پرمصرف ترین سایز لوله جدار چاه کدام است؟

قیمت لوله جدار چاه

پرمصرف ترین سایز لوله جدار چاه کدام است؟

لوله جدار چاه یا لوله جدار، لوله‌ای مشبک است که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی کاربرد دارد. مهمترین مزیت این لوله جلوگیری از ریزش دیواره چاه است ،این دسته از لوله‌های صنعتی در اندازه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند.

عموما لوله جدار از ورق‌های فولادی تولید می‌شود، از جمله پرمصرف ترین سایز لوله جدار چاه می‌توان به لوله فولادی بدون درز، لوله درز مستقیم، لوله اسپیرال و … اشاره کرد، در ادامه اطلاعات کاملتری در خصوص پرمصرف ترین سایز لوله جدار چاه و خصوصیات آن ارائه می‌کنیم.

 

آشنایی با لوله جدار چاه

 

آشنایی با لوله جدار چاه

یکی از مشکلاتی که در زمان حفر چاه و بعد از آن وجود دارد، ریزش چاه است. لذا برای رفع این مشکل از لوله جدار چاه برای جلوگیری از ریزش چاه استفاده می‌شود، عموما با توجه به عمق چاهی که در یک پروژه حفر می‌شود، اندازه لوله جدار نیز متفاوت است.

بسته به عمق چاه، معمولا از چهار تا بیست لوله جدار چاه استفاده می‌شود تا تمام طول چاه با این لوله‌ها پوشانده شده و خطر ریزش چاه به صفر برسد، لازم به ذکر است که لوله جدار چاه هم از جنس فولاد تولید می‌شود و هم پلیمر. از طرفی این لوله‌ها به دو شیوه درزدار و بدون درز تولید می‌شوند

که در این بین، لوله بدون درز کیفیت بالاتری دارد و جزو پرمصرف ترین سایز لوله جدار چاه به حساب می‌آید. از طرفی قیمت لوله جدار بدون درز نیز بالاتر است، ضخامت لوله جدار یکی دیگر از پارامترهای مهم در استحکام و کیفیت لوله جدار چاه است.

 

بهترین انواع لوله جدار

 

بهترین انواع لوله جدار

همانطور که ذکر شد لوله جدار دارای ضخامت‌های متنوعی است. از طرفی قطر این لوله‌های مشبک نیز متغیر هستند.

عموما لوله‌های جدار چاهی در قطر شش تا شانزده اینچ و ضخامت 4 تا 10 میلی متر تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که لوله‌های جدار چاهی با قطر 12 اینچ پرمصرف ترین سایز لوله جدار چاه هستند.

بسته به ضخامت لوله، این دسته از لوله‌های جدار را در 6 دسته طبقه بندی می‌کنند.

لوله‌های جدار چاهی دسته اول

دارای قطر دهانه 12 اینچی هستند. ضخامت این لوله‌ها چیزی در حدود 4 میلی متر است ، این لوله‌های جدار چاهی کم ضخامت‌ترین نوع لوله‌های جدار هستند.

لوله جدار چاهی دسته دوم

تقریبا شباهت زیادی به لوله جدار چاه دسته اول دارند، این لوله‌ها ضخامت بیشتری نسبت به لوله‌های دسته‌ی قبل دارند. ضخامت لوله جدار چاهی دسته دوم 4.37 میلی متر است.

لوله جدار دسته سوم

یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های جدار چاهی هستند، این لوله‌ها دارای قطر داخلی 12 اینچ و ضخامتی در حدود 4.5 میلی متر هستند.

لوله جدار چاهی دسته چهارم

در ضخامت 4.85 میلی متر و قطر خارجی 12 اینچ تولید می‌شوند، ضخامت بالاتر آن‌ها باعث می‌شود تا گزینه‌ای بسیار مناسب برای چاه‌هایی با عمق نسبتا زیاد باشند،

لوله جدار دسته پنجم

لازم به ذکر است که ضخامت این لوله‌ها 5 میلی متر است، قطر دهانه آن‌ها نیز مانند دیگر انواع لوله‌های جدار چاهی 12 اینچ است.

