آشنایی با سایز های مختلف لوله جدار چاه

آشنایی با سایز های مختلف لوله جدار چاه

آشنایی با سایز های مختلف لوله جدار چاه

موضوع این مقاله آشنایی با سایز های مختلف لوله جدار چاه است. اما قبل از اینکه بخواهیم درباره سایز های مختلف لوله جدار چاه صحبت کنیم، بد نیست ابتدا با لوله جدار آشنا شویم.

لوله جدار یک لوله استوانه‌ای و فلزی است که به عنوان نگهدارنده چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته امروزه لوله‌های جدار چاه از جنس مواد پی وی سی نیز ساخته می‌شوند و کاربردهای فراوانی دارند.

اما در خصوص سایز های مختلف لوله جدار چاه لازم به ذکر است که این لوله‌ها در سایزهای 6 تا 16 اینچی تولید می‌شوند.

لوله جدار چاه 6 اینچ در سه ضخامت 5، 6 و 8 اینچی تولید می‌شوند.

همچنین لوله جدار در سایز 8 اینچ و با ضخامت‌هایی مشابه ضخامت لوله‌های 6 اینچی تولید شده و عموما برای چاه‌های خانگی کاربرد دارد.

لوله‌های جدار چاه در سایزهای 10، 12، 14 و 16 اینچی نیز تولید می‌شوند. لوله جدار 14 اینچ از نظر ضخامت، تنها در ضخامت 6 اینچ تولید می‌شود.

از طرفی لوله جدار 16 اینچی با ضخامت 5 اینچ تولید شده و در بازار عرضه می‌گردد.

در ادامه اطلاعات کامل‌تری در خصوص سایز های مختلف لوله جدار چاه و خصوصیات این دسته از لوله‌ها ارائه خواهیم کرد. پس این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

سایز های مختلف لوله جدار چاه

اطلاعاتی مختصر درباره لوله جدار چاه

در هنگام حفر چاه، یکی از مشکلاتی که به وجود می‌آید، ریزش چاه است. بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از لوله جدار است.

بسته به عمق چاه، از چهار تا شش لوله جدار چاه استفاده می‌شود تا عمق چاه به صورت کامل پوشانده شده و خطر ریزش چاه به حداقل برسد.

از نظر شکل ظاهری، لوله جدار چاه به دو دسته لوله جدار صاف و بدون شیار و لوله مشبک تقسیم بندی می‌شود.

لوله‌های جدار مشبک برای چاه‌هایی که مایعاتی مانند آب از آن‌ها عبور می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیارها و سوراخ‌های موجود بر روی این لوله‌ها باعث عبور آب و مایعات می‌شوند اما از جابجا شدن شن، ماسه و ذرات ریز جلوگیری می‌کنند و در نتیجه چاه از خطر ریزش مصون می‌مانند.

لوله جدار از ورق‌های آلیاژی خاصی تولید می‌شود و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارد. همچنین این لوله‌ها از مقاومت خوبی در برابر فرسایش برخوردارند و طول عمر بالایی دارند.

این لوله‌ها بسته به شرایط چاه بین 25 تا 50 سال عمر می‌کنند.

لازم به ذکر است که لوله جدار در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شود که در این بین لوله جدار بدون درز از کیفیت بالاتری برخوردار است و استحکام و مقاومت خوبی دارد.

لوله جدار چاه شیاردار یا مشبک

مهمترین کاربردهای لوله‌های جدار چاه

یکی از پرمصرف‌ترین انواع لوله‌های صنعتی، لوله جدار چاه است. از این لوله‌ها برای جلوگیری از ریزش چاه بعد از حفاری استفاده می‌شود اما علاوه بر این، کاربردهای دیگری نیز دارند.

استفاده از لوله جدار چاه برای جدا کردن قسمت‌های مختلف مخازن صنعتی نیز رایج است و این لوله‌ها خصوصا در مخازن نفت و گاز و برای جدا کردن آب و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از ایجاد جریان‌های آشفته درون چاه از لوله جدار استفاده می‌شود.

علاوه بر این، استفاده از لوله جدار چاه برای حفاظت از تجهیزات داخل چاه مانند پمپ و شلنگ نیز رایج است.

از طرفی با استفاده از لوله جدار می‌توان لایه‌های کم فشار چاه را از لایه‌های پرفشار آن جدا نمود.

پارامترهای تاثیرگذار در تعیین قیمت لوله جدار چاه

پارامترهای متعددی بر روی قیمت لوله جدار چاه تاثیرگذارند. اولین پارامتر مهم جنس لوله جدار چاه است. لوله جدار در دو دسته فولادی و پلیمری تولید می‌شود.

در این بین، لوله‌های فولادی قیمت بالاتری دارند. همچنین سایز، ضخامت و ابعاد لوله جدار نیز از جمله‌ی دیگر پارامترهای تاثیرگذار در قیمت لوله جدار فلزی هستند.

هر چقدر لوله از ضخامت و اندازه بالاتری برخوردار باشد، وزن بالاتری داشته و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارد.

در کنار این موارد، نوع لوله نیز در تعیین قیمت آن موثر است. همانطور که ذکر شد لوله جدار در دو نوع درزدار و بدون درز یا مانیسمان تولید می‌شود.

در این بین لوله درزدار از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

همچنین پارامترهای دیگری مانند شیوه عرضه لوله، قیمت جهانی فولاد و مواد پی وی سی، برند تولید کننده لوله جدار و … نیز بر قیمت این محصولا تاثیر به سزایی دارند.

قیمت لوله جدار چاه

خرید مستقیم انواع مختلف لوله جدار چاه

یکی از مهمترین روش‌ها برای خرید محصولات مختلف از جمله لوله جدار چاه، خرید اینترنتی است.

خرید اینترنتی دارای مزایای قابل توجهی از جمله تضمین سلامت و کیفیت لوله جدار، قیمت مناسب‌تر به دلیل عرضه مستقیم کالا، سادگی فرایند خرید و …. است.

پارتاک فولاد فرهنگ یکی از معتبرترین مراکز اینترنتی فعال در زمینه عرضه انواع مختلف محصولات فولادی از جمله لوله جدار چاه مشبک و بدون شیار است و از این طریق می‌توانید برای خرید این دسته از لوله‌های صنعتی اقدام کنید.

همچنین از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت می‌توانید با مشاورین ما ارتباط گرفته و اطلاعات کاملتری در خصوص لوله‌های جدار چاه و قیمت روز این دسته از لوله‌های صنعتی به دست بیاورید.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص سایز های مختلف لوله جدار چاه صحبت شد. به صورت کلی لوله جدار در دو نوع فولادی و پلیمری و در سایزهای 6 تا 16 اینچی تولید می‌شوند.

از نظر قطر، لوله‌های 6 تا 12 اینچی در قطرهای 5، 6 و 8 میلی متر تولید می‌شوند. همچنین لوله 14 اینچی با قطر 6 و لوله 16 اینچی با قطر 5 میلی‌متر تولید و عرضه می‌گردد.

لازم به ذکر است که لوله جدار چاه از نظر شکل ظاهری در دو نوع لوله مانیسمان یا بدون درز و لوله درزدار تولید می‌شود.

در این بین لوله بدون درز از کیفیت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار برخوردار است. البته لوله‌های جدار چاه مانیسمان قیمت بالاتری هم دارند.

از لوله جدار چاه برای جلوگیری از ریزش چاه پس از حفاری استفاده می‌شود. علاوه بر این، استفاده از لوله جدار برای جدا کردن قسمت‌های مختلف مخازن صنعتی، جلوگیری از ایجاد جریان آشفته درون چاه، حفاظت از تجهیزات داخل چاه مانند پمپ و شلنگ و … نیز رواج زیادی دارد.