تیرآهن H چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تیرآهن H چیست و چه کاربردهایی دارد

تیرآهن H چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سوال که تیرآهن H چیست بپردازیم بهتر است ابتدا با انواع تیرآهن آشنا شویم،  تیرآهن یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد.

تیرآهن انواع متعددی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به تیرآهن زنبوری، تیرآهن IPE، تیرآهن IPB و INP و تیرآهن بال پهن یا تیرآهن H اشاره کرد.

 هاش یکی از پرکاربردترین انواع تیرآهن ساختمانی است که از دو بال پهن و یک جان تشکیل شده است.

هنگامی که این تیرآهن را به صورت افقی قرار دهیم، شکل H انگلیسی به چشم می‌خورد و دلیل نامگذاری این تیرآهن هم همین موضوع است. در تیرآهن بال پهن، جان تیرآهن وظیفه استقامت در برابر نیروی برشی و بال آن وظیفه مقاومت در برابر گشتاور خمشی را بر عهده دارد.

تیرآهن H در دسته تیرآهن‌های IPE قرار می‌گیرد. با این وجود در تیرآهن IPE طول بال تقریبا نصف ارتفاع تیرآهن است اما در تیرآهن هاش، طول بال و ارتفاع تیرآهن تقریبا با هم برابر است.

در خصوص کاربردهای تیرآهن هاش لازم به ذکر است که این تیرآهن در ساختمان‌های ضد زلزله کاربرد فراوانی دارد.

این نوع تیرآهن به دلیل سطح مقطع پهنش، تنش کمتری را به سقف انتقال می‌دهد در نتیجه استفاده از آن در ساختمان‌های ضد زلزله بسیار رایج است.

همچنین این تیرآهن به دلیل اندازه‌های بسیار بلندی که دارد در برج سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تیرآهن H در پالایشگاه‌ها برای ساخت بست تیرآهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که از آن برای ساخت خرپا هم استفاده می‌شود. به علاوه استحکام بالای آن و طول بلندش باعث شده تا گزینه‌ای مناسب برای ساخت پل‌ها باشد.

تیرآهن H چیست

تاریخچه تیرآهن‌های بال پهن

تاریخچه استفاده از تیرآهن‌های معمولی به حدود 330 سال پیش یعنی سال 1792 میلادی برمی‌گردد.

این تیرآهن‌ها برای اولین بار در کارخانه چارلز بک در انگلیس تولید و کم کم در حوزه ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفت.

با این وجود تیرآهن بال پهن، حدود 116 سال بعد و در سال 1908 توسط کمپانی بیت اللحم تولید شد.

این دسته از تیرآهن‌ها به دلیل مزایای قابل توجه‌شان نسبت به تیرآهن‌های معمولی مورد توجه قرار گرفتند.

مهمترین مزیت این تیرآهن‌ها استحکام بالای آن‌ها و مقاومت در برابر نیروی برشی و خمشی بود که سبب شد استفاده از تیرآهن بال پهن رواج بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی داشته باشد.

مزایا و معایب تیرآهن H چیست؟

تیرآهن بال پهن هم مانند دیگر انواع تیرآهن مزایا و معایبی دارد. در پاسخ به این سوال که مزایای تیرآهن H چیست؟

باید بگوییم که این تیرآهن به دلیل بزرگترین بودن سطح مقطعش می‌تواند به عنوان ستون و تکیه گاه مورد استفاده قرار گیرد.

از طرفی این تیرآهن در برابر حرکات و رانش زمین و نیروهای برشی و خمشی مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل در ساختمان‌های ضد زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مزایای تیرآهن بال پهن سرعت نصب بالای این تیرآهن است که برای پروژه‌های عظیم بسیار مناسب است.

همچنین این تیرآهن کاربردهای فراوانی دارد و در کشتی سازی، سد سازی، پل سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه با استفاده از تیرآهن هاش می‌توان میزان مصرف تیرآهن را کاهش داد و در هزینه‌های عملیاتی صرفه جویی کرد.

با این وجود تیرآهن بال پهن معایبی نیز دارد. این تیرآهن در دماهای بالا مقاومت پایینی از خود نشان می‌دهد.

از طرفی جوشکاری این تیرآهن در سازه‌های فولادی بسیار مشکل‌تر بوده و هزینه‌ی بالاتری نیز دارد. همچنین تیرآهن H مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد.

مزایا و معایب تیرآهن هاش

بهترین انواع تیرآهن H چیست؟

تیرآهن هاش انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

تیرآهن بال پهن سبک:

این تیرآهن که از آن با نام تیرآهن IPBL هم یاد می‌شود یکی از سبک وزن‌ترین انواع تیرآهن است. سایز این تیرآهن چیزی در حدود 100 تا 1000 میلی متری است. همچنین ارتفاع تیرآهن هاش سبک 96 تا 990 میلی متر است. لازم به ذکر است بال این تیرآهن 100 تا 300 میلی متر است.

تیرآهن بال پهن سنگین:

این تیرآهن که با نام IPB هم شناخته می‌شود طبق استاندارد فولاد کشور آلمان تولید می‌گردد. این تیرآهن ارتفاعی در حدود 10 تا 100 سانتی متر و طول بال 10 الی 30 سانتی متر تولید می‌گردد.

تیرآهن بال پهن فوق سنگین:

این تیرآهن با علامت اختصاری V شناخته می‌شود که بیانگر وزن بالای آن است. این تیرآهن نیز مانند تیرآهن بال پهن سنگین در سایز 100 تا 1000 میلی متر و ارتفاع سطح مقطع 120 تا 1008 میلی متر و همچنین طول بال 106 تا 302 میلی متر تولید می‌شود.

کاربردهای تیرآهن بال پهن

برترین تولید کنندگان تیرآهن‌های هاش

امروزه کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید این دسته از تیرآهن‌ها فعالیت می‌کنند. مهمترین کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن بال پهن در کشور عبارتند از:

کارخانه ذوب آهن اصفهان:

این کارخانه در سال 1350 شروع به کار کرد و یکی از بزرگترین کارخانه‌های فعال در زمینه تولید مقاطع فولادی است. در کارخانه‌ی ذوب آهن، تیرآهن H مطابق با استاندارد ملی ایران تولید می‌شود. معمولا سایز تیرآهن بال پهن تولیدی کارخانه‌ی ذوب آهن، 12 الی 30 است.

کارخانه فولاد غرب آسیا:

این کارخانه در زمینه تولید تیرآهن H مطابق با استاندارد DIN 1025-5 فعالیت می‌کند.

کارخانه فولاد البرز ایرانیان:

این کارخانه که با نام فایکو نیز شناخته می‌شود یکی از کارخانه‌های معتبر فعال در زمینه تولید تیرآهن هاش در کشور است. تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه دارای ضخامت 14 تا 24 هستند.

کارخانه جهان فولاد غرب:

این کارخانه در کرمانشاه فعالیت دارد.

انواع تیرآهن H

بهترین شیوه برای تیرآهن H چیست؟

امروزه روش‌های مختلفی برای خرید تیرآهن بال پهن وجود دارد که مهمترین آن‌ها خرید تلفنی، خرید حضوری و خرید اینترنتی هستند. اما سوال اینجاست که بهترین روش خرید تیرآهن H چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خرید اینترنتی بهترین گزینه برای خرید این محصولات به حساب می‌آید زیرا در این روش خبری از حضور دلالان نیست و می‌توان محصول را به صورت مستقیم از تولید کننده دریافت کرد.

در نتیجه قیمت تیرآهن برای مشتری بسیار مناسب‌تر از قیمت بازار خواهد بود.

پارتاک فولاد فرهنگ یکی از معتبرترین مراکز اینترنتی در زمینه فروش و صادرات انواع محصولات فولادی از جمله تیرآهن هاش است و از همین طریق می‌توانید برای خرید این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی اقدام نمایید.