن‌ها سبب شده تا گزینه‌ای مناسب برای تولید درب‌های ضد سرقت و پنجره‌های پی وی سی باشند.

علاوه بر این از پروفیل مکزیکی در ساخت قاب‌های پنجره‌های فلزی نیز استفاده می‌شود.

مهمترین تفاوت‌های پروفیل فرانسوی با پروفیل مکزیکی یا نگینی چیست؟

هم پروفیل فرانسوی و هم پروفیل مکزیکی از جمله مهمترین پروفیل‌های فولادی هستند که کاربردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف دارند.

مهمترین نقطه اشتراک هر دو پروفیل، استفاده آن‌ها در صنعت ساخت و ساز است.

اما اولین تفاوت میان پروفیل‌های مکزیکی و فرانسوی این است که پروفیل فرانسوی، جزو پروفیل‌های باز و پروفیل مکزیکی جزو پروفیل‌های بسته است و در نتیجه همین موضوع سبب می‌شود که فرایند تولید چهارچوب‌های درب پنجره با هر کدام از این 2 پروفیل کاملا متفاوت باشد.

تفاوت مهم دیگر این دو پروفیل، تفاوت وزن این دو پروفیل است. عموما وزن هر شاخه 6 متری پروفیل مکزیکی، حدود 15 تا 20 درصد بالاتر از وزن پروفیل چهارچوب فرانسوی است.

به عنوان مثال وزن هر پروفیل مکزیکی به طول 6 متر چیزی در حدود 28 تا 29 کیلوگرم است و این در حالی است که وزن هر پروفیل فرانسوی با همان طول چیزی در حدود 24 تا 25 کیلوگرم است.

از طرفی از نظر ضخامت نیز این دو پروفیل با یکدیگر تفاوت‌های مهمی دارند.

ضخامت پروفیل فرانسوی بین 2 تا 2.5 میلی متر است و این در حالی است که پروفیل مکزیکی با ضخامتی در حدود 3.5 تا 4 میلی متر تولید می‌شود و همین موضوع هم سبب می‌شود که استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به پروفیل چهارچوب فرانسوی داشته باشند.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو پروفیل، تفاوت در قیمت آن‌ها است.

پروفیل مکزیکی قیمت بالاتری نسبت به پروفیل مکزیکی دارد که مهمترین دلیلش این است که پروفیل مکزیکی با ورق گرم و ورق‌های روغنی تولید می‌شود اما ورق فرانسوی با ورق سرد تولید می‌شود.

از طرفی تولید پروفیل نگینی با استفاده از ورق‌های روغنی و ورق گرم سبب شده تا این پروفیل‌ها استحکام و کیفیت بالاتری نسبت به پروفیل فرانسوی داشته باشند.

پروفیل مکزیکی

 

اطلاعاتی درباره انواع پروفیل‌های مکزیکی

یکی از نکات مهم در فرایند تولید پروفیل‌های مکزیکی، فرایند خم کاری است.

به صورت کلی پروفیل مکزیکی از نظر نوع خمکاری و شکل ظاهری به دو دسته پروفیل‌های مکزیکی خم بیرون و پروفیل‌های مکزیکی خم درون تقسیم بندی می‌شود.

در پروفیل‌های قاشقی خم بیرون، قوس پروفیل به سمت بیرون است اما در پروفیل‌های مکزیکی خم درون، قوس پروفیل به سمت داخل است.

بسته به نوع خم، کاربردهای این دو دسته از پروفیل‌های چهارچوب قاشقی نیز متفاوت است.

نکات کلیدی در هنگام خرید پروفیل مکزیکی

به هر حال قبل از خرید هر محصولی از جمله پروفیل‌های ساختمانی یکسری نکات کلیدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

اولین نکته مهم در خرید پروفیل، نوع کاربردی است که از آن انتظار دارید.

به هر حال پروفیل مکزیکی هم مانند دیگر انواع پروفیل‌ها یکسری مزایا و معایب دارد.

در نتیجه باید با در نظر گرفتن خصوصیات آن، به این نتیجه رسید که آیا این پروفیل مناسب است یا خیر؟

به عنوان مثال پروفیل مکزیکی از استحکام بالایی برخوردار است اما در برابر رطوبت مقاومت پایینی دارد. در نتیجه استفاده از آن از مواردی که رطوبت زیاد است توصیه نمی‌شود.

دومین پارامتر مهم در هنگام خرید پروفیل مکزیکی، قیمت پروفیل است.

پروفیل مکزیکی از ورق‌های روغنی و ورق گرم تولید می‌شود و در نتیجه قیمت بالایی دارد.

لذا در هنگام خرید این پروفیل‌ها باید این نکته را در نظر گرفت که آیا برای خرید این پروفیل و قیمت بالای آن توجیه اقتصادی خوبی وجود دارد یا نه؟

سومین نکته مهم در خرید پروفیل‌های مکزیکی، برند تولید کننده محصول است.

امروزه برندهای معتبر زیادی در زمینه تولید پروفیل‌های ساختمانی از جمله پروفیل نگینی فعالیت می‌کنند.

با این وجود باید در هنگام خرید، پروفیل را از برندهای معتبر و نام آشنا تهیه کنید زیرا هم کیفیت محصولات تولیدی آن‌ها تضمین شده است و هم اینکه عمدتا خدمات پس از فروش قابل قبولی دارند.

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید پروفیل نگینی باید مد نظر قرار گیرد، شیوه عرضه محصول است، زیرا بر قیمت پروفیل تاثیر مستقیمی دارد.

پروفیل نگینی

 

قیمت پروفیل مکزیکی در اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع لوله و پروفیل در ابعاد و ضخامت های مختلف با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.