تحلیل و مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن

تحلیل و مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن

در این مقاله قصد داریم به مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید. لوله جدار چاه یکی از انواع لوله های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است. این لوله در ابعاد و ضخامت های گوناگونی تولید و عرضه می شود.

لوله جدار چاه می تواند هم به شکل بدون شیار و هم به شکل شیاردار یا مشبک باشد. این دو نوع از لوله جدار چاه به لحاظ شکلی از یکدیگر متفاوت هستند. لوله های جدار چاه مشبک بر روی خود، شیارهای عمودی شکل دارند.

معمولا از این لوله ها به منظور حفاری چاه های عمیق برای منتقل کردن آب استفاده می‌کنند. با به کار بردن لوله های یاد شده امکان وقوع خطرات احتمالی نظیر ریزش دیواره چاه کاهش پیدا می‌کند.

لوله های جدار چاه یکی از ابزارهای کاربردی و در عین حال مقرون به صرفه در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شوند‌. لوله های مذکور علاوه بر داشتن وزن مناسب از استحکام خوبی نیز برخوردار هستند. به همین جهت طول عمر آن‌‌ها هم زیاد است.

لوله های جدار چاه از نظر ظاهری شبیه به استوانه های توخالی است. لوله های جدار چاه که از جنس فولادی هستند، توسط دستگاه تغییر شکل می دهند.

در نهایت توسط الکترومغناطیس دو سر لوله به یکدیگر جوش خواهد خورد. معمولا اکثر لوله های جدار چاه فولادی که در بازار وجود دارند به این روش تولید می شوند.

مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن با محوریت ویژگی‌های لوله جدار چاه فلزی

 

مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن با محوریت ویژگی‌های لوله جدار چاه فلزی

در بحث مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن جا دارد به بررسی مشخصات لوله جدار چاه فلزی بپردازیم. این لوله ها می توانند به دو روش مختلف تولید و عرضه شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا این دو روش را برایتان تشریح کنیم.

در روش اول ورق های فلزی را با استفاده از روش نورد گرم در امتداد محور قرار می دهند. البته این لوله ها که گفتیم استوانه ای شکل هستند، بعد از نورد لوله ها خم می شوند. درزی که در اثر این فرایند به وجود آمده است نیز باید جوشکاری شود.

اما روش دومی نیز برای تولید لوله جدار چاه آهنی وجود دارد که آن را توضیح می دهیم. در این روش ورق های فلزی به شکل زاویه دار و همراه با درزهای مارپیچی پیچانده می شوند.‌

در نهایت کار نیز درزهای لوله به صورت مارپیچی مورد جوشکاری قرار می گیرند و لوله تشکیل می شود.

 

مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن با محوریت ویژگی‌های لوله جدار چاه پلی اتیلن

به مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن با محوریت لوله جدار چاه پلی اتیلن می پردازیم‌.

لوله جدار چاه پلی اتیلن نوع دیگری از لوله جدار چاه است که از نوع فلزی، کاملا متفاوت می باشد. لوله های جدار چاه پلی اتیلن نسبت به نوع فلزی دیرتر وارد بازار شده اند.

این لوله ها از یک سری مزایای خاصی برخوردار هستند که علت محبوبیت آن‌ها است. لوله های پلی اتیلن یا پی وی سی در برابر خوردگی مقاومت خیلی خوبی دارند.

همچنین به دلیل وزن سبکی که دارند خیلی راحت جا به جا می شوند. هزینه‌ی این لوله ها پایین است. به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارند.

در بحث مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن جا دارد اشاره کنیم که لوله های جدار چاه پلی اتیلن بادوام هستند. علاوه بر تمامی مزایایی که در خصوص این لوله ها بیان کردیم، این لوله ها از مزایای زیست محیطی هم برخوردار هستند‌.

مثلا چون غیر سمی می باشند، باعث ایجاد آلودگی در آب نمی شوند. لوله های پلی اتیلن علاوه بر اینکه به راحتی جا به جا می شوند، می توانند به آسانی نصب شوند. جالب است بدانید که می توان از این لوله ها برای عمقی معادل ۵۰۰ متر هم استفاده کرد.

مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن با محوریت ویژگی‌های لوله جدار چاه پلی اتیلننکاتی در باب انواع لوله جدار چاه

پس از بررسی مقایسه لوله جدار چاه آهنی با پلی اتیلن جا دارد نکاتی را در باب انواع لوله جدار چاه مطرح کنیم.

از لوله های جدار چاه معمولا به منظور مصارف مختلفی نظیر انتقال آب آشامیدنی در سطوح شهری و روستایی استفاده می شود.

این لوله ها در چاه های عمیق مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها در پروژه های انتقال آب بزرگ نیز کاربرد دارند.

از نظر وزنی لوله های جدار چاه ابعاد و ضخامت های گوناگونی دارند. می توانید با توجه به نیاز خود، نوع مصرف و مسافت مدنظر، بهترین لوله جدار چاه متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

لوله های جدار چاه که به صورت مشبک هستند، در ضخامتی معادل با ۱۰ اینچ و سایزی معادل با ۴ میلی‌متر به بالا تولید و عرضه می شوند.

به صورت عمده لوله های جدار چاه سایزی مابین ۸ تا ۱۶ اینچ دارند. که طول آن‌ها هم بین ۶ تا ۱۲ متر متغیر است.

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در انتخاب لوله جدار چاه مورد توجه قرار دهید ضخامت لوله و کیفیت جوش آن است. معمولا لوله هایی که ضخامت بیشتری دارند و کیفیت جوش آن‌ها بالاتر است طول عمر و دوام بیشتری دارند.

به همین جهت است که در مناطق دارای آب ترش یا آب اسیدی از لوله هایی که ضخامت بیشتری دارند، استفاده می شود. در خصوص کیفیت جوش لوله هم باید این نکته را اشاره کنیم که محل جوش باید بدون درز و یکنواخت باشد.

در تمامی طول لوله لازم است که دو سر ورق به صورت جوش خورده باشند. اگر لوله دارای درز باز باشد، در زمره ی لوله های درجه ۲ قرار می گیرد.

نکاتی در باب انواع لوله جدار چاه

مشبک کردن لوله های جدار چاه

لوله های جدار چاه می توانند به صورت مشبک یا شیار دار نیز عرضه شوند. شیارهایی که بر روی لوله جدار چاه وجود دارند، محلی برای ورود آب از ناحیه ی دیواره چاه هستند که به داخل چاه وارد می شوند.

معمولا لوله هایی که محل ورود آب از دیواره ها هستند را به صورت مشبک می سازند. این لوله ها معمولا همان لوله های انتهایی چاه می‌باشند. قبل از اینکه لوله ها به صورت مشبک در بیایند باید برخی از عوامل مورد توجه واقع شوند.

در حقیقت حفار منطقه به طریق تجربی مشخص می کند که چند متر از لوله مشبک سازی شود.

این مسئله که چند ردیف شیار زده شود هم باید توسط کارشناس تعیین شود.‌ اما عموما تعداد شیارها بین ۸ تا ۱۲ ردیف است که البته می تواند بیشتر هم باشد.

مشبک کردن لوله های جدار چاه

قیمت لوله جدار چاه اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع لوله جدار چاه در سایزها و ضخامت های مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه  با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.