لوله جدار دسته ششم

بیشترین ضخامت را در بین دیگر انواع لوله‌های جدار دارد. ضخامت این لوله‌ها چیزی در حدود 6 میلی متر است ، لازم به ذکر است که لوله‌های جدار را از نظر جنس مواد اولیه هم می‌توان به دو دسته لوله جدار فولادی و پلیمری تقسیم بندی کرد.

در این بین لوله جدار فولادی استحکام بالاتری دارد اما در برابر خوردگی ضعیف‌تر از لوله‌های پلیمری عمل می‌کند. همچنین قیمت و وزن لوله فولادی بالاتر از لوله پلیمری است.

 

 

کاربردهای لوله جدار چاهی

 

 

کاربردهای لوله جدار چاهی

لوله جدار چاه یکی از پرمصرف‌ترین انواع لوله‌های صنعتی هستند. این لوله‌ها به دلیل کیفیت بالایی که دارند در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله مهمترین کاربردهای لوله جدار چاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همانطور که در قسمت‌های قبل ذکر شد، لوله‌های جدار چاه عموما برای جلوگیری از ریزش چاه پس از حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرند :

از لوله جدار چاهی برای جدا کردن قسمت‌ها و طبقات مختلف مخازن صنعتی نیز استفاده می‌شود، به عنوان مثال می‌توان از این لوله‌ها در مخازن نفت و گاز و به منظور جدا کردن آب، نفت و گاز از هم استفاده کرد.

استفاده از لوله جدار چاه به منظور کاهش و حذف هزینه‌های مختلف چاه از جمله هزینه لایروبی و یا تغییر محل چاه بسیار رایج است ، جلوگیری از ایجاد جریان آشفته درون چاه یکی دیگر از مهمترین مزایای لوله‌های جدار چاهی است.

این لوله‌ها با سازماندهی کردن جریان‌های درون چاه از صدمه دیدن دیواره چاه و تخریب آن جلوگیری می‌کنند، استفاده از لوله جدار چاه برای حفاظت و نگهداری از ابزار درون چاه بسیار رایج است. به عنوان مثال پمپ و شلنگ یکی از تجهیزاتی است که در اکثر چاه‌های آب وجود دارد.

لوله جدار با جلوگیری از تخریب دیواره چاه می‌تواند از صدمه دیدن پمپ و دیگر تجهیزات درون چاه جلوگیری کند، جلوگیری از ورود موادی مثل شن، ماسه و … به درون چاه و مخزن یکی دیگر از کاربردهای مهم لوله جدار چاه است. همچنین لوله جدار لایه‌های کم فشار چاه را از لایه‌های پرفشار جدا می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم لوله جدار چاه جلوگیری از وارد شدن سیالات مختلف به چاه است. لذا این لوله‌ها کمک می‌کند تا سیال درون چاه آلوده نشود.

 

 

پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت لوله جدار

 

پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت لوله جدار

پارامترهای متعددی بر روی قیمت لوله جدار چاه تاثیر دارند. اولین پارامتر مهم جنس لوله است.

لوله جدار فولادی قیمت بالاتری نسبت به لوله پلیمری دارد، از طرفی آلیاژ و مواد اولیه‌ای که در تولید لوله جدار مورد استفاده قرار گرفته‌اند نیز بر قیمت این محصولات تاثیر به سزایی دارند.

لازم به ذکر است که در لوله‌های فولادی، لوله‌هایی که بدون درز تولید شده‌اند قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های جدار چاهی درزدار دارند،لوله‌های بدون درز کیفیت بالاتری هم نسبت به لوله جدار چاه درزدار دارند و البته فرایند تولید آن‌ها بسیار مشکل‌تر از لوله‌های درزدار است.

به غیر از این موضوع ضخامت لوله یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده در قیمت لوله جدار است، همچنین قطر لوله نیز در قیمت آن تاثیر دارد.

اصولا هرچقدر ضخامت و قطر لوله بیشتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.

به علاوه پارامترهای دیگری مثل روش عرضه لوله، برند تولید کننده لوله جدار و … نیز بر قیمت این محصولات تاثیرگذار است.

قیمت لوله جدار چاه

براع اطلاع از قیمت انواع لوله جدار چاه در سایزها و ضخامت های مختلف با کارشناسان واحد فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.