وزن و سایز انواع لوله جدار چاه چگونه است؟

وزن و سایز انواع لوله جدار چاه چگونه است

وزن و سایز انواع لوله جدار چاه چگونه است؟

امروز قصد داریم در خصوص وزن و سایز انواع لوله جدار چاه با یکدیگر صحبت کنیم. در ابتدا جا دارد توضیحاتی را در خصوص لوله جدار چاه، کاربرد و ویژگی های آن مطرح کنیم‌. برای کسب اطلاعات جامع در این خصوص تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لوله جدار چاه یک نوع لوله ی غالبا استیل است که توخالی می باشد. این لوله بر روی خود شیارها و سوراخ هایی دارد که حالت برجسته ای به لوله داده اند. لوله های جدار چاه را داخل چاه قرار می دهند تا اینکه از خطراتی نظیر ریزش دیواره ی چاه جلوگیری شود.

اگر چاه مورد نظر سایز استانداردی داشته باشد، به صورتی که در ادامه خواهیم گفت عملیات لوله گذاری انجام خواهد شد. معمولا در عملیات حفاری از ۴ الی ۵ لوله جدار چاه استفاده می شود.

به ادامه ی بحث در خصوص وزن و سایز انواع لوله جدار چاه می‌پردازیم. لوله های اولی که در حین عملیات آن ها را به کار می بریم تحت عنوان لوله های هادی شناخته می شوند. معمولا لوله های هادی حدود ۴۰ الی ۴۳ اینچ قطر دارند.

طول لوله های هادی معادل با ۵ متر است و این طول را از زمین در نظر می گیرند. لوله ی دیگری نیز به نام لوله ی آستری وجود دارد که به عنوان آخرین لوله وارد چاه می شود. قطر این لوله هم حدودا معادل با 10 الی 14 اینچ است.

زمانی که اقدام به نصب لوله های جدار چاه می کنید باید این نکته را مد نظر خود قرار دهید که لازم است لوله تمام ستون چاه را تحت پوشش خود قرار دهد. اگر قبلا از لوله جدار چاه استفاده شده، باید آن هم تحت پوشش لوله ی جدید قرار داده شود.

انجام عملیات نصب با توجه به وزن و سایز انواع لوله جدار چاه

 

انجام عملیات نصب با توجه به وزن و سایز انواع لوله جدار چاه

در این بخش انجام عملیات نصب لوله را با توجه به وزن و سایز انواع لوله جدار چاه بررسی می‌کنیم. لوله های جدار چاهی که پس از لوله ی اول وارد چاه می شوند، حدود ۱۳ متر هستند‌. این لوله ها پس از اینکه به همدیگر پیچ داده می شوند، به شکل لوله جدار چاه در می آیند و سرانجام همراه یکدیگر آن‌ها را وارد چاه می کنند.

زمانی که تمام لوله های مد نظر وارد چاه شدند، نوبت این است که عملیات سیمان کاری انجام شود. انجام عملیات سیمان کاری باید بین چاه و دیواره ی آن انجام شود. انجام این عملیات باعث می شود تا اینکه لوله استحکام و مقاومت کافی را پیدا کند.

اینکه چه تعدا لوله ی جدار چاه مورد استفاده قرار گیرد، بستگی به پروژه ی مورد نظر دارد. اما غالبا ۴ الی ۶ لوله جدار چاه معمولا در هر پروژه ی حفاری باید مورد استفاده قرار گیرد.

طول لوله های جدار چاه معمولا ۶ تا ۱۲ متر است. اگر لوله جدار چاه آهنی را انتخاب کرده باشید، می توانید آن را در ضخامت های ۴ الی ۶ میلی‌متر تهیه کنید. لوله های فولادی طی فرایندی که اکستروژن نامیده می شود، به لوله های جدار چاه تبدیل می شوند.

معمولا زمانی که لوله های جدار چاه را از نزدیک مشاهده کنید، شکاف ها و محل های جوش روی آن‌ها دیده نمی‌شوند. لوله های جدار چاه می توانند به شیوه های دیگری علاوه بر فرایند اکستروژن تولید شوند.

کاربردهای مختلف لوله های جدار چاه

پس از بررسی عملیات نصب با توجه به وزن و سایز انواع لوله جدار چاه کاربردهای مختلف این محصول را ذکر می‌کنیم. لوله جدار چاه همانند سایر ابزارهای فولادی کاربردهای گوناگونی دارند که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از کاربردهای اصلی لوله جدار چاه این است که به آبرسانی کمک می کند. آبرسانی در موقعیت های مختلف اعم از موقعیت های شهری و روستایی توسط این لوله ها انجام می شوند. به دلیل استاندارد بودن این لوله ها انتقال آب از این طریق بسیار بهداشتی هستند.

زیرا باکتری ها در لوله های جدار چاه رشد نمی کنند. با نصب لوله های مذکور دیگر مواد ناخواسته وارد چاه نمی شوند. همچنین با استفاده از لوله های جدار چاه طول عمر مفید چاه افزایش پیدا می کند. شیارهای v  شکل که روی لوله های جدار چاه وجود دارند، مسدود نمی شوند‌.

کاربردهای مختلف لوله های جدار چاه

تولید محصول با توجه به وزن و سایز انواع لوله جدار چاه

در این قسمت به تولید محصول با توجه به وزن و سایز انواع لوله جدار چاه اشاره می‌کنیم. لوله جدار چاه به روش های مختلفی ساخته می شود که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. لوله های جدار چاه فولادی نوعی فولاد درزدار و شیاردار هستند.

این لوله ها به شیوه ی نورد سرد ورق سیاه پس از انجام برش های لازم ساخته می شوند. در نهایت درز کار نیز جوشکاری می شود. البته گاهی اوقات به جای لوله های جدار چاه از لوله هایی به نام لوله های اسپیرال استفاده می کنند.

این لوله ها روش تولیدشان مشابه با روش تولید لوله های درزدار معمولی است. اما تفاوتی که ما بین دو لوله ی فوق وجود دارد این است که برای تولید لوله های اسپیرال ورق سیاه به شکل مارپیچی خم می شود.

لوله های جدار چاه فلزی که به صورت مشبک هستند، یک مرحله ی اضافی در تولید خود دارند. در لوله های جدار چاه آهنی مشبک به صورت دستی یا لیزری شیارهایی روی لوله ایجاد می شود. البته خیلی فرقی ندارد که این شیارها توسط کدام یک از دو روش مذکور ایجاد شوند.

در هر حال عملکرد لوله ها یکسان است اما ممکن است از نظر ظاهری تفاوت های جزئی داشته باشند. برای ساخت لوله های جدار چاه از ورق های آلیاژی استفاده می شود. فولاد آلیاژی در درون خود ترکیباتی دارد که باعث می شود در نهایت لوله مقاومت خوبی در برابر رطوبت داشته باشد.

مزایای استفاده از لوله های جدار چاه

مزایای استفاده از لوله های جدار چاه

پس از بررسی تولید محصول با توجه به وزن و سایز انواع لوله جدار چاه مزایای این محصول را بررسی می کنيم. استفاده از لوله های جدار چاه یک سری مزایایی را با خود به همراه دارد. یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از لوله های جدار چاه مقاومت در برابر رطوبت و ایجاد خوردگی است.

این لوله ها را حتی در طبقات مختلف مخازن صنعتی هم مورد استفاده قرار می دهند. به همین جهت کاربرد آن‌ها محدود به استفاده در جدار چاه نیست. اگر از لوله های جدار چاه استفاده شود، در نهایت هزینه هایی مثل لایروبی چاه به شدت کاهش پیدا می کند.

بعلاوه این لوله ها می توانند از ابزار آلات درون چاهی نظیر لوله مغزی و… محافظت کنند. همچنین لوله های فوق الذکر جلوی نفوذ سیالات و اجرام اضافی را به داخل چاه می گیرند.

مزایای استفاده از لوله های جدار چاه

قیمت لوله جدار چاه اصفهان

برای اطلاع از قیمت انواع لوله جدار چاه در سایزها و ضخامت های مختلف تولید شده از ورق سیاه فولاد مبارکه  با کارشناسان فروش شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.