تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 در چیست؟

تفاوت میلگرد

تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 در چیست؟

در خصوص تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 لازم به ذکر است که هر کدام از این میلگردها از نظر شکل ظاهری، ابعاد، وزن و خصوصیات مکانیکی تفاوت‌های زیادی دارند.

میلگرد به فولادهایی با سطح مقطع دایره‌ای شکل و نسبت طول به قطر زیاد گفته می‌شود.

میلگردها به صورت کلی به دو دسته آجدار و بدون آج یا ساده تقسیم بندی می‌شوند.

میلگرد a1 در دسته میلگردهای ساده و میلگردهای گرید a2 وa3 و a4 در دسته میلگردهای آجدار قرار می‌گیرند.

در ادامه به صورت کامل به تفاوت‌های هر کدام از این میلگردها می‌پردازیم.

تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 از نظر شکل ظاهری

تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 از نظر شکل ظاهری

یکی از تفاوت‌های کلیدی گریدهای مختلف میلگرد، تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 از نظر خصوصیات ظاهری و ساختار مکانیکی آن‌ها است.

در کارگاه‌های تولید میلگرد ساختمانی از لحاظ رده مکانیکی، چهار نوع میلگرد a1 تا a4 داریم. میلگردهای گرید a1 دارای سطح مقطعی نرم و بدون آج هستند.

این میلگردها قابلیت جوشکاری و تغییر شکل دارند که یک مزیت کلیدی آن‌ها به حساب می‌آید.

همچنین استحکام کششی میلگرد a1 برابر 360 مگاپاسکال بوده و حداقل عملکرد مجاز آن حدود 240 مگاپاسکال است. سطح میلگرد گرید a1 کاملا نرم و صیقلی است.

میلگردهای گرید a2 دارای سطح مقطع نیمه سخت و همراه با آج ساده هستند. این میلگردها دارای استحکام کششی 500 بوده و حداقل عملکرد مجاز آن‌ها چیزی در حدود 340 مگاپاسکال است.

همچنین میلگرد گرید a2 در سایزهای مختلف از 8 میلی متر تا 40 میلی متر تولید می‌شود. در این بین میلگردهای گرید a2 با قطر 8، 10 و 14 بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میلگردهای گرید a3 دارای مقطع سخت همراه با آج‌های ترکیبی هستند. این میلگردها دارای استحکام کششی 600 مگاپاسکال بوده و حداقل عملکرد مجاز آن 400 مگاپاسکال است.

همچنین میلگردهای گرید a4 مقطعی سخت همراه با آج‌های مرکب دارند و عموما برای مواردی که استحکام بالایی نیاز است استفاده می‌‎شوند.

این میلگردها قدرت عملکردی در حدود 500 مگاپاسکال دارند

تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 از نظر خصوصیات مکانیکی

تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 از نظر خصوصیات مکانیکی

میلگرد گرید a1 دارای سطح مقطعی بدون آج است لذا از آن‌ها با نام میلگرد ساده هم یاد می‌شوند. همچنین نام آئین نامه‌ای این میلگردها F240 است و در رده مقاومتی 240 قرار می‌گیرند.

این میلگردها دارای تغییرات پلاستیکی در حدود 25 درصد هستند. بیشترین میزان استفاده از میلگرد گرید a1 برای آهنگری و جوشکاری است که دلیل آن میزان کربن پایین این میلگرد‌‎ها می‌باشد.

همچنین میلگردهای گرید a2 در رده میلگردهای آجدار قرار می‌گیرند. از لحاظ طبقه بندی در دسته S340 قرار داشته و جزء میلگردهای نیمه سخت هستند.

در میلگردهای گرید a2، آج‌ها به صورت مارپیچ دور میله طولی پیچیده شده‌اند. لازم به ذکر است که این میلگردها دارای مقاومت بهتری نسبت به میلگرد گرید a1 می‌باشند.

از نظر تغییر شکل پلاستیک هم این محصولات در حدود 19 درصد تغییر شکل داشته و برعکس میلگرد نوع اول برای جوشکاری مناسب نیستند.

لازم به ذکر است که از این میلگردها در صنعت ساختمان و برای مواردی که استحکام برشی نیاز است استفاده می‌شود. میلگردهای گرید a2 در مواردی مانند خاموت‌ها و کمرکش‌های دیوارهای برشی قابل استفاده‌اند.

تفاوت میلگرد a2 و a3

تفاوت میلگرد a2 و a3

از طرفی میلگردهای گرید a3 جزو میلگردهای نیمه سخت بوده و در دسته میلگردهای آجدار جای می‌گیرند.

شکل میلگردهای a3 به این صورت است که آج‌های جناقی به صورت هشتی شکل بر روی میله طولی قرار می‌گیرند.

همچنین این میلگردها مقاومت بالاتری نسبت به میلگردهای دسته a1 و a2 دارند.

همچنین تنش پلاستیک این میلگردها پایین‌تر از دو دسته قبلی بوده و چیزی در حدود 14 درصد است. لذا از میلگردهای a3 تحت عنوان میلگرد خشک یاد می‌شود.

میلگردهای گرید a4 جزو میلگردهای سخت محسوب می‌شود و از آن با نام S500 یاد می‌شود. شکل آج این میلگردها به صورت مرکب است. در نتیجه این میلگردها کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به میلگردهای a2 و a3 دارند.

همچنین وزن میلگردهای a4 نسبت به دیگر انواع میلگردها پایین‌تر است. لازم به ذکر است که از میلگردهای رده a4 برای آرماتوربندی ساختمان‌های عظیم استفاده می‌شود.

کاربردهای مهم میلگردهای ساده و آجدار

کاربردهای مهم میلگردهای ساده و آجدار

تفاوت گریدهای میلگرد a1-a2-a3-a4 از نظر کاربرد هم یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این محصولات است. عموما از میلگردهای a2 و a3 و a4 در ساختمان سازی استفاده می‌شود.

این سه دسته از میلگردهای ساختمانی شکل پذیری خوبی دارند و لذا برای سقف‌های بتنی بسیار مناسبند.

البته میلگرد a3 شکل پذیری پایین‌تری نسبت به دو دسته قبلی دارد و لذا استفاده از میلگردهای نوع a3 در مناطقی که زلزله زیاد بوده و شکل پذیری بالایی نیاز داریم اکیدا ممنوع است.

همچنین میلگردهای a2 برای ساخت ستون، تیر و دیوار برشی مناسب است. لازم به ذکر است که در فونداسیون ساختمان از میلگردهای نوع a2 و a3 استفاده می‌شود.

در پی ساختمان، از میلگردهای نوع a3 برای آرماتورهای طولی و از میلگردهای نوع a2 برای آرماتورهای عرضی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که در بین 4 نوع میلگرد ذکر شده، میلگردهای گرید a2 و a3 استفاده بیشتری در حوزه‌های مختلف از جمله ساختمان سازی دارند.

میلگرد ساده به دلیل آج نداشتن عموما نمی‌تواند استحکام قابل توجهی را به ساختمان بدهد و در نتیجه بیشتری برای جوشکاری قابل استفاده است.

از طرفی شکل میلگرد a4 به گونه‌ای است که در مواردی مشخص می‌توان از آن استفاده کرد و کاربرد محدودتری دارد.

تفاوت قیمت میلگردهای گرید a1-a2-a3-a4

تفاوت قیمت میلگردهای گرید a1-a2-a3-a4

بدون شک قیمت یکی از پارامترهای مهم در خرید هر محصولی است. به صورت کلی قیمت میلگرد در بازار داخلی عموما بر حسب وزن میلگرد است. از طرفی در خصوص برخی از انواع میلگرد، قیمت به صورت شاخه‌ای تعیین می‌شود.

علاوه بر این، پارامترهایی مثل نوسانات نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد و آلیاژهای آهنی، فرآیند تولید میلگرد، قطر میلگرد و … نیز بر قیمت این محصولات ساختمانی تاثیر گذار است.

همچنین جنس فولاد، مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی آن و همچنین مشخصات فیزیکی و شیمیایی این محصولات در قیمت گذاری آن نقشی تعیین کننده را بازی می‌کند.

در خصوص تفاوت قیمت میلگردهای a1-a2-a3-a4 لازم به ذکر است که قیمت میلگردهای ساده گران‌تر از میلگردهای آجدار هستند.

از طرفی در بین سه دسته میلگردهای آجدار یعنی میلگردهای گرید a2 و a3 و a4، دسته آخر قیمت بالاتری نسبت به دو دسته دیگر دارد.

قیمت میلگرد ذوب آهن در اصفهان

برای اطلاع از قیمت میلگرد ذوب آهن در انواع سایز و گرید با کارشناسان شرکت پارتاک فولاد فرهنگ تماس حاصل فرمائید.