محاسبه وزن سوله و مواد اولیه آن

محاسبه وزن سوله و مواد اولیه آن

مقدمه ای بر محاسبه وزن سوله و مواد اولیه آن

در این مقاله قصد داریم‌ توضیحاتی را در خصوص محاسبه وزن سوله و مواد اولیه آن ارائه دهیم. تا انتهای مقاله برای کسب اطلاعات تکمیلی همراه ما باشید. وزن واحد سطح سوله با توجه به عوامل متعددی تعیین می شود. منظور ما از وزن واحد سطح سوله، فشاری است که از طرف ستون ها و سقف سوله به فونداسیون وارد می شود.

در این جا با محدودیت هایی نظیر مکان احداث سوله، تراز جرثقیل و ارتفاع سوله مواجه هستیم. هر چقدر میزان فشار وارده بر کف بیشتر باشد، احتمال بروز حوادث خطرناک هم بیشتر خواهد شد.

عواملی نظیر نوع سقف و متریال آن و همچنین ارتفاع سوله بر میزان فشار وارده موثر هستند. محلی که سوله در آن احداث می شود، می تواند بر وزن واحد سوله اثرگذار باشد. زیرا مواردی مثل دوری و نزدیکی محل به شهر برای انجام عملیات حمل و نقل، نوع خاک، اقلیم و..‌. در این امر دخیل هستند.

نحوه محاسبه وزن سوله

نحوه محاسبه وزن سوله

در این بخش به محاسبه وزن سوله می‌پردازیم. برای اینکه وزن و حجم متریال مصرفی سوله به دست بیاید، از فرمول های مخصوصی استفاده می شود. محاسبه وزن میلگرد، لوله، حجم آهن و… هر کدام از فرمول های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. یکی از راه هایی که به کمک آن می‌توان وزن سوله را محاسبه کرد استفاده از جرثقیل است.

این روش از اهمیت زیادی برخوردار است. این اهمیت در سوله هایی که کاربرد صنعتی دارند هم دو چندان می شود. برای انجام محاسبه ی مذکور به تناژ جرثقیل، ابعاد دهانه ی سوله، استانداردهای زلزله و… نیاز داریم. محاسبات یاد شده با استفاده از نرم افزارهایی نظیر اتوکد، ایتبس و سیف انجام می شوند‌.

اگر بخواهید زیرساخت سوله را محاسبه کنید بهتر است از نرم افزار سیف استفاده کنید‌. برنامه ی دیگری تحت نام sap2000  وجود دارد که به کمک آن می‌توانید، اسکلت سوله را محاسبه کنید.

اجزای سوله از عوامل اثرگذار در محاسبه وزن سوله

اجزای سوله از عوامل اثرگذار در محاسبه وزن سوله

اجزای سوله از عوامل اثرگذار در محاسبه وزن سوله هستند. سوله ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. یکی از این اجزا قاب های اصلی هستند. قاب های اصلی ساختمان متشکل از تیرها و ستون های مختلف است. تیرهای شیب دار و ستون های سوله تشکیل دهنده ی اصلی ترین اجزای سوله است.

در ایران معمولا ستون ها را با ساختار غیر منشوری می‌سازند. هدف از این کار این است که اجرای سوله اقتصادی تر خواهد بود. به دلیل اینکه دهانه ها در سوله بزرگ هستند، ابعاد تیرها و ستون ها هم از پروفیل های موجود در بازار بزرگ‌تر است. به همین خاطر است که نمی توان از پروفیل های موجود در بازار برای ساخت چنین سازه ای استفاده کرد.

در ابتدا لازم است تا ورق ها با توجه به مقاطع مورد نیاز به جهت ساخت تیرها و ستون ها برش داده شوند. پس از انجام این فرایند مقاطع برش خورده به یکدیگر جوش داده می‌شوند. بعد از طی مراحل یاد شده ستون ها از پایین به صفحه ستون متصل می شوند.

همچنین از بالا نیز به صورت اتصال فلنجی به رفتر وصل خواهند شد. لازم به ذکر است که نمی توان در جهت عرضی سوله از سیستم مهاربندی استفاده کرد. علت این است که به دهانه های بزرگ نیاز داریم. در بیشتر اوقات قاب های اصلی سوله را به عنوان قاب های خمشی نیز در نظر می گیرند.

البته در جهت طولی وضعیت متفاوتی را شاهد هستیم. بنابراین می توان از مهاربندی های همگرا در این جهت استفاده کرد.

اجزای سوله

اجزای سوله

از دیگر اجزای سوله که در محاسبه وزن سوله مورد توجه قرار می‌گیرند لاپه ها هستند. یکی دیگر از اجزای اصلی در سوله ها لاپه یا پرلین است. جا دارد کمی در خصوص پرلین و ویژگی های آن‌ صحبت کنیم. به تیرهای فرعی سقف سوله که در فاصله های معین و در راستای طول سوله قرار دارند، لاپه یا پرلین گفته می‌شود.

پرلین از نظر جایگاه مابین قاب های اصلی که پیش از این به آن اشاره کردیم، قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی به کارگیری پرلین ها در سوله این است که آن‌ها وظیفه دارند که وزن پوشش سقف سوله را تحمل کنند. فرآیند اتصال پرلین ها یا لاپه ها به رفتر قاب های اصلی سوله، با استفاده از پیچ ها و نبشی های اتصال دهنده انجام می‌شود.

سگراد یا میل مهارهای سقفی از دیگر اجزای مهم سوله است که به آن اشاره می‌کنیم. پیش از این گفتیم که لاپه ها مقاطعی ناودانی و Z  شکل هستند. به کمک میل مهار، لاپه ها در جهت ضعیف مقاطع نگهداری می شوند. این میل ها که دارای عملکرد کششی هستند، وظیفه ی انتقال نیروی ثقلی را به راس سوله عهده دار می‌باشند.

در حقیقت با انجام عملیات یاد شده حول محور ضعیف پرلین ها، یک لنگر متعادل کننده اعمال می‌شود. در نتیجه از کمانش پیچشی جانبی جلوگیری خواهد شد. به کمک پیچ می توان سگراد را به لاپه متصل کرد.

گیرت و استرات

گیرت و استرات

 لاپه جانبی یا گیرت  از اجزای مهمی است که در بحث محاسبه وزن سوله و مواد اولیه آن به توضیحش می‌پردازیم. گیرت ها همان المان های مفصلی هستند که در جداره ی سوله قرار دارند.

از گیرت ها به منظور نگهداری از دیوارهای سبک وزن سوله استفاده می‌شود. تحمل بار باد و باران ثقلی دیوار توسط گیرت ها صورت می گیرد.

مقاطع ناودانی و Z  شکل که پیش از این به آن اشاره کردیم در گیرت ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیرت ها به همدیگر و ستون ها به شکل مفصلی متصل می شوند. در سوله ها نیروهای بادی نسبت به نیروهای ثقلی بزرگ تر هستند. به همین جهت در طراحی گیرت ها موارد گفته شده را به دلیل اهمیت بالای آن‌ها مورد توجه قرار می‌دهند.

از دیگر مواردی که در بحث محاسبه وزن سوله و مواد اولیه آن باید اشاره کنیم، استرات است. قاب های اصلی سوله با استفاده از استرات ها به یکدیگر متصل می شوند. عملکرد استرات ها را می توان به عنوان مهار طولی قاب ها نیز در نظر گرفت. استرات ها باعث می شوند تا پایداری ستون در برابر کمانش افزایش پیدا کند.

استرات ها به ستون به شکل مفصلی متصل می شوند. مقاطع قوطی شکل مقاطعی هستند که به عنوان استرات آن‌ها را به کار می‌برند. طراحی این قوطی ها برای نیروهای محوری انجام می‌شود. استرات و گیرت از نظر عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. زیرا برای انتقال نیروهای جانبی در راستای طول سوله از استرات ها استفاده می شود.

در حالی که گیرت ها برای نگهداری دیوارهای سبک به کار می‌روند.

مواد اولیه ساخت سوله

پروفیل زد ، ورق کرکره ، پروفیل آبرو ، توری مرغی ، پیچ سرمته ، عرشه فولادی ، قوطی  ، لوله صنعتی ، ورق سیاه ، تیر آهن ، میلگرد ، پشم شیشه و …. مورد استفاده قرار میگیرد برای استعلام قیمت ساخت سوله و قیمت متریال با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس بگیرید